1. האם החלה ההתארגנות באיראן לקראת פעולת נקם? בתקשורת דווח שהמועצה העליונה לביטחון לאומי התכנסה אמש ב-9 בלילה וקבלה את ההחלטות הרלוונטיות. המועצה הזו היא הפורום הבכיר לקבלת החלטות באיראן, וחברים בה מפקד כח קדס קאא'ני, מפקד משמרות המהפכה סלאמי, הנשיא רא'יסי, וכמה בכירים נוספים. אחד מחברי הפורום הבכיר, יו"ר הפרלמנט קאליבאף, מסר הבוקר לתקשורת שישראל תיענש בחומרה.

 2. נראה שהשלטונות הזדרזו להודיע על כך לציבור כדי לשקף מצג של נחישות לשמור על כבודה ותדמיתה של איראן , שנפגעה בעקבות חיסול זאהדי וששת הקצינים הנוספים שחוסלו ביחד איתו.

ד''ר יוסי מנשרוף, חוקר איראן ואיסלאם (צילום: באדיבות המצולם)
ד''ר יוסי מנשרוף, חוקר איראן ואיסלאם (צילום: באדיבות המצולם)

 3. הזעם בקרב המשטר האיראני כבר משתקף בהצהרות בכירים שונים שמדגישים שהחיסולים לא יעברו בשתיקה, ושתהיה תגובה. 

 4. אחד מצירי הפרלמנט היוצא (נפסל בבחירות לפרלמנט שהתקיימו לאחרונה ב-1 במרץ), ג'לאל רשידי כוצ'י, קרא אמש בחשבון האיקס שלו לשלטונות להגיב בתקיפות, ואף הזהיר שכל השתהות בתקיפה שוות משקל תהווה מכה קשה לכבודה של איראן. הוא אף המליץ הנציגות דיפלומטית ישראלית באחת ממדינות האזור, בדגש על אזרבייג'אן. 

 5. ההעדפה לאזרבייג'אן משקפת את מורת הרוח של טהראן מהיחסים הקרובים בין ישראל לשכנתה מצפון של איראן, שמשמשת לפי החשש האיראני מתחם פעילות קדמי עבור ישראל נגד איראן.

 6. כותרות העיתונים הגדולים באיראן היו מאופקים יחסית הבוקר. ראויה לציון הכותרת של העיתון טהראן טיימס, שהדגיש ש"המשטר הנוכל צריך לשלם את המחיר".

 7. תועמלני המשטר כבר מפיצים במדיה החברתית איומים בנוסח "מעתה כל שגרירויות ישראל ברחבי העולם יהיו על הכוונת שלנו, שום בכיר צבאי ישראלי יהיה חסין, לסובלנות האסטרטגית שלנו יש גבול". האיומים משקפים את השאיפה האיראנית להשיב לישראל באותה מטבע. 

 8. בפועל, נראה שאיראן תצטרך לתור אחרי הזדמנויות מבצעיות, ולאתר חורים באבטחה הישראלית ברחבי העולם, תוך שהיא תעדיף ככל הנראה לא לפעול במדינות אירופה וארה"ב. 

 9. ביום שישי הקרוב יחול "יום ירושלים העולמי". מלבד הצהרות ומסרים מאיימים מצד איראן ושלוחיה, שיושמעו בטהראן, בגדאד, בירות, וצנעא, ייתכן שבטהראן ינסו למנף את היום הסמלי הזה לביצוע פעולת הנקם.

הכותב הוא ד"ר יוסי מנשרוף, מכון משגב לביטחון לאומי ואסטרטגיה ציונית