בלילה שבין ראשון לשני, נשמעה אזעקה באילת ובחבל אילות, זאת בעקבות חשש לחדירת כלי טיס עוין. זמן קצר לאחר מכן עדכנו בצה"ל כי התפוצצה באזור מפרץ אילת מטרה חשודה לעבר שטח מדינת ישראל. לפי ההודעה, נגרם נזק קל למבנה צבאי ואיש לא נפגע. בהמשך, הותר לפרסום כי הכטב"ם שוגר מעיראק ופגע בבסיס חיל הים בעיר. במקביל, הודיע ארגון "ההתנגדות האסלאמית בעיראק", שמורכב ממיליציות פרו-איראניות הפועלות בעיראק ובסוריה, כי תקפו "מטרה חיונית" בשטח ישראל. הם אף פרסמו תמונה שעליה נכתב: "אילת, ומעבר לאילת".

"אתה תומך טרור": פעיל ההסברה הישראלי בעימות חריף בערוץ הסעודי
"האמון של נסראללה התערער, החיסול בסוריה השפיע על צמרת חיזבאללה"

אתמול דווח כי מוחמד רזא זאהדי, מבכירי כוח קודס של משמרות המהפכה, נהרג בתקיפה חריגה שיוחסה לישראל נגד מרכז דיפלומטי איראני שממוקם בדמשק. מהדווי שימש כמפקד הכוחות האיראניים בסוריה ובלבנון, והוא הגורם האיראני הוותיק והבכיר ביותר שמחוסל בכוח קודס מאז קאסם סולימאני. זאהדי היה דמות ותיקה ומרכזית במשמרות המהפכה, שירת בתפקידים רבים ופיקד על חיל האוויר ועל הכוחות היבשתיים של הארגון. בתפקידו האחרון, ניהל זאהדי את פעילות כוח קודס בסוריה ובלבנון, שם היה אחראי בין היתר על הכוונת טרור נגד ישראל ועל משלוחי נשק למיליציות הפרו-איראניות באזור. מותו של זאהדי הוא מכה קשה למשטר האיראני, והוא צפוי להוביל להסלמה במתיחות בין ישראל לאיראן.

על פי דבריי פרופ׳ אמציה ברעם, חוקר בכיר לענייני המזרח התיכון, חיסולו של זאהדי היא התגובה הישראלית לירי הכטב"ם על בסיס חיל הים באילת יום קודם: "ירי הכטב"מים הוא ההקשר המידי לחיסול גנראל זאהדי, מאחר שהיה אחראי לסיפוק התחמושת לכלל המילציות הפרו איראניות, ביניהן חיזבאללה בלבנון, סוריה, עיראק וירדן", אומר.

התקיפה שמיוחסת לישראל מעידה בהחלט על עליית מדרגה בלחימה - ובפרט במב"מ: "בתקיפת הבניין הדיפלומטי-איראני בדמשק חיסלנו 8 איראנים - אשר כולם קשורים לסיוע בהעברת נשק מאיראן לחיזבאללה. בראשם עמד זאהדי, אשר נחשב לסגן כוח קודס, מספר 2 של הכוח - ודרגתו שקולה לדרגת תת אלוף בצה"ל. בתפקידו האחרון, זאהדי היה אחראי לפעילויות הקבוצות הפרו-איראניות, דאג לספק להן נשק ותחמושת - פיקד עליהן ונתן הוראות מטעם המפקדות האיראניות בטהרן. האיראנים שחוסלו יחד איתו - היו קצינים במשמרות המהפכה ששירתו תחתיו ודאגו גם הם להעביר תחמושת וציוד צבאי מאיראן - דרך עיראק לסוריה - ומסוריה ללבנון. כאמור, שמונת הקצינים האיראנים היו אחראים לכל פעילות של ארגוני המיליציות הפרו איראניות בסוריה, עיראק, לבנון וירדן - כנגד ישראל", מסביר הפרופ׳. 

"זאהדי היה בקבוצה של 10 הקצינים הבכירים ביותר של משמרות המהפכה - אשר מנהלים את כל המדיניות הביטחונית של איראן", חושף ברעם. "הוא היה בין האנשים החשובים ביותר במערך הביטחוני האיראני, וזו מכה קשה ביותר למשטר האיראני. עם זאת, התקיפה מהווה מסר חריף וחשוב לאיראנים, שכך הם מבינים כי הסבלנות של ישראל לתקיפות של המיליציות הפרו איראניות הולכת ופוקעת. מטרת הרמזים שנשלחים היא להחליש את אש הקרבות, להוריד את רף הלחימה ולהרתיע את המיליציות הפרו-איראניות שנשלטות על ידי איראן ברחבי המזרח התיכון", אומר הפרופ׳ ומתייחס לתקיפה של המיליציות הפרו-עיראקיות בבסיס חיל הים באילת - יום לפני חיסולו של זאהדי.

"מתוקף תפקידו, כמפקד הלא רשמי של כל המיליציות הפרו איראניות ברחבי המזרח התיכון, סביר להניח שבלי הוראתו לשלוח את התקיפה - הכטב"ם לא היה יוצא לדרך לישראל. כך מטבע הדברים, הגיוני שהתגובה שבאה מיד לאחר שיגור הכטב"ם תהיה חיסולו. למזלנו, בנס, בפגיעה בבסיס חיל הים הם לא היו מספיק מדויקים ולא הצליחו לפגוע בספינות, אך אם היו מצליחים, היה נזק מצטבר של עשרות מיליוני דולרים. מעבר לכך, זה מראה שאם לא מגבילים את פעילות המיליציות הם ינסו להגיע מכל גבול לכל מקום בישראל. אני מאמין שחיסולו של זאהדי ירתיע מעתה והלאה את המיליציות מלבצע פעולות דומות", מעריך. 

בכל הנוגע לתגובה האיראנית לחיסול אומר ברעם כי "אני מאמין שינסו לנקום בישראל - ולא יעברו על החיסול בשתיקה. לא בטוח שהנקמה תתבצע בזמן המיידי הקרוב. על פי אירועי העבר, מתאים לאיראנים לבצע פיצוץ ראווה במתקן יהודי בעולם כמו בית כנסת או שגרירות ישראלית. מתקנים דיפלומטיים ישראליים או מרכזים יהודיים גדולים בעולם - אלו סוג המטרות שהם הלכו עליהן בעבר".