אלוף במיל' גיורא איילנד, ראש המועצה לביטחון לאומי לשעבר, התראיין היום (שלישי) בתוכניתם של בן כספית ואריה אלדד ב-103FM והתייחס לחיסול המיוחס לישראל בדמשק של מפקד כוח קודס בסוריה ולבנון.

"האמון של נסראללה התערער, החיסול בסוריה השפיע על צמרת חיזבאללה"
עוזי רבי על החיסול בדמשק: "חודרני, משפיל ומביך מבחינת האיראנים"

"ישראל מנהלת בסוריה מערכה נגד ניסיון איראני להתבסס שם כבר 10 שנה. בסך הכל היא עושה זאת בהצלחה", אמר בפתח דבריו, "נכון לעכשיו, זה לא דרדר אותנו במלחמה אלא במידה מסוימת ההפך, זה יצר הרתעה מסוימת מול האיראנים. עד 7 באוקטובר, ישראל השתדלה לא לפגוע באיראנים אלא בעיקר באמצעים. מאז 7 באוקטובר, ברור לחלוטין שאיראן מתגרה בנו קשות, ושהאיראנים יודעים להיות זהירים ולהבין רמזים".

"כשהיו הרבה תקיפות של מליציות פרו איראניות, ברגע שהאמריקנים העזו לתקוף בחזרה הם קיבלו החלטה להפסיק לתקוף", הוסיף, "לכן אני חושב בשורה התחתונה, נראה לי שהתקיפה השיגה פגיעה משמעותית ביכולת, וזה כן מייצר הרתעה מסוימת. לכאורה זה יכול להוביל להסלמה וברטוריקה ודאי, אך אני מעריך שלא תהיה הסלמה. מברך מאוד על הפעולה הזו".

זירת הפיצוץ בדמשק (צילום: רשתות ערביות)
זירת הפיצוץ בדמשק (צילום: רשתות ערביות)

"כן יש התבלטות בישראל האם ליזום מערכה גדולה, אולי טוטלית, בלבנון, לנוכח המציאות הבלתי נסבלת שם. אם כן, ישראל לאו תרצה דווקא להידרדר מתוך מהלכים של הצד השני. לפחות באופן גלוי אנו לא פועלים בתוך איראן עצמה, אך פגיעה באינטרסים איראן, איראן שפועלת בגלוי כנגד אינטרסים ישראלים, יש לעניין הזה מחיר. האיראנים יחפשו נקמה אך הם מבינים רמזים ולפעמים עושים צעד אחורנית. גם חיזבאללה מאוד רגיש לאבדות, זה מאוד מלחיץ אותם, הם לא מסתירים את זה. האיראנים מאוד רגישים לאבדות בכלל. הפעולה לדעתי תיצור את ההרתעה", ציין.

לסיום, התייחס להרג עובדי הסיוע בעזה: "יש פה שני דברים, איך זה קרה ואיך ישראל מתנהלת באותו רגע. אני לא יודע איך זה קרה, אבל יכול להיות שיש הרבה מאוד גורמים שמוציאם את המזון מתוך אותן נקודות, חלקם אנשים חמושים של חמאס וחלקם אנשים אחרים, ויכול להיות שאצלנו התרגלו שאנשי חמאס מובילים רכבים עם מזון. ישראל מתנהגת נכון לכאורה אך לא מספיק נכון, מה שנכון היה לעשות זה למנות אלוף שהוא יהיה הקצין הבודד של העניין הזה.  ברגע שיש אלוף כזה שזה תפקידו היחידי, האיש הזה יכול היה להרים טלפון לכל שגרירי המדינות והיה אומר שהוא מונה לתפקיד, ושהוא אחראי לבחון את העניין ומגיע למסקנות תוך שלושה ימים. זה דבר שמוריד מתחים".

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש, 103FM