תקרית ההרג של עובדי הסיוע בעזה: ממשלת בריטניה זימנה היום (שלישי) את שגרירת ישראל בבריטניה ציפי חוטובלי למשרד החוץ, על רקע הרג שבעת אנשי צוות World Central Kitchen בעזה, שבתוכם שלושה אזרחים בריטים. באשר לעובד הסיוע מפולין שנהרג, משרד המשפטים במדינה הצהיר כי הם יפתחו בחקירה.

"מאבד מיקוד": מתקפה חסרת תקדים על שר החוץ הבריטי דיוויד קמרון
תקרית הרג עובדי הסיוע בעזה: השאלות הקשות שנותרו בלתי פתורות
זוכרים את אסון משאיות הסיוע בו נהרגו 100 עזתים? עכשיו נחשף מה גרם לזה

רכב הסיוע שהופצץ בעזה (צילום :רשתות ערביות)

בנוסף, באיחוד האמירויות הודיעו כי הממשלה השהתה את מעורבותה במסדרון הסיוע הימי לעזה, וזאת עד שישראל תספק ערבויות לכך שצה"ל לא יתקיף עובדי סיוע בעזה - כך דווח בוואלה!. האמירויות היא המממנת המרכזית של המסדרון הימי, ודרכו העביר ארגון הסיוע שנפגע את הסיוע. בנוסף, באמירויות דורשים חקירה ישראלית בנושא, ודורשים לקבל ערבויות מישראל כי עובדי הסיוע יקבלו הגנה בעתיד.

בתוך כך שר החוץ הבריטי דיוויד קמרון שוחח עם שר החוץ הישראלי ישראל כ"ץ. הוא כתב בחשבון ה-X שלו: "דיברתי עם שר החוץ הישראלי כדי להדגיש שמותם של עובדי הסיוע בעזה, כולל שלושה אזרחים בריטים, לא מקובל לחלוטין. ישראל חייבת להסביר בדחיפות כיצד זה קרה ולבצע שינויים גדולים כדי להבטיח את בטיחותם של עובדי הסיוע בשטח".

דיוויד קמרון (צילום: רויטרס)
דיוויד קמרון (צילום: רויטרס)

מוקדם יותר היום שר הביטחון יואב גלנט, קיים הערכת מצב עם הרמטכ״ל רב אלוף הרצי הלוי ובכירי מערכת הביטחון. במהלך סיכומו, שר הביטחון התייחס לתקרית בה נהרגו הלילה בשוגג שבעה מעובדי ארגון הסיוע הבינלאומי והדגיש כי מדובר בתקרית מצערת שיש לתחקר לעומק, להפיק לקחים וליישמם. עוד הבהיר כי לוחמי צה״ל מתמודדים מדי יום עם מציאות מבצעית מורכבת, אך נדרש לחזק את המנגנון לתיאום חלוקת הסיוע ההומניטרי ושיתוף הפעולה עם הארגונים הבינ״ל.

דובר צה"ל מגיב להרג עובדי הסיוע בעזה (צילום :דובר צה"ל)

בתום הערכת המצב הוא הנחה להקים צוות בדיקה שיבדוק מיידית את נסיבות האירוע, לפתוח מיידית את החמ״ל המשותף לפיקוד הדרום של צה״ל ולארגונים הבינלאומיים הפועלים לחלוקת הסיוע ההומניטרי ברצועת עזה, על מנת למנוע תקריות מסוג זה, לפעול לחיזוק מנגנוני חלוקת הסיוע באמצעות הקצאת משאבים מתאימים, לעדכן את הארגונים הבינלאומיים בפרטי האירוע ובפעולות המתבצעות להפקת הלקחים.

נזכיר כי באירוע נהרגו שבעה אזרחים זרים, שפעלו בעזה במסגרת ארגון הסיוע הבינלאומי World Central Kitchen. הם נהרגו בתקיפה אווירית במרכז הרצועה, כך לטענת גורמים שונים בעזה. על פי הטענות, התקיפה עצמה בוצעה בדיר אל-בלח שבמרכז הרצועה. בארגון החליטו לעצור את הפעילות באזור באופן מיידי, ומסרו: "הצוות שלנו נסע בשתי מכוניות משוריינות הנושאות את הלוגו של הארגון באזור רחוק מאזורי סכסוך. השיירה שלנו הופצצה עם יציאתה ממחסן דיר אל-בלח, למרות תיאום תנועות עם הצבא הישראלי".

בתחילת החודש שניים מהחברים היהודים בבית הלורדים הבריטי יצאו נגד עמיתם, שר החוץ הלורד דיוויד קמרון, בשל החרפת הטון נגד ישראל והאיומים להשעות את מכירות הנשק והדגישו, כי "אין שום אפשרות מלבד צורך להביס את חמאס". הלורד פאניק, שחזר מביקור בישראל לפני ימים אחדים, ושחברים שלו ושל רעייתו איבדו בני משפחה בטבח ב-7 באוקטובר, הזהיר בשיחה עם הטלגרף כי "יש חשש שמשרד החוץ מתחיל לאבד את המיקוד הראוי". הלורד וולפסון התריס: "המחשבה שתהיה הפסקת אש עם חמאס ואז אפשר יהיה לעבור לשיחות שיובילו לפתרון שתי המדינות זו פנטזיה".