ה"ניו יורק טיימס" דיווחו היום (רביעי) כי ההנהגה האיראנית בהלם מהחיסול, וכי איראן רואה בנקמה "חובה מוסרית". הם הוסיפו כי מותו של מחמד רזא זאהרי - האיראני הבכיר ביותר שחוסל מאז חיסול ראש תכנית הגרעין מוחסן פחריזאדה ב-2020, היווה מכה משמעותית לפעילות הצבאית של איראן במזרח התיכון.  עוד דיווחו בעיתון כי איראן עלולה לשגר טילים בליסטיים ארוכי טווח לישראל - ישירות מאיראן. עם זאת, בכירים איראניים דיווחו לעיתון שישנם חילוקי דעות בקרב מקבלי ההחלטות לגבי האופן שבו איראן צריכה להגיב.

"ציון דרך משמעותי": מה מצפה לישראל בעקבות החיסול המיוחס בדמשק?
המוח של איראן בלבנון: הבכיר שחוסל בדמשק היה בקשר יומיומי עם נסראללה

זירת הפיצוץ ליד שגרירות איראן בדמשק (צילום :רשתות ערביות)

כמה בכירים בעלי חשיבה יותר קיצונית טענו בפגישה בנושא כי איראן צריכה לתקוף מטרות בתוך ישראל באמצעות טילים, כי לטענתם "כל דבר פחות מתגובה ישירה יראה חולשה". אחרים, כך דווח ב"ניו יורק טיימס", נרתעו מכך ואמרו שישראל מעודדת את איראן להיכנס למלחמה ועליהם להמשיך במדיניות של "סבלנות אסטרטגית" ונקמה באמצעות מיליציות הפרוקסי שלה.

גם בעיתון הכלכלי הבריטי פייננשל טיימס, ציטטו הבוקר פקיד איראני. הוא אמר כי טהרן לא רוצה סכסוך ישיר עם ישראל או עם ארה"ב, ועם זאת הוסיף כי בעקבות אופי המתקפה על הקונסוליה בדמשק - יש עליהם לחץ עצום להגיב. "התקיפה בדמשק רק אומרת שישראל רוצה לגרור את איראן לסכסוך", הוסיף הגורם לעיתון.

תקיפה בדמשק לי שגרירות איראן (צילום: רשתות ערביות)
תקיפה בדמשק לי שגרירות איראן (צילום: רשתות ערביות)

בתוך כך, העיתון ציטט גם גורמי ביטחון ישראלים, שאמרו לו כי "האיראנים ינסו לפגוע ביעדים ישראלים באירופה, דרום אמריקה או במקומות אחרים". דובר משמרות המהפכה האיראניים, רמזאן שריף, אמר: "בקרוב נהיה עדים לתקיפות קטלניות נוספות נגד ישראל, וחזית ההתנגדות תמלא את חובתה".

זאת לאחר שבכירים באיראן הגיבו על התקיפה. נשיא איראן אבראהים ראיסי טען בהצהרה כי חיסולו של מפקד כוח קודס מוחמד רזא זאהדי "לא יישאר ללא מענה". "הציונים צריכים לדעת שהם לעולם לא ישיגו את מטרותיהם הרעות בפעולות לא אנושיות כאלה", הוסיף. גם המנהיג העליון של משמרות המהפכה, עלי חמינאי, הגיב והתחייב על "נקמה" נגד ישראל ואומר שהיא "תצטער" על התקפתה על הקונסוליה האיראנית בדמשק.

עלי חמינאי (צילום: Office of the Iranian Supreme Leader/WANA (West Asia News Agency) via REUTERS)
עלי חמינאי (צילום: Office of the Iranian Supreme Leader/WANA (West Asia News Agency) via REUTERS)

הדיווחים לעיתון מגיעים לאחר שבניו יורק טיימס דווח כי ארבעה בכירים ישראלים טענו שישראל עומדת מאחורי התקיפה בדמשק. כזכור, מדובר בשני אירועים שונים, כשהראשון היה תקיפה צפונית-מערבית לדמשק באזור ג'מאריא, כשעל פי מרכז המעקב הסורי היעד לתקיפה הוא המכון למחקרים מדעיים.

באירוע השני, שהתרחש באותה היממה, פיצוץ נוסף אירע בכביש המזה במרכז דמשק. כאמור מחמד רזא זאהדי, מפקד כוח קודס בסוריה ולבנון חוסל. בנוסף, שלושה פיצוצים כוונו לאזור המזה בעיר הבירה ומוחמד האדי רחימי, עוזרו של זאהדי בכוח קודס, היה גם הוא בין ההרוגים.

דיווחים על תקיפה ישראלית בדמשק  (צילום: צילום מסך טוויטר)
דיווחים על תקיפה ישראלית בדמשק (צילום: צילום מסך טוויטר)

אתמול נחשף כי זאהדי שחוסל, ביקר בשבועות האחרונים במנהרות חיזבאללה בשטח לבנון, ונפגש שם עם גורמים בכירים בחמאס, הג'יהאד האסלאמי, בקרב המורדים החות'ים בתימן והמיליציות הפרו-איראניות הפועלות בעיראק. גורמים המעורים בפרטים מסרו כי גם דובר הזרוע הצבאית של חמאס, אבו עוביידה, השתתף בפגישות - זאת לפי דיווחים ברדיו פרדא.

שר החוץ הסורי, פייסל אל-מקדאד, ביקר בזירת התקיפה וקיים שיחת טלפון מהשגרירות עם עמיתו האיראני. הוא גינה את "מתקפת הטרור המחרידה" הכריז כי "ישות הכיבוש הישראלית לא תוכל להשפיע על היחסים בין איראן לבין סוריה".

זירת חיסול הבכיר האיראני בסוריה (צילום: רשתות ערביות)
זירת חיסול הבכיר האיראני בסוריה (צילום: רשתות ערביות)

המבנה שהותקף הוא מבנה הקונסוליה האיראנית בו משתמש שגריר איראן בסוריה כמקום מגורים. ישנם דיווחים לא רשמיים על שישה הרוגים. מחמד רזא זאהדי, בכיר מאוד בכוח קודס של משמרות המהפכה. פיקד בעבר גם על חיל האוויר של משמרות המהפכה ועל דיוויזיית האימאם חוסיין. יעד החיסול היה מפקד יחידת 18000 של כוח קודס, יחידה שאחראית בין היתר על כל הברחות האמל"ח והנשק המדויק ללבנון.

כזכור, זו אינה הפעם הראשונה שישראל תוקפת יעדים איראניים. ב-26 למרץ, תשעה אנשים נהרגו בסדרת תקיפות שבוצעו סמוך לגבול הסורי עם עיראק, כך דווח במדינה. התקיפות כללו מספר יעדים באזור הגבול, ועל פי ההערכות ההרוגים הם מהמיליציות הפרו איראניות. על פי דיווח ב"אל חדת" הסעודי, נהרג האחראי על התקשורת של משמרות המהפכה. בנוסף נטען כי ישראל מפעילה סוכנים עד אדמת המדינה.