המחאה שהתקיימה אמש בירושלים מול משכן הכנסת ומעון ראש הממשלה ממשיכה לעורר סערה. בית משפט השלום בירושלים הורה היום (רביעי) על שחרורם בתנאים מגבילים של שלושה מפגינים שנעצרו אתמול במחאה מול בית רה"מ בעיר. במשטרה קיבלו עיכוב ביצוע והגישו ערר לבית משפט המחוזי נגד שחרורם.

 במשטרה טוענים כי השלושה "לקחו חלק בפריצה אלימה לעבר מעון ראש הממשלה. לא מדובר באירוע ספונטני שהתלקח תוך כדי מחאה לגיטימית שנעשתה קודם לכן, אלא באירוע שיצא אל הפועל לאחר שתוכנן". במשטרה ציינו כי מדובר באירוע שמקומו לא נודע במדינה דמוקרטית: "מזכיר תמונות מאירועים של הפיכה אלימה ברחוב במדינות דיקטטוריות בשנים האחרונות, בסופן השליט הובל בכח לרחוב אחרי שנפרצו כל המחסומים ואו נשחט לעיני כל או הוכה, ובכל מקרה הודח מתפקידו על ידי המון זועם ואלים". עם זאת, הבהירו במשטרה בהודעה רשמית, כי בשום שלב לא נשקפה סכנה לרה"מ ומשפחתו.

גם מפכ"ל המשטרה  רנ״צ יעקב שבתאי התייחס לאירועי אמש ואמר כי "משטרת ישראל עושה מאמץ כביר , לצד ריבוי משימות ומצב ביטחוני מאתגר , על מנת לאפשר את מימוש חופש המחאה לכלל אזרחי המדינה. יחד עם זאת, אנו רואים בחומרה רבה את התפתחות האירועים אמש , בהם מספר רב של מפגינים הפרו את התנאים והתעמתו עם כוחות המשטרה , שאבטחו ושמרו על הסדר הציבורי. משטרת ישראל עושה ותעשה ככל שניתן על מנת לאפשר את חופש המחאה.  יחד עם זאת, נשתמש בכל הכלים העומדים לרשותנו ,על פי חוק, כנגד כל מי שיפר את הסדר ויסכן את שלום הציבור וביטחונו".

"משטרת ישראל היתה ותשאר משטרה א פוליטית! צר לי על כך שיש מי שהופך את משטרת ישראל לשק החבטות ולכלי ניגוח בין הניצים מטעמים כאלה ואחרים. אני פונה אליכם, אזרחי ישראל, לגלות אחריות לאומית, להכיל את מגוון הדעות, למצוא דרכים לגשר ולאחות את הסדקים שבינינו. המציאות אותה אנו חווים מאז השבעה באוקטובר מחייבת אותנו לסבלנות ואחדות", הוסיף.

בתוך כך, בכירים במשטרה מסרו כי "האירוע אתמול היה עלול להיגמר בירי במוחים שפרצו את הגדרות והגיעו לפתח הבניין. נחצו אתמול קווים אדומים", כך דווח היום (רביעי) בעיתון "הארץ".

קצין בכיר במשטרה הכחיש את הדיווח בשיחה עם מעריב, ואמר כי "ההפגנה אתמול הייתה חמורה, אבל לא התקרבנו לירי על אזרחים. יכול להיות שהיינו קרובים להשתמש במדרג הבא של אמצעים לפיזור הפגנות, שהוא שימוש באלות או אפילו בכדורי ספוג, אך לא ירי חי".

הוא הוסיף כי "מדובר בהפרות סדר חמורות, ללא ספק, ואין צורך ליצור תרחישים דמיוניים. המשטרה הייתה במקום והדפה את מפרי הסדר. קיבלנו החלטה להתרכז בהדיפת הפורעים ולא במעצרים, ולכן היו חמישה מעצרים בלבד. חשוב להדגיש שבשום שלב לא היה סיכון לפגיעה בראש הממשלה וכל ניסיון היה נבלם על ידי הכוחות בשטח".

הפגנה נגד הממשלה בירושלים (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
הפגנה נגד הממשלה בירושלים (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בתוך כך, בכיר בליכוד שוחח עם 'מעריב' ואמר כי "האדמה הפוליטית והביטחונית רועדת, כל התנאים בשלים לאירוע דרמטי שמסוגל לשנות את כל התמונה. חייבים למנוע ולשלול כל היתכנות של מעשה יגאל עמיר 2, חלילה. חייבים לייצר הגנה מוגברת על נתניהו ולבדוק טוב טוב מה קורה במערכת ששומרת עליו".

לדבריו, "אנחנו עדים להסתה שגובלת בהתרת דם. לאור התופעות הקשות  שראינו  אתמול בירושלים , אי אפשר שלא לחבר את זה להסתה נגד נתניהו שגובלת בהתרת דם, כולל של בכירים לשעבר במערכת הביטחון. דרושה תכנית פעולה לבלימת גל ההסתה, כולל טיפול במסיתים, בהתבטאויות מופקרות וקיצוניות שנשמעות קבוע נגד ראש הממשלה. מותר לבקר, אך אי אפשר בכל יום להגדיר את ראש הממשלה בתור "המנהיג המתועב ביותר שקם בישראל אי פעם. "זאת דרך מאוד מסוכנת והתוצאה עלולה להיות בלתי הפיכה".

ראש השב"כ רונן בר התייחס הבוקר באופן חריג למחאה הסוערת ואמר כי "השיח האלים ברשת וחלק מן המראות שראינו הלילה בירושלים, חורגים מכללי המחאה המקובלים, פוגעים ביכולת לשמור על הסדר הציבורי, עשויים להוביל לחיכוך אלים עם גורמי האבטחה, להפריע להם למילוי תפקידם ואף לפגיעה באישים מאובטחים.ישנו קו ברור בין מחאה לגיטימית למחאה אלימה ובלתי חוקית. זוהי מגמה מדאיגה שעלולה להוביל למחוזות מסוכנים שאסור להגיע אליהם".

הפגנה נגד הממשלה מול המעון בבלפור (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)
הפגנה נגד הממשלה מול המעון בבלפור (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)