איתות מעיראק: מקורות במיליציות הפרו-איראניות הפועלות בעיראק שלחו מסר מאיים לישראל והצהירו כי על נכונותם "לחמש 12 אלף לוחמים בירדן, בסמגרת פתיחת חזית חדשה, בתמיכה בארגונים הפועלים ברצועת עזה מול התוקפנות הישראלית", כך דווח הבוקר (רביעי) בעיתון אל-אח'באר הלבנוני, המזוהה עם חיזבאללה.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

מקורות המעורים בפרטי דיווחו כי פתחו ערוץ תקשורת עם גורמי התנגדות בירדן, על מנת לספק להם נשק והכשרה, שיתבצעו בשלבים שונים ובהדרגה, כשההתעניינות בכך עלתה לאחר הטבח ב-7 באוקטובר. לטענת המקורות, "יש הכרח על פתיחת חזית חדשה כדי לתמוך בארגונים בתוך פלסטין". המקורות מאשרים כי הארגונים בעיראק נפגשו על מנת לקבוע אסטרטגיה חדשה, שעשויה לכלול חימוש ואספקה צבאית לגורמים בירדן, בנוסף לתקיפת מטרות של מתקנים ישראלים".

פעילי חיזבאללה (צילום: AFP via Getty Images)
פעילי חיזבאללה (צילום: AFP via Getty Images)

מחאה נגד ישראל בירדן (צילום: REUTERS/Alaa Al-Sukhni)
מחאה נגד ישראל בירדן (צילום: REUTERS/Alaa Al-Sukhni)

גורם במיליציה "גדודי חיזבאללה", הסביר כי מבחינת המיקום, ירדן נהנית מיתרון חשוב מאוד לציר ההתנגדות. בריאיון לעיתון הלבנוני הדגיש כי "למרבה הצער, בגלל המשטר השולט בממלכה, שלו אינטרסים משותפים עם ישראל, אין תמיכה אמיתית בכיבוש הישראלי ובהתנגדות הפלסטינית, או אפילו בתושבי עזה הנתונים למצור". לדבריו, "החשיבה של גדודי חיזבאללה מתבססת על ההנחה שיש להרחיב את ציר ההתנגדות שיחל בעיראק, לכיוון ירדן ועד פלסטין".

הגורם הבכיר סבור כי "התמיכה בהתנגדות הירדנית אינה אלטרנטיבה לפעולות צבאיות של המיליציה. מתן הנשק לפעילים הירדנים מכיל יותר ממסר אחד. אנחנו מחפשים חלופות רבות ללחוץ על ארצות הברית ועל ישראל להפסיק את המלחמה בעזה, כמו גם גירוש הכוחות האמריקנים מהמזרח התיכון".

מוקדם יותר השבוע דיווח העיתון הסעודי עוקאז טוען כי ארגון הטרור ובעלות בריתו החלו בתוכנית חדשה, לאחר שהקודמת - להשתלט על כל ישראל בשילוב זרועי עם ארגוני הטרור ברחבי המזרח התיכון נכשלה. לטענת העיתון, בחמאס סברו שישראל לא תכנס קרקעית לעזה ותעדיף לנהל משא ומתן דיפלומטי לשחרור החטופים, סברה שהתבררה בהמשך כלא נכונה. עוד דווח כי בשל כך, בחמאס ינסו לבנות את עצמם מחדש ביעד אחר - ירדן. "לבנון נחטפה על ידי חיזבאללה והיא זו שצרה על הפלגים הפלסטינים במחנות הלבנונים וסוריה לא מקבלת את ארגון הטרור. 

הפגנה פרו פלסטינית בעמאן (צילום: AFP via Getty Images)
הפגנה פרו פלסטינית בעמאן (צילום: AFP via Getty Images)

אמש, ביום ה-12 ברציפות, התקיימה הפגנת ענק מול שגרירות ישראל בעמאן, ונרשמו עימותים קשים בין המפגינים לכוחות הביטחון בממלכה. משטרת ירדן הכתה ועצרה עשרות מפגינים שניסו לפרוץ לשגרירות ישראל בעמאן. אלג'זירה דיווחה כי בנוסף לקריאות תמיכה בחמאס, המפגינים דרשו לעצור את הנורמליזציה עם ישראל.  

שר ההסברה הירדני לשעבר, סמיח אלמעאיטה הצביע על מנהיג חמאס ח'אלד משעל כמי שמלבה את היצרים בירדן והסביר: "ההסתה של חמאס את החמולות הירדניות היא ניסיון להפעיל לחץ על החזרת חמאס לממלכה". בראיון לערוץ אלחדת' הסעודי, הזכיר השר לשעבר כי ירדן גירשה את הנהגת חמאס מהממלכה בשנות ה-90 וכעת מנסים בארגון לנצל את הפגנות התמיכה ברצועת עזה כדי לגרום לפתיחה מחדש של משרד הארגון בירדן.