אלוף במיל' גיורא איילנד, לשעבר ראש אגף מבצעים וראש המועצה לביטחון לאומי, שוחח עם "מעריב" על התקדמות הלחימה ברצועה ועל המצב בצפון.

סגן ראש המל"ל לשעבר: "התגובה של איראן לחיסול בסוריה לא תסלים את המציאות"
חיזבאללה נתפס בשקר נוסף: צה"ל חשף את הסיבה לפציעתם של עובדי יוניפי"ל

מדוע אנחנו עדיין לא פועלים במחנות המרכז עכשיו?
"אין שום סיבה, בטח לא פוליטית או אסטרטגית. זה משהו שהוא בין זה שיש פחות מדי סד"כ (סדר כוחות כמות חיילים מ.ו) בעזה שהיה עסוק בשיפא. החלק האחר עדיין עסוק בחאן יונס. יש בעזה חמש חטיבות, ועם חמש חטיבות קשה להילחם במקביל בכל המקומות".

פעילו לוחמי אגוז בעזה (צילום :דובר צה"ל)
"סיבה נוספת היא תחושה מוטעית שיש לנו זמן, ומה שלא נעשה השבוע נעשה שבוע הבא, ומה שלא שבוע הבא נעשה עוד חודש, שזו טעות. והסיבה השלישית היא הערכה שגויה שאוטוטו ניכנס לרפיח ולכן, מה שחשוב זה להיות מוכנים כי זה מה שנקרא היעד החשוב, ולא לבזבז זמן ואנרגיה במקום שחשיבותו נמוכה יותר".

אתה בעצם חולק על כך?
"כל ההסברים הללו, לא רוצה להגיד תירוצים, אבל ברור שהם לא משכנעים. לפחות לא אותי. בנושא הזה ניתן לעשות הרבה יותר".

איך הפעילות בימים האחרונים והשיח הציבורי מקדמים את מטרות המלחמה?
"לצד מה שדיברנו קודם, גם החשיבה שאוטוטו תהיה הפסקת אש 45 יום ועסקת חטופים ולא כדאי להתחיל משהו ונצטרך לעצור זו גישה שגויה. אין לי תמונה מלאה של הכול, אבל אני חושב שמה שנכון לעשות, וזה בהסתכלות כוללת של כל הזירות, כולל הכול, זה הדבר הבא: להשלים את מחנות המרכז, לעשות חציצה מסדרון של ממש בין חאן יונס לרפיח. זה לא דורש אישור אמריקאי וזה יחסית לא בחיכוך גבוה. ואז מול האמריקאים גם נאמר כי ישראל בנסיבות האלו מוכנה לסיים את המלחמה, ובתנאי אחד: שכל החטופים יחזרו. אפשר להגיע למצב הזה".

איך זה יראה צבאית?
"מבחינה צבאית טהורה, ברגע שתסיים את מחנות המרכז, וגם את החציצה מול רפיח והחמאס כולו דה פקטו מתכנס לתוך מובלעת לא גדולה ברפיח ששם, מצטופפים 1.5 מיליון תושבים. בנסיבות הללו אנחנו מוכנים לא רק להפסקת אש, אלא לסיום המלחמה, וזה משהו שכול העולם רוצה. מבחינה צבאית זה לא להשיג ניצחון מוחלט, אבל כן לפגוע ב-80 אחוז מהיכולות האמיתיות של חמאס ובהסתכלות כוללת גם על חזית הצפון במערכה מול איראן וכו'. זה הכי טוב שניתן להשיג".

נעלה צפונה?
"כאשר אנחנו מדברים על הצפון, ישראל צריכה לומר לעצמה וגם לאחרים את הדבר הבא. ב-1 בספטמבר 2024 כל האזרחים שעזבו את בתיהם בצפון יוכלו לחזור לבתיהם בביטחון ובתחושת ביטחון. אנחנו לא מוכנים ולא רוצים לחכות יותר. אם ניתן חודשיים להגיע להסכם סביר עם הרחקה של חיזבאללה, שמבחינתנו יהיה סביר ואם לא, אז לוח הזמנים יחייב אותנו, לפעולה במהלך הקיץ.

עכשיו אם לא נגיד את זה, אז לכולם כל הזמן זה נותן תחושת זמן סבלנות 'מורחים את הזמן' וצוברים הפסדים מכל הבחינות והגיע הזמן לומר את זה לאמריקאים לעצמנו ולפעול בהתאם."איך לדעתך יגיבו על החיסול?" תמיד יש פער בין איומים לביצוע, אני חושב שהם ינסו להגיב, אני לא חושב שאיראן תפתח במערכה ישירה מול ישראל, גם לא חושב שנראה אצלְ חיזבאללה הרחבת הלחימה באופן מוגזם נקרא לזה כך, אני מעריך שיהיו ניסיונות מול מטרות ישראליות.

עד לפני כמה שנים הייתה הנחה שאם האיראנים תוקפים באופן ישיר את ישראל, זה מגדיל את הסיכוי לתקיפה אמריקאית נגדם. יכול להיות שהם חושבים היום אחרת ופחות מפחדים מהאמריקאים, ותמיד יש להם אפשרות לעשות פרוץ והגעה לגרעין ולאתגר את ישראל ש'בוא נראה אותם עכשיו".