בינה מלאכותית שומשה בצה"ל לסימון 37,000 יעדים לחיסול בעזה, כך על פי קציני מודיעין ישראליים צוטטו בגרדיאן הלילה (בין רביעי לחמישי). בדיווח נחשף כי אושר הרג של עד 20 לא-מעורבים לכל פעיל חמאס זוטר, "צה"ל הפציץ אותם בבתים בלי חשבון, בעדיפות ראשונה, הרבה יותר פשוט להפגיז בית של משפחה", כך צוטט קצין מודיעין.

התאריך כבר ביומן: איראן סימנה את המועד לתגובה לחיסול בדמשק

גיורא איילנד טוען: זו הסיבה שישראל מתעכבת לפעול ברפיח

המקורות טענו שהסתמכו על תוצאות מערכת זו "כמעט ללא בדיקה, אף שידוע שהיא עושה טעויות בכ-10% מהמקרים, ומסמנת לעתים אנשים שאינם פעילי חמאס". הם טענו שכאשר מדובר בחשוד כפעיל חמאס "זוטר" שסומן על ידי בינה מלאכותית "השתמשנו בפצצות 'טיפשות', שהרסו את הבית על יושביו, משום שהן זולות יותר. אתה לא רוצה לבזבז פצצות יקרות על אנשים לא חשובים. זה מאוד יקר למדינה, ויש מחסור. אלו הפצצות לא מדויקות, בהרבה מתקיפות אלו נהרגו בלתי מעורבים ומשפחות שלמות כנזק אגבי".

"הבחירה באלפי יעדים נעשתה תוך הסתמכות גבוהה מאוד במערכת עד כדי ששימשנו 'חותמת גומי' לאישור המטרות", סיפרו. "זה לקח בערך 20 שניות ליעד, הבדיקה בעיקר מוודאת שהיעד הוא גבר - אם זו אשה, המכונה כנראה טעתה". עבור פעיל חמאס זוטר שהתכנה "לבנדר" סימנה, לפי המקורות, "אושרו עד 15-20 בלתי מעורבים בתחילת המלחמה, היו כמה מקרים שהמטרה הייתה בכיר בחמאס בדרגת מג"ד או מח"ט ואושר הרג של יותר מ-100 לא מעורבים".

לדבריהם, התכנה מסוגלת בעצם לנתח את הסיכוי שאדם הוא פעיל חמאס, ו"מדרגת" אותו בין 1-100 בהתאם לקריטריונים מוגדרים. התכנה למדה מאפיינים של פעילים ידועים שהוזנו למערכת. "ביום בלי מטרות, תקפנו בסף סינון יותר נמוך", אמר אחד מהמקורות, "מאוד לחצו עלינו להביא עוד מטרות, צעקו עלינו כי לא היו מספיק יעדים". "הכניסו לאימון של 'לבנדר' גם אנשי הגנה אזרחית של חמאס, למשל. זה אומר שאתה מכניס המון אנשים עם פרופיל אזרחי כמטרה אפשרי ב'לבנדר'".

הגבול עם רצועת עזה (צילום: Chaim Goldberg/Flash90)
הגבול עם רצועת עזה (צילום: Chaim Goldberg/Flash90)

המקורות סיפרו כי לצורך איתור המטרות "פותחו תכנות שאמורות לזהות מתי היעד נמצא בבית, ועוקבות אחרי אלפי בני אדם בכל רגע. הן שולחות התראה לקצין המטרות כל פעם שיעד נכנס הביתה. אחת מהתכנות נקראה "איפה אבא". "אתה מכניס לשם מאות יעדים, ומחכה לראות את מי אפשר להרוג. זה נקרא ציד רחב", סיפר המקור, "עושים העתק-הדבק ממכונת המטרות. בדרך כלל זה בית רב קומתי, ולהוריד בניין בגלל חייל שטח, שהחשיבות שלו ללחימה היא כל כך נמוכה, קראתי לזה 'מטרות זבל'.

"החוקים היו מקלים", אמר מקור, "בהתחלה תקפנו, כמעט בלי להתייחס ל'נזק אגבי'. הורידו ארבעה בניינים כשידעו שהמטרה נמצאת באחד מהם, ופשוט הורידו את ארבעתם. מטורף. בפועל אתה לא סופר אנשים כי אתה לא יכול לדעת אם הם בבית. אחרי זה המגבלה ירדה לחמישה. זה הקשה על התקיפות מאוד, אז העלו את זה בחזרה".

לפי דובר צה"ל, "ביחס לכל המלצה פרטנית, המערכת מספקת לחוקר את המידע עליו היא מתבססת, באופן המאפשר לחוקר לאסוף ולהבין בקלות את המידע שעליו נשענה, ואז לערוך בחינה עצמאית אנושית של החומר המודיעיני. רק לאחר בחינת ההמלצה של המערכת, לרבות בדיקה עצמאית של המידע שבבסיס ההמלצה, ותוך התחשבות במידע רלוונטי נוסף, אם קיים, ימליץ החוקר האם לאשר את המטרה בהתאם לתו"ל [תורת הלחימה] הפללת המטרות של אמ"ן, הקובע את אמות המידה והתנאים להפללת מטרות צבאיות".