דריכות שיא בישראל בעקבות התגובה המסתמנת של איראן לחיסול הדרמטי בלב בדמשק בו נהרגו בכירים במשמרות המהפכה. אלוף (מיל') יצחק בריק, לשעבר נציב קבילות חיילים, שוחח על כך עם סיון כהן ב־103fm. 

התאריך כבר ביומן: איראן סימנה את המועד לתגובה לחיסול בדמשק
הפרשן הלבנוני בטוח: זה הדבר שהכי מטריף את האיראנים בחיסול בדמשק

"אני רואה סיטואציה חמורה מאין כמותה. קודם כל התגובה יכולה להיות מאוד קשה. הם יכולים להתקיף מטרה אסטרטגית, שגרירות. "הם יכולים גם וגם, הם יכולים להפעיל את החיזבאללה, את עצמם, אנחנו לא יכולים לדעת. אני רואה את זה בחומרה שאין כמותה, אלה שהחליטו על כך להתקיף מטרה חשובה ככל שתהיה בסוריה, חמישה גנרלים שלכולם יש מחליפים גם אם הם החשובים ביותר, הם בעצם גרמו לכך שעשויה להיות עכשיו כתוצאה מהתגובה האיראנית מלחמה אזורית כוללת, כל המזרח התיכון. מדינת ישראל לא מוכנה אליה, לא הכינה את העורף באופן מוחלט, את כוחות היבשה, הם קטנים לא מסוגלים להתמודד בכמה זירות", אמר בפתח דבריו.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

בהמשך אמר בריק כי במוקדם ובמאוחר ישראל תקלע למלחמה אזורית. "מה שאנחנו עושים, אלה שמחליטים, אם אנחנו החלטנו על זה ואלה שביצעו את זה, כי ישראל לא לקחה אחריות על המטרה בסוריה, זה משחק באש של אנשים לא רציונליים. אני אמרתי כבר שגלנט, שר הביטחון, הרצי הלוי, לפני שנכנסו להתקפה על עזה המליצו בחום לראש הממשלה להתקיף את חיזבאללה במקביל, הם החליטו להתחיל מלחמה אזורית. לאחר שהקבוצה הזו הביאה לכאוס החמור ביותר מאז קום המדינה, מה שקרה בשבעה באוקטובר עם החמאס, אותה חבורה מנהלת את המלחמה בצורה לא רציונלית", תקף.

באשר לשאלה אם ישראל צריכה לחכות ולהיערך בהתאם לפני שהיא פותחת חזית מול איראן, השיב בריק נחרצות: "כן, עד שלא נשקם את הצבא ונהיה מסוגלים להתמודד עם התוצאה. אנחנו נפיל על עצמנו חרפה ואפילו חורבה. אתה לא יכול לפעול מבלי שאתה מוכן לזה, כל מי שעושה את זה משחק באש". 

הרצי הלוי, בנימין נתניהו, יואב גלנט (צילום: קובי גדעון לע''מ)
הרצי הלוי, בנימין נתניהו, יואב גלנט (צילום: קובי גדעון לע''מ)

"מתי נוכל?", תהתה כהן, ובריק ביקר בחריפות: "עם החבורה הזו, ביבי, גלנט והרצי, אי אפשר להוביל תהליכים. הם היום לא עוסקים בכלל בשיקום הצבא למוכנות למלחמה והכנת העורף, בשביל להיות במוכנות ליכולת שלנו לתת תגובות ראויות. צריך להחליף אותם עכשיו ומיד בשביל שעם ישראל יצליח להתאושש. יש שמות מצוינים שיכולים להחליף את האלופים האלה שהיו אחראים על הכאוס הנורא, ויש אלופים שיכולים להתמנות גם מבחוץ שלפני 15 שנה סיימו את תפקידם וללמד את הצעירים מה זה להכין מלחמה ואיך נלחמים במלחמה".

לסיום העריך בריק לאן תוביל המתיחות באזור לאחר החיסול. "יצרנו תהליך, עם אנחנו עשינו את מה שעשינו בסוריה, שאם הוא לא יקרה מחר הוא יקרה מאוחר יותר. אנחנו לקראת מלחמה אזורית, זה יכול מחר, עוד שבוע, עוד שנה, אנחנו לא מוכנים. האנשים שמובילים אותנו היום פועלים בצורה לא ריאלית, לא רציונלית ומביאים סיכון ואסון על המדינה".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm