מלחמה בשתי חזיתות: מאז שפרצה המלחמה ברצועת עזה ב-7 באוקטובר, מתמודדת ישראל עם חזית נוספת - חזית הצפון, ונלחמת במספר ארגוני טרור בדרום לבנון, כמו חיזבאללה וחמאס. בחצי שנה האחרונה תקף צה"ל מאות מטרות טרור בדרום לבנון ובעומק המדינה, וכעת בארץ הארזים חושפים את המכה הקשה.

ראש ממשלת לבנון נג'יב מיקאתי, אמר היום (חמישי) בריאיון לכלי התקשורת המקומיים, כי "יש להכריז על דרום לבנון כאזור אסון מבחינה חקלאית". לדבריו, "אנו עדים לאסון גדול במגזר החקלאי בדרום המדינה, כאשר יותר מ-800 דונם ניזוקו כליל כתוצאה מהתוקפנות הישראלית שאנו עדים לה בחודשים האחרונים".

נזקי תקיפת צה''ל בדרום לבנון (צילום: רשתות ערביות)
נזקי תקיפת צה''ל בדרום לבנון (צילום: רשתות ערביות)

סיכול ממוקד נגד רכב בלבנון (צילום: REUTERS/Thaier al-Sudani)
סיכול ממוקד נגד רכב בלבנון (צילום: REUTERS/Thaier al-Sudani)

לבנון שסובלת מבעיות כלכליות חמורות בשנים האחרונות, מזינוק בעוני והחלשת המטבע המקומי, פנתה לארגוני האו"ם בבקשה לסיוע הומניטרי לאזורים שנהרסו בתקיפות צה"ל. מיקאתי חשף כי עד כה, 313 בני אדם נהרגו בתקיפות, כאלף בני אדם נפצעו ויותר ממאה אלף בני אדם נעקרו מבתיהם. 

דבריו של מיקאתי מגיעים כיממה לפני "יום ירושלים האיראני", ועל רקע האיומים של בכירים איראנים כנגד ישראל, שהצהירו כי יגיבו לחיסולו של מחמד רזא זאהדי, מי שהיה מפקד כוח קודס בסוריה ולבנון. מחר בשעה 20:00 בערב צפוי לנאום מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, ולהתייחס להסלמה בין ישראל לאיראן. 

תקיפת צה''ל בלבנון (צילום: רשתות ערביות)
תקיפת צה''ל בלבנון (צילום: רשתות ערביות)

במקביל, נמשכים המגעים להגיע להסדר מדיני בצפון. בחודש שעבר הגישה צרפת את טיוטת הפשרה שלה והגישה אותה לישראל ולממשלת לבנון. בטיוטה, כך על פי הדיווח בעיתון אל-ערבי אל-ג'דיד הפרו קטארי, הביעה לבנון "רצון לחזור באופן מיידי להסכם 1701 (תנאי הפסקת האש לאחר מלחמת לבנון השנייה ב-2006), בתנאי שישראל תחזור אף היא להסכמות". עוד נכתב, כי "ישנה נכונות לקיים פסגה בין נציגי הצבא הישראלי, לבנון ואנשי יוניפי"ל, במפקדת האו"ם בנקורה (סמוך לגבול מול ראש הנקרה)".

מטרת המגעים לסיים את הפעולות נגד ישראל ולהסדיר את סוגיית גבול לבנון-ישראל וקורא ללוחמים, כולל יחידת העילית של חיזבאללה, לסגת עשרה קילומטרים מהגבול. ישראל מצידה, תפסיק את התקיפות בשטחה הריבוני של לבנון, ושני הצדדים יסכימו למתווה ברוח הסכם 1701.