מלחמת חרבות ברזל: יום ירושלים האיראני המצוין היום, כאשר ברקע האיומים בטהרן לנקום בישראל על חיסול בכירים איראנים המיוחס לה, יחד עם יום שישי האחרון של הרמדאן, אשר חל היום - מובילים לכוננות שיא בישראל.

השיחה הקשה בין נתניהו לביידן והאולטימטום האמריקאי
מצאתם את עצמכם בלב ביירות? זו הסיבה שצה"ל משבש את מערכות ה-GPS

במערכת הביטחון נערכים לשלל תרחישים: מירי רקטות, דרך פגיעה במטרות ישראליות בחו"ל ועד לשיגור טילים בליסטיים מאיראן. בפתח ישיבת הקבינט אמש אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו: "כבר שנים שאיראן פועלת נגדנו באופן ישיר. ישראל פועלת נגד איראן והשליחים שלה, גם בהגנה וגם בהתקפה. נדע להגן על עצמנו. מי שמתכנן לפגוע בנו – אנחנו נפגע בו".

המנהיג העליון של איראן עלי חמנאי איים שישראל "תקבל סטירה" בעקבות התקיפה המיוחסת לה בדמשק. לדבריו, תימשך מפלתה של ישראל, שנחלשת מדי יום ולכודה במלכודת שממנה אין היא יכולה לצאת.

טילים בליסטיים איראנים (צילום: רויטרס)
טילים בליסטיים איראנים (צילום: רויטרס)

על רקע האיומים של איראן, הועלתה כוננות בנציגויות דיפלומטיות של ישראל ברחבי העולם. בחלק מהנציגויות העובדים לא יגיעו לעבודה בימים הקרובים. מנגד, בסוכנות הידיעות רויטרס צוטטו מקורות איראניים שאמרו כי "רמת התגובה האיראנית למתקפת דמשק תהיה מוגבלת ותכוון להרתעה בלבד. טהרן תשנה את שיטותיה לאחר התקיפה בדמשק". עוד אמרו הבכירים כי "המנהיגים האיראנים שנהרגו בדמשק דנו בלוגיסטיקה מבצעית".

גורם סורי רשמי הוסיף: "אזור השגרירות האיראנית בדמשק שימש את ישראל כדי להטמין מכשירי מעקב". גורם ישראלי סיכם כי "זהות ההרוגים היא הכרה בכך שהנציגות הדיפלומטית של איראן בסוריה משמשת כמפקדה צבאית".

בצה"ל אמרו אתמול כי עוצר היציאות שעליו הוחלט בצבא מיועד בעיקר לחיילי ההכשרות - כדי לתגבר את הגבולות והגזרות. במקביל, גורמים בישראל העריכו: "איראן תנסה משהו - אבל נדע להתמודד. אין חשש למלחמה אזורית".

עוד הבהירו בצה"ל כי אין שינוי בהנחיות פיקוד העורף, ואין גם הגבלות חדשות או הנחיות להצטיידות באמצעים לשעת חירום. "הנחיות פיקוד העורף נותרו ללא שינוי. אין צורך לקנות גנרטורים, לאגור מזון ולהוציא כסף מכספומטים. כמו שנהגנו עד היום, אנחנו נעדכן מיד בכל שינוי, אם יהיה, באופן רשמי ומסודר", נמסר מטעם דובר צה"ל תת־אלוף דניאל הגרי.

בנימין נתניהו במסר לאיראן (צילום: דוברות ראש הממשלה)

במקביל, ישראל נערכת למתקפת סייבר מהמשמעותיות שהיו כאן. מומחי טכנולוגיה וסייבר צופים כי על רקע יום ירושלים האיראני תחול עלייה בתקיפות שיובילו לניסיונות השחתת אתרים, תקיפות מערכות בתים חכמים והפצת מידע כוזב. כבר אתמול חלו שיבושי GPS, שהובילו להשבתות באפליקציות הניווט של ווייז, אפל וגוגל.

מאז השבת השחורה, שיבושי ה־GPS הופעלו לסירוגין מסיבות ביטחוניות על ידי צה"ל. את שיבושי ה־GPS חוו תושבי הצפון, ובעיקר חיפה, שכבר שבועות מתלוננים כי אפליקציות הניווט אינן פועלות. אתמול חוו זאת גם בתל אביב.

מערך הסייבר הלאומי מתריע לקראת יום ירושלים האיראני מדי שנה. אולם הפעם, על רקע המלחמה וחיסול הבכירים האיראנים המיוחס לישראל, גבר השיח העוין ברשת, הקורא להתארגנות לביצוע מתקפות סייבר  נגד מרחב האינטרנט הישראלי.

בינתיים נמשכת הלחימה בצפון. מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו אתמול תשתיות טרור במרחבים יארון, עינתא ומרון א־ראס שבדרום לבנון. כך נמסר מדובר צה"ל, שציין בנוסף כי מוקדם יותר זוהו כמה שיגורים שחצו משטח לבנון לעבר המרחבים בצת ושלומי. צה"ל תקף את מקורות הירי.