מסיכום תחקיר המנגנון המטכ"לי שפורסם היום (שישי) בעניין הריגתם של שבעה מעובדי ארגון הומניטרי במהלך עבודתם עולה כי התקיפה בוצעה בטעות ותוך הפרה של הפקודות וההוראות. התחקיר בוצע על ידי מנגנון התחקור המטכ"לי בראשותו של אלוף (מיל') יואב הר-אבן, והוצג אתמול לראש המטה הכללי, רב-אלוף הרצי הלוי.

שמונה נעצרו בטורקיה בחשד לריגול לטובת ישראל

צה"ל איתר בעזה ספרים שחושפים: האינטרס האמיתי של המשטר האיראני

מהתחקיר עולה כי כוחות צה״ל זיהו חמוש אחד על אחת ממשאיות הסיוע, כאשר לאחר מכן סברו הכוחות כי ישנו חמוש נוסף. לאחר שהרכבים עזבו את המחסן בו נפרק הסיוע, אחד המפקדים סבר בטעות כי החמושים נמצאים ברכבי הליווי וכי מדובר במחבלי חמאס.

בסיכום מוסבר כי הכוחות לא זיהו את הרכבים המדוברים כמשויכים לארגון הסיוע, ה-WCK. בעקבות זיהוי שגוי של הכוחות, כך על פי התחקיר, הם תקפו את שלושת רכבי ה-WCK, על בסיס ההבנה המוטעית שהיו בהם פעילי חמאס ובעקבות כך הביאו למותם של שבעה פעילי סיוע הומניטרי חפים מפשע. בדו"ח מצוין כי "תקיפת שלושת הרכבים בוצעה תוך הפרה חמורה של הפקודות וההוראות הנוגעות לעניין".

"מסקנות התחקיר מעלות כי ניתן היה למנוע את האירוע", כך בסיכום, "ויחד עם זאת, הגורמים שאישרו את התקיפה היו משוכנעים כי הם תוקפים פעילי חמאס חמושים ולא את פעילי ארגון ה-WCK. הפגיעה ברכבי הסיוע היא טעות חמורה, שנבעה מכשל חמור, כתוצאה מזיהוי שגוי, טעות בקבלת ההחלטות ותקיפה בניגוד לפקודות ולהוראות הפתיחה באש".

משאיות הסיוע נכנסות לרצועה  (צילום: דובר צה''ל)
משאיות הסיוע נכנסות לרצועה (צילום: דובר צה''ל)

בעקבות תוצאות האירוע, החליט הרמטכ"ל על נקיטת הצעדים הפיקודיים הבאים: כנגד מפקד הסיוע החטיבתי, קצין בדרגת רס״ן, ינקטו הליכים של הדחה מתפקיד. כנגד רמ"ט החטיבה, קצין בדרגת אל״ם במילואים, ינקטו הליכים של הדחה מתפקיד. בנוסף, כנגד מפקד החטיבה ומפקד אוגדה 162 יינקטו תהליכים של נזיפה פיקודית. כמו כן, הרמטכ"ל החליט לנזוף פיקודית במפקד פיקוד הדרום בגין אחריותו הכוללת לאירוע. 

בהודעה הוסיפו להדגיש כי צה"ל "רואה בחומרה את התקרית הקשה שגבתה את חייהם של שבעה אנשי סיוע הומניטרי, בלתי מעורבים וחפים מפשע. אנו מביעים את צערנו העמוק על האובדן, ומשתתפים בצערם של בני המשפחות וארגון WCK. אנחנו מייחסים חשיבות עליונה לפעילותם ההומניטרית החיונית של ארגוני הסיוע הבינ"ל, ונמשיך לפעול לתיאום וסיוע לפעילותם, תוך הקפדה על ביטחונם ושמירה על חייהם". 

בהצהרה מבטיחים בצה"ל שילמדו את לקחי האירוע, ויטמיעו את הלקחים הנדרשים לקראת הבאות.

מפת המרחב בו אירע הרג עובדי הסיוע (צילום: דובר צה''ל)
מפת המרחב בו אירע הרג עובדי הסיוע (צילום: דובר צה''ל)