הוא אחד המפקדים הבכירים בצה"ל ביחידה מהמסווגות ביותר, משאת יהבם של כל אויבנו שמשתוקקים לדעת קורטוב על מרכז העצבים ואולי ה"מוח" של הצבא. כעת נחשף טפח מאותו מוקד מרכזי וסודי.

הדו״ח הגנוז של 8200 - גילויים חדשים: מכתב המפקד לפני הטבח נחשף | בן כספית

הגארדיאן הבריטי פרסם היום (שישי) תחקיר לפיו פרצת אבטחה הובילה לחשיפת זהותו של תא"ל יוסי שריאל, מפקד יחידת 8200, אחת מסוכנויות המודיעין החזקות בעולם בקנה אחד עם סוכנות הביטחון הלאומי האמריקנית, ובעלת יכולות מתקדמות פרי פיתוח ישראלי ואמריקני.

על פי הגארדיאן החושף את שמו המלא, מפקד היחידה הותיר את זהותו חשופה ברשת. פרצת האבטחה מקושרת לספר שפרסם באמזון ושהשאיר שובל דיגיטלי בחשבון גוגל פרטי שנוצר על שמו, יחד עם תעודת הזהות שלו וקישורים למפות ופרופילי לוח השנה של החשבון האישי שלו.

הגארדיאן אישר עם מספר מקורות הוא המחבר הסודי של ספר שבו הוא מציע חזון רדיקלי כיצד בינה מלאכותית יכולה לשנות את היחסים בין אנשי צבא למכונות.

הספר פורסם בשנת 2021 תוך שימוש בשם עט המורכב מראשי התיבות שלו. הוא מספק מתווה למערכות המתקדמות המונעות ע"י בינה מלאכותית שצה"ל היה חלוץ השימוש בהן על פי פרסומים זרים, בששת החודשים בעזה.

גרסה אלקטרונית של הספר כללה כתובת אימייל אנונימית שניתן לאתר אותה בקלות בשמה ובחשבון גוגל של המפקד. דובר צה"ל פנה לגארדיאן בעקבות התחקיר, ואמר כי כתובת המייל אינה כתובתו האישית של האיש, אלא "מוקדשת במיוחד לבעיות הקשורות לספר עצמו".

יחידה 8200 אומר הגרדיאן, בעבר הייתה נחשקת בישראל ומחוצה לה בשל יכולות מודיעיניות מתקדמות שהתחרו באלה של בריטניה וארה"ב. אלא שהשבת השחורה הפכה את הקערה על פיה וחשפה ככל הנראה כשלים רבים בתפקוד המערך ולקונות ביכולת המודיעינית או ברציפותה לקלוט ולעבד מידע. כתוצאה מהכשל המודיעיני, הרגו המחבלים 1,200 ישראלים וחטפו 240 מהם נותרו בשבי עדיין, חצי שנה אחרי, 134 ישראלים.

חיילי חיל המודיעין אוספים מודיעין (צילום: באדיבות דובר צה''ל)
חיילי חיל המודיעין אוספים מודיעין (צילום: באדיבות דובר צה''ל)

הגארדיאן טען בתחקיר כי "נראה שצה"ל אימץ במלואו את חזון העתיד של X, שבו הטכנולוגיה הצבאית מייצגת גבול חדש בו נעשה שימוש בבינה מלאכותית למילוי משימות מורכבות יותר ויותר בשדה הקרב. הוא טען בספרו שפורסם לפני שלוש שנים שרעיונותיו לגבי שימוש בלמידת מכונה כדי לשנות את הלוחמה המודרנית צריכים להפוך למיינסטרים, רק צריך לקחת אותם מהפריפריה ולמסור למרכז הבמה".

חלק אחד של הספר מבשר את הרעיון של "מכונת מטרות מונעת בינה מלאכותית", שתיאוריה דומים מאוד למערכות המלצות המטרות שצה"ל נודע כיום עליהן הסתמך בהפצצתו על עזה. 

במהלך ששת החודשים האחרונים, צה"ל פרס מספר מערכות תומכות החלטות המופעלות על ידי בינה מלאכותית שפותחו ושוכללו במהירות על ידי יחידה 8200 בהנהגת מפקד 8200. צה"ל אומר על פי התחקיר שמערכות ה-AI שלו נועדו לסייע לקציני מודיעין אנושיים, שנדרשים לוודא שחשודים צבאיים הם מטרות לגיטימיות על פי החוק הבינלאומי. דובר צה"ל התייחס לכך ואמר בתגובתו כי צה"ל השתמש ב"סוגים שונים של כלים ושיטות, לראיה ישנם כלים שקיימים כדי להועיל לחוקרי מודיעין המבוססים על בינה מלאכותית".

ככל הנראה, מפקד 8200 כתב את הספר באישור צה"ל, לאחר שנה בה היה חוקר אורח באוניברסיטת ארה"ב להגנה בוושינגטון, שם טען לשימוש בבינה מלאכותית כדי לשנות את הלוחמה המודרנית. 

הגדר הפרוצה בעזה - חרבות ברזל (צילום: רויטרס)
הגדר הפרוצה בעזה - חרבות ברזל (צילום: רויטרס)

חשיפת מפקד 8200 מגיעה בתקופה קשה כזכור עבור ראש המודיעין, שעלה לביקורת ציבורית בישראל בעקבות פרסום תחקיר "מעריב" על האשמות ביחידה 8200 לאחר השבת השחורה. מפקד 8200 אמנם לא נזכר בכתבה שהתייחסה למפקד 8200 רק בשם Y, אולם הביקורת הציבורית הנדירה הביאה למוקד פיצול בתוך קהילת המודיעין על רקע הכשלון הגדול ביותר שלה מאז הוקם צה"ל.

מבקריו של האיש מאמינים שהתעדוף שהעניק לטכנולוגיות הבינה המלאכותית אותם תיאר כ"ממכרות ומרגשות" סינוורו אותו על פני שיטות מודיעין ישנות יותר ובטוחות ביותר, מה שהוביל לאסון ה-7 באוקטובר שירדוף אותו "עד יומו האחרון".

מדובר צה"ל נמסר: "הספר המדובר פורסם לפני מספר שנים והכתובת המוזכרת בו אינה משמשת את הקצין באופן אישי ולא נעשה בה שימוש בעבר. עם זאת, חשיפת פרטיו האישיים של הקצין הינה תקלה. הנושא יבדק כדי למנוע הישנות מקרים דומים בעתיד".