ישראל העלתה השבוע כוננות בגבול הצפוני, ועוקבת בדריכות אחר סימנים להסלמה, לאחר חיסול מוחמד רזא זאהדי בדמשק, המיוחס לישראל. גורמים אמריקאים מסרו לרשת CBS כי לפי הערכות מודיעיניות, התגובה האיראנית תגיע כבר בשבוע הקרוב – לקראת סיום חודש הרמדאן. רמטכ"ל איראן התייחס לחיסול, ומסר כי "מדובר בצעד מטורף, ארה"ב שותפה לפשע הזה". 

נסראללה מאיים: "נתניהו פעל בטיפשות ויצר הזדמנות לניצחון שלנו"
הכתובת כבר על הקיר: ישראל בדרך למלחמה שעוד לא הכרנו

לדברי הגורמים, תרחיש אחד שעולה הוא תקיפה בהיקף חסר תקדים של כטב"מים "מתאבדים" וטילי שיוט, וכן עולה חשש כי טהראן תבקש להגיב לישראל באותו מטבע – ולתקוף אתרים דיפלומטיים ישראלים. מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, נשא היום נאום ובו איים כי חיסול הבכיר האיראני  זאהדי בדמשק לא יעבור בשתיקה. "הדריכות של ישראל מדברת בעד עצמה, זוהי מלחמת התשה ואיראן תקבע את עיתוי התגובה".

בדיווח אמריקאי, שני פקידים איראנים שביקשו לא להיחשף בשמו כיוון שאינם מורשים לדבר בפומבי אמרו כי איראן העמידה את כל כוחותיה המזוינים בכוננות מלאה וכי התקבלה החלטה כי על איראן להגיב ישירות למתקפה בדמשק כדי ליצור הרתעה.

"הגברים האמיצים שלנו יענישו את המשטר הציוני", אמר הגנרל חוסיין סלאמי, המפקד העליון של משמרות המהפכה האסלאמית של איראן, לקהל בטהרן שהשתתף בהלווייתם של הקצינים שנהרגו בדמשק. "אנו מזהירים ששום מעשה של שום אויב נגד המערכת הקדושה שלנו לא יישאר ללא מענה והאמנות של האומה האיראנית היא לשבור את כוחן של אימפריות".

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

תיעוד זירת החיסול בסוריה (צילום :רשתות ערביות)

אתמול, יום קרב נוסף התגלע היום בצפון. מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו לפנות ערב מבנה צבאי של תנועת אמ"ל בו שהו מספר מחבלים של הארגון, במרחב מרג'עיון שבדרום לבנון. במהלך המלחמה אמ"ל פעלה נגד מדינת ישראל ותכננה גם בימים אלו תקיפה נוספת נגד ישראל.

מוקדם יותר אותרה פגיעה ישירה במתחם צימרים ביישוב מנות, ונגרם נזק למבנה. היישוב, שנמצא במועצה האזורית מעלה יוסף ונחשב ל"קו השני" מהגבול, לא פונה מתושביו במהלך המלחמה, אך לא היו נפגעים באירוע.

שר הביטחון יואב גלנט ביקר בבסיס תל נוף של חיל האוויר, ושוחח עם צוותי האוויר והקרקע של טייסת 133. גלנט אמר בשיחה עם הטייסים והנווטים: "היערכות, מוכנות ודריכות הן לא מילים נרדפות לבהלה ופחד - האויב נפגע קשות בכל המקומות ולכן מחפש דרכי תגובה - אנחנו מוכנים בהגנה רב-שכבתית". 

זירת החיסול בדמשק (צילום: REUTERS/Firas Makdesi)
זירת החיסול בדמשק (צילום: REUTERS/Firas Makdesi)

מוקדם יותר השבוע, הבהיר הפנטגון כי "לא עודכנו מראש על התקיפה בסוריה. האחריות היא על ירושלים, ולנו לא הייתה כל מעורבות באירוע". גורמים רשמיים בוושינגטון, בעבר ובהווה, שוחחו עם עיתון הוושינגטון פוסט והביעו חשש מפני תגובת נגד כלפי ישראל וארצות הברית. "התקיפה בסוריה אמנם מהווה מהלומה לאיראן, אך היא עלולה לגרור הסלמה משמעותית באיזור".

"התקיפה אתמול מהווה הסלמה משמעותית שעלולה להטות את הכף ולהצית את כל האזור", אמרה דינה סטרול, בעברה יועצת בכירה לנושאי המזרח התיכון בפנטגון, וכיום חוקרת במכון למדיניות המזרח הקרוב. "זו הגרסה של ישראל לחיסול קסאם סולימאני ב-2020".