מיד לאחר מתקפת הטרור בעוטף עזה ב־7 באוקטובר הצטרף ארגון הטרור הלבנוני חיזבאללה ללחימה, לאות הזדהות עם פעולות הטרור של חמאס ועם הפלסטינים. 80 אלף תושבי גבול הצפון, מהיישובים השונים צמודי הגדר - בהם מטולה, קיבוץ חניתה, קיבוץ מנרה, קריית שמונה ועוד עשרות יישובים אחרים - פונו על ידי המדינה ופוזרו ברחבי הארץ. זאת, מחשש לתגובה חריפה מצד חיזבאללה. היישובים נותרו שוממים, והיחידים שנותרו בהם היו כיתות הכוננות ולוחמי צה״ל. 

בד בבד, החל חיזבאללה להוציא פעולות כנגד ישראל - בעיקר באמצעות כוח הקומנדו רדואן של ארגון הטרור. כמו כן, הצטרפו ללחימה גם פעילי שלוחת חמאס בלבנון, תנועת אמל ומיליציות פרו־איראניות היושבות בסוריה. הפעילות, שהחלה באוקטובר ונמשכת עד היום, כוללת שיגורי ירי רקטי של טילי תמ״ס, רקטות בורכאן, כטב״מים וטילי נ״ט על בסיס יומיומי. בנוסף, סוכלו מספר ניסיונות חדירה של פעילי טרור מהגבול הצפוני.

כחלק מהתמודדות עם האיום, חיילי מילואים רבים גויסו למערכה בגבול הצפון, התאמנו ופעלו כנגד האויב. צה"ל הגיב בפעולות סיכול ממוקד של מחבלים, בעיקר בדרום לבנון, אך גם בביירות ובתקיפת בסיסי מחבלים ומחסני נשק בדרום לבנון. בנוסף, צה״ל נוהג לתקוף מהאוויר את חוליות משגרי הנ"ט - לפני ואחרי הירי.

בכל תקריות הגבול בצפון נהרגו, נכון לאתמול, עשרה חיילי וקציני צה"ל ושבעה אזרחים. מנגד, נהרגו 316 איש בלבנון, בהם 266 מחבלים. 
בין היתר, ניזוקו גם חלק מבסיסי צה״ל בצפון, כחלק מניסיונות חיזבאללה לפגוע במתקנים אסטרטגיים של צה״ל - ולשבש את פעילות כוחותינו.

כתוצאה מפעילות חיזבאללה, 755 עסקים, בתים ומבנים ביישובים בגבול הצפון ניזוקו. כך לדוגמה, בקיבוץ מנרה שבגליל העליון, מתוך 155 בתים - נפגעו מירי חיזבאללה 103. גם במטולה יש כ־130 בתים שנפגעו מטילים. מעבר לכך, הפגיעה בעסקים - לולים, חוות חקלאיות, צימרים ומגוון בתי עסק שונים - הותירו את בעליהם עם נזקים כלכליים עצומים וללא מקור הכנסה.