לאחר חיסול הגנרל האיראני מוחמד רזא זהדי, מפקד כוח אל קודס בסוריה ולבנון בתחילת החודש, יצאו האיראנים בשורה של איומים כלפי ישראל, הגדיל לעשות עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן כשכתב בציוץ בטוויטר: "בעזרת השם נגרום לציונים להתחרט על פשע התוקפנות שלהם נגד הקונסוליה האיראנית בדמשק".

איראן בפרנויה מהחיסול בקונסוליה: זה החשוד המרכזי שהעביר לישראל את המידע
"תודיע על כך היום בערב": פרטים חדשים על שיחת ביידן-נתניהו

למרות היכולות האיראניות בתחום הרקטות, הטילים והמל"טים, תוך שימוש בפרוקסי זרים כדוגמת החזיבאללה בלבנון, החותים בתימן והמיליציות השיעיות בעיראק ובסוריה, בהשוואה ליכולות התקיפה לטווח ארוך של ישראל, הנזק שישראל יכולה לגרום לאיראן ובעלות הברית שלה גבוה מאוד.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

כוחות צה"ל בבית החולים שיפא (צילום: דובר צה"ל)

לפי פרסומים זרים, תכנית הטילים הישראלית התחילה בשנות ה-60 בשיתוף עם צרפת, אז פיתחה, ניסתה ומכרה צרפת לישראל את טיל היריחו, גרסה אשר מבוססת על טיל צרפתי, שהפך להיות מבצעי בשנות ה-70. טיל זה לטווח של 500 ק"מ, כיסה את כל בירות ערב מסביב לישראל והוא בעל יכולת נשיאה של נשק גרעיני וכימי.

מאמצע שנות ה-70 פיתחה ישראל את טיל היריחו 2 ביחד עם דרום אפריקה, טיל זה הוא פיתוח חדש מאפס של טיל בליסטי, דו שלבי, לטווח של כ-1500 ק"מ. ישראל ביצעה בו כמה ניסויים בים התיכון, חלקם הגיעו לכרתים וחלקם נפלו ליד אוניה אמריקאית, צפונית לבנגזי בלוב. שיתוף הפעולה עם דרום אפריקה, כך נטען על ידי האמריקאים, היה גם בניסוי גרעיני משותף שנערך באי דרומית לדרום אפריקה ב-1979.

בסוף שנות ה-70 התחילה ישראל לפתח את טיל היריחו 2, טיל זה הוא טיל זהו טיל תלת-שלבי בין-יבשתי בעל טווח של עד 15,500 ק"מ, עם יכולת נשיאה של כמה ראשי קרב גרעיניים ותרמו-גרעיניים בעוצמה שבין 800 קילו-טון עד 12 מגה-טון, פי 650 מעוצמה של פצצת האטום שארצות הברית הטילה על הירושימה.

נשיא איראן אבראהים ראיסי מסייר בבסיס של משמרות המהפכה (צילום: רויטרס)
נשיא איראן אבראהים ראיסי מסייר בבסיס של משמרות המהפכה (צילום: רויטרס)

לפי פרסומים זרים הטיל הפך מבצעי בשנת 2008. על-פי דיווח סודי שנמסר לקונגרס האמריקאי, הטיל יכול לתת לישראל אפשרות פגיעה גרעינית בכל מדינות המזרח התיכון, אפריקה, אירופה, אסיה, כמעט כל צפון אמריקה, וחלקים נרחבים של דרום אמריקה וצפון אוקיאניה. ישראל מפתחת את הדור הבא של היריחו, יריחו 4, טיל תלת שלבי, שבין יכולותיו תהיה האפשרות לשאת ראשי נפץ מתפצלים.

לפי פרסומים זרים, ישראל מחזיקה את טילי היריחו בבסיס חיל האוויר, הנמצא ליד בית שמש, ונקרא בסיס "שדות האלה". בנוסף ליכולות נשיאת הטילים הגרעינים של ישראל, על פי פרסומים זרים, ישראל ציידת את סדרת צוללות הדולפין שלה בטיל שיוט בשם, פופאי טורבו SLCM, אשר יכול להגיע לטווח של 1,500 ק"מ ולשאת ראש קרב גרעיני.

לפי מקורות ביון אמריקאים, ישראל ערכה ניסוי בשנת 2000 בטיל זה באוקיאנוס ההודי. מטרת הטיל היא להעניק יכול מכה שנייה, במקרה ומדינה תחליט לתקוף את ישראל במכה גרעינית. לפי פרסומים זרים בכל צוללת דולפין יש 4 טילי שיוט מסוג פופאי טורבו SLCM. 

בנוסף לפי פרסומים זרים ישראל מפתחת טילים חדשים לצוללות דולפין שכוללים מערכת שיגור אנכית, טילים אלו שיהיו על הצוללת החדשה, אחי דרקון, הם טילים בליסטיים אשר משוגרים מהצוללת במקביל לטילי השיוט, אם אכן נכון הפרסום. זוהי קפיצת מדרגה רצינית ליכולות הישראליות בתחום הטילים ונראה כי מדובר בטיל חדש בעל טווח גדול מאוד, אולי גרסה מוקטנת של טיל היריחו 3 לשיגור מצוללות. לפי הדיווחים בצוללת דרקון יש יכולת שיגור ל-4-6 טילים כאלו.

אולם טילים הם לא יכולת התקיפה לטווח ארוך היחידה שיש בידי ישראל, ישראל מחזיקה ביכולת תקיפה לטווח ארוך ממטוסים כבר בתחילת שנות ה-70, אז הגיעו מטוסי הפנטום לישראל, לפי מסמכים שאושרו לפרסום על ידי ארכיון צה"ל, צה"ל בנה יכולות תקיפה בלוב ותימן על ידי תדלוק כפול בין מטוסי פאנטום.

מטוסי הקרב שבידי ישראל, ה-F15, ה-F16 וה-F35 יכולים בלי תדלוק להגיע לטווח של 1,500-2000 ק"מ הלוך ושוב. לישראל ישנם מטוסי תדלוק מסוג בואינג 707, אשר מאפשרים להרחיב את טווח התקיפה של המטוסים ולכסות את כל שטח איראן. ישראל קנתה מטוסי תדלוק חדשים מסוג בואינג KC-46, אשר מיועדים להכנס לשירות בשנת 2025, והחליף את מטוסי בואינג 707 הישנים, הם ישדרגו משמעותית את יכולות ההפצצה לטווח ארוך של ישראל.

לישראל יש פצצות חודרות בונקרים לטווח ארוך שיכולות לפגוע בחלק ממתקני הגרעין של איראן. אולם יכולת התקיפה של ישראל לא מוגבלות למתקני הגרעין, ישראל יכולה לפגוע במוסדות וסמלי שלטון בטהרן, לפגוע במסוף הדלקים באי ח'ארג ולשתק את יכולת יצוא הנפט של איראן, או בנמל בנדר עבאס, פגיעות אלו יגרמו לקריסת הכלכלה האיראנית ושיבוש יכולת החיים באיראן.

משמרות המהפכה (צילום: REUTERS/Caren Firouz (IRAN))
משמרות המהפכה (צילום: REUTERS/Caren Firouz (IRAN))

לישראל יש יכולות הגנה מפני טילים, וסדרה שלמה של טילים כנגד טילים, הכוללת את כיפת ברזל, קלע דוד, חץ 2 וחץ 3, אשר מאפשרים לישראל לנטרל חלק גדול מיכולות פגיעת הטילים, מל"טים ורקטות של איראן, חיזבאללה ותימן כפי שהוכח בחצי שנה האחרונה. אומנם לא כל הטילים יעצרו על ידי המערכות הנ"ל, אולם הנזק שלהן יהיה נמוך מכל מנבעי השחורות שאנחנו שומעים כל יום בתקשורת, והנזק שישראל תגרום לאותן מדינות גדול עשרות מונים מהיכולת שלהן לפגוע בישראל.

לישראל יש יכולות לפגוע בכל מטרה בסוריה, עיראק לבנון או תימן, באמצעות אלפי גיחות של הפצצות ממטוסי קרב. יכולת זו תוכל לעשות נזק חסר תקדים למדינות אלו, כולל פגיעה במסופי דלקים, גשרים, תשתיות חיוניות וסמלי שלטון כמו ארמון הנשיאותי בדמשק. חשוב כי מי שמאיים על ישראל יכיר ויפנים את יכולות התקיפה וההגנה של ישראל כנגד טילים כדי שיבין עם מה הוא מתמודד ומה ההשלכות של המעשים שלו.