כלל הכוחות המתמרנים של צה"ל ברצועת עזה חזרו הלילה לשטח ישראל. אוגדה 98 יצאה הלילה (בין שבת לראשון) מח'אן יונס לאחר ארבעה חודשי לחימה. מדובר למעשה בשלוש חטיבות שפעלו לאחרונה בשטח, והפעילות שלהן באזור מוצתה, כך על פי החלטת הצבא. לאחר ההודעה על יציאת הכוחות, אזעקות נשמעו בתלמי אליהו, שדה ניצן ויישובים נוספים במועצה האזורית אשכול.

רק על פי פרסומים זרים: באיראן לא יודו בזה - אבל חוששים מאוד מהטילים של ישראל
איראן בפרנויה מהחיסול בקונסוליה: זה החשוד המרכזי שהעביר לישראל את המידע

חטיבת הנח"ל ואוגדה 162 הן היחידות שעדיין פועלות בשטח, זאת על מנת על תוואי הציר ההומניטרי שמבתר את הרצועה לשניים ודרכו גם ישראל  מונעת חזרה של עזתים מדרום לצפון הרצועה. כמו כן, בצה"ל הדגישו כי הכוחות פרוסים מחדש סביב הרצועה, זאת לאחר הקמת רצועת הביטחון החדשה שנערכה במהלך בחודשים האחרונים.

צה"ל מסביר את יציאת הכוחות מח'אן יונס ואומר כי הכוחות בדרום הרצועה עוברים באופן מלא ל"שלב ג'" - שיטת הפשיטות והמבצעים הממוקדים מבוססי המודיעין. בצה"ל מבהירים כי כעת לאחר שחטיבת ח'אן יונס של חמאס פורקה, הכוחות יוכלו לשוב ולפשוט על ח'אן יונס לפי צורך מבצעי.  בצה"ל אומרים כי יש תכניות להמשך הדרך שהוצגו לדרג המדיני - לא רק רפיח, אלא יש גם תכניות נוספות.

כוחות צה''ל ברצועת עזה - חרבות ברזל (צילום: דובר צה''ל)
כוחות צה''ל ברצועת עזה - חרבות ברזל (צילום: דובר צה''ל)

לוחמי צה''ל בעזה (צילום: דובר צה''ל)
לוחמי צה''ל בעזה (צילום: דובר צה''ל)

במסגרת הפעילות ברצועה, אותרו שלוש מנהרות התקפיות שהיו במעקב מודיעיני וטכנולוגי של צה"ל בשנים האחרונות, ולאחר פעילות קרקעית ממוקדמת מופו והושמדו. הפעילות בוצעה בשיתוף פעולה בין מערך ההנדסה של פיקוד הדרום, אוגדת עזה, אוגדה 98 ויחידת יהל״ם.

אחת המנהרות נחשפה לפני כעשור, ובשנת 2021 במהלך מבצע "שומר החומות" היא הותקפה מהאוויר ונהרגו בה מספר מחבלי חמאס. בתחילת המלחמה היא הותקפה במספר נקודות בכדי למנוע פעילות התקפית, ובשבועות האחרונים היא הושמדה באמצעות חבלה. מנהרה נוספת נחשפה בשנת 2014 כמנהרת טרור שחצתה לשטח מדינת ישראל והושמדה. ארגון הטרור חמאס לא שיקם את המנהרה מאז, ובשבועות האחרונים הושמד מקטע נוסף של המנהרה באמצעות חבלה בעומק הרצועה. 

במהלך סיור בליווי כוחות שיריון, נתקלו הלוחמים בחוליית מחבלים ופתחו לעברם באש, אך במהלך דילוג בין מבנים תקפו אותם המחבלים בירי צלפים. בהמשך, המחבלים חזרו לפיר כשהם משאירים בפתחה מטען חבלה במטרה למשוך את הכוחות, אולם הבינו שמדובר באירוע משיכה והחלו לסגת. 

כוחות צה''ל ביו''ש (צילום: דובר צה''ל)
כוחות צה''ל ביו''ש (צילום: דובר צה''ל)

במקביל, טיל RPG נורה לעבר הטנק שחיפה על הלוחמים, לא היו נפגעים אך הטנק הגיב מהר וחיסל את המחבלים. בנוסף, צה"ל פוצץ שלוש מנהרות, מהן שתיים מתקרבות לגדר ואחת החוצה לשטח ישראל ומוכרת למודיעין הישראלי.

טנק בעזה (צילום: פלאש 90)
טנק בעזה (צילום: פלאש 90)

כמו כן, לוחמי צוות הקרב של עוצבת הקומנדו נלחמו בשכונת ׳אל אמל׳ בח'אן יונס. הלוחמים סרקו מבנים בהכוונה מודעינית, בפשיטות רגליות לאיתור אמצעי לחימה, חיסול אויב ופירוק תשתיות הטרור במרחב. עד כה, בשכונה נסרקו יותר כמאה איתורים ובכל איתור נמצאה תשתית טרור.

לוחמי עוצבת הקומנדו בשכונת אל אמל בח'אן יונס (צילום :דובר צה"ל)

במהלך הלחימה, הכוחות איתרו תוואי מנהרה של כ-900 מטר, בתוך המנהרה נמצאו חדרי שהייה ואמצעי לחימה רבים, לאחר חקר של יחידת יהל״ם הלוחמים פוצצו את התוואי. בצמוד לאחד הפירים חוסל מחבל.

לוחמי עוצבת הקומנדו בשכונת אל אמל בח'אן יונס (צילום: דובר צה''ל)
לוחמי עוצבת הקומנדו בשכונת אל אמל בח'אן יונס (צילום: דובר צה''ל)

לאורך הלחימה, הלוחמים התמקמו במקומות אסטרטגיים חיסלו מחבלים ותקפו מתחמי לחימה באמצעות חימושים מדויקים. באחד מהמקרים, באמצעות טיל מדויק חיסלו הכוחות שני פעילים ומפקד צוות של ארגון הטרור חמאס.