בציון חצי שנה למלחמה, הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי אמר היום (ראשון) בהצהרה לציבור כי "המטרות טרם הושגו במלואן", בכוונה למטרות של השבת כל החטופים הביתה, השבת כל תושבי הצפון והדרום לבתיהם בביטחון ופירוק החמאס בכל הרצועה, באופן שיאפשר שלטון אחר שאינו חמאס ברצועת עזה. "השבת החטופים היא דחופה וחשובה ושעון הזמן שלה שונה משעון הזמן של המטרות האחרות", הוסיף.

גורם בכיר בממשלה: "נתניהו נואש לעסקה; הרג עובדי הסיוע טרף את הקלפים"
חמינאי מחכך את ידיו בהנאה: תכנית איראן להשמדת ישראל מתקדמת כסדרה

הצהרת הרמטכ"ל הרצי הלוי, חצי שנה למלחמה (צילום :דובר צה"ל)

באשר לעסקת החטופים, אמר: "את המשא ומתן הזה צריך לעשות באחריות ובהקפדה ואת פרטיו להשאיר בחדרים הנכונים". עוד אמר כי כרמטכ"ל, "אני חש באופן אישי אחריות להשיב אותם, וכך חשים גם שאר מפקדי צה"ל וחייליו". עוד הוסיף: "צה"ל חזק מספיק כדי שמדינת ישראל תדע לשלם מחירים למען השבת בניה ובנותיה. יש לנו חוב מוסרי כלפיהם וצה"ל יידע לעמוד גם במחיר לא פשוט ויידע גם לחזור ולהילחם בעוצמה".

הוא התייחס למפוני הצפון ואמר: "אנחנו נחזיר אתכם רק בביטחון, וזה ייקח עוד זמן – זאת האמת".

כוחות צה''ל בצפון (צילום: דובר צה''ל)
כוחות צה''ל בצפון (צילום: דובר צה''ל)

באשר לאיראן, אמר כי הצבא יודע להתמודד עם משמרות המהפכה - "בהתקפה ובהגנה", לדבריו. הוא הוסיף כי יודעים לפעול גם "באופן עוצמתי - במקומות קרובים ורחוקים", וכי פועלים בשיתוף עם ארה"ב ועם "שותפות אסטרטגיות במרחב".

"מתחילת המלחמה, איראן מנסה להתנער ולהסתתר ממעורבות ישירה בה, אבל אנחנו יודעים כי היא מפעילה, מכוונת, מממנת ומעבירה ידע לכל שלוחותיה באזור – מחיזבאללה, דרך יהודה ושומרון ועד תימן. איראן לא מאיימת רק על ישראל, אלא על כל העולם המערבי והערבי – איראן היא בעיה עולמית, הייתה ונותרה, הבעיה הגדולה", אמר.

החיסול בקונסוליה האיראנית בדמשק (צילום: רשתות ערביות)
החיסול בקונסוליה האיראנית בדמשק (צילום: רשתות ערביות)

באשר לרצועה, שיגר מסר לבכירי החמאס ואמר: "יש לנו תוכניות ואנחנו נפעל כשנחליט". עוד הצהיר, כי לא יישארו חטיבות חמאס פעילות באף חלק של הרצועה. "אנחנו ממשיכים לפרק את חמאס מיכולותיו הצבאיות והשלטוניות – בכדי להביא לפתרון אחר שיביא ליציבות באזור", אמר. "המלחמה בעזה נמשכת, ואנחנו רחוקים מלהפסיק". 

בכירי חמאס (צילום: רויטרס)
בכירי חמאס (צילום: רויטרס)

עוד התייחס לסבבי המינויים המתוכננים בצבא, ואמר: "להחלטות שנקבל היום יש השפעה מכרעת וקריטית על בניין כוחו של צה"ל בעתיד הקרוב והרחוק. אין לנו את הפריבילגיה לדחות אותן. עיכוב בהחלטות על בניין כוחו של צה"ל – מסכן את בטחון המדינה".

הוא התייחס למבצע ההשבה של גופתו של אלעד קציר ז"ל, והשתתף בצערם של קהילת ניר עוז ומשפחתו. "כולנו היינו רוצים להשיב אותו בחיים – לא הצלחנו בכך. לא הכרתי את אלעד, אבל אני יודע, שמעתי, עד כמה היה מיוחד עבור משפחתו ומעגלי חבריו". 

אלעד קציר  (צילום: מטה משפחות החטופים)
אלעד קציר  (צילום: מטה משפחות החטופים)

עוד הוא התייחס לארבעת הנופלים בהתקלות עם מחבלים בחאן יונס, סרן עידו ברוך ז"ל, סמל אמיתי אבן שושן ז"ל, סמל ריף הרוש ז"ל וסמל עילאי צעיר ז"ל, ואמר כי מדובר ב"סיכון חיים שראוי להערכה רבה בכל מקום במדינת ישראל. אנחנו מחבקים את המשפחות השכולות חיבוק נצחי ומחזקים את הפצועים ומשפחותיהם במסע השיקום שלהם".

עוד אמר כי "המציאות הזו מורכבת ביותר ואין פתרונות פשוטים. אנחנו מנהלים את המלחמה באחריות ובנחישות. אסור לנו להשלות".

כוחות צה''ל בעזה - מלחמת חרבות ברזל (צילום: דובר צה''ל)
כוחות צה''ל בעזה - מלחמת חרבות ברזל (צילום: דובר צה''ל)

לסיום דבריו, התייחס גם לתפיסה טרם ה-7 באוקטובר, ואמר: "כשיצאנו למלחמה בתחילת הדרך ידענו ואמרנו שהיא תימשך זמן רב. השבעה באוקטובר הוא קו פרשת מים בביטחון הישראלי. את האירועים המורכבים ביום זה התחלנו לתחקר - נלמד ונקבל החלטות. הנחות העבודה איתן פעלנו, תרחישי ייחוס אליהם נבננו, תפיסת האויב בה החזקנו – ברור לנו כי אלה צריכים להשתנות".