בצל החשש מנקמה איראנית על חיסול בכירי משמרות המהפכה בדמשק, בהם חסן מהדווי - מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה בסוריה ולבנון, הועלתה ביתר שאת הכוננות במערכת הביטחון. על פי ההערכות, האיראנים ינסו לנקום בישראל באמצעות המיליציות הפרו איראניות - חיזבאללה בלבנון, הח׳ותים בתימן - או המיליציות בסוריה או בעיראק. כמו כן, ייתכן שינסו לפגוע בנציגויות ישראליות בעולם. בין היתר, לאחר החיסול, הועלתה הכוננות גם בגבול הצפון - מחשש לתגובה חריפה של חיזבאללה לעבר יישובי הצפון.

נסראללה לועג: "הטעות של הציונים בחיסול בדמשק זירזה את ביידן"

פרופ׳ אמציה ברעם, חוקר בכיר לענייני המזרח התיכון מאוניברסיטת חיפה, סבור כי התגובה הצפויה של איראן - לא תגיע מחיזבאללה: ״גם חיסול של שבעה קצינים בכירים ממשמרות המהפכה - לא ישנה את המשוואה הבסיסית של איראן ושל חיזבאללה״, הוא אומר ומסביר את חשיבות הארגון בעיניי האיראנים ומשמעותה: ״לחמינאי לא כל כך אכפת אם ימותו פלסטינים, עיראקים, סורים או תימנים - מבחינתו זה מצב נסבל. לעומת זאת, חיזבאללה הוא ההצלחה הגדולה ביותר מאז שחומייני עלה לשלטון - לכן הוא לא ייקח סיכון שיגרום למיטוט הארגון על ידי ישראל".

עלי חמינאי (צילום: רויטרס)
עלי חמינאי (צילום: רויטרס)

הוא מוסיף: "חיזבאללה זו מורשת ׳חומיינית׳ עבור האיראנים - פאר היצירה שלו. לא רק שפעילי חיזבאללה הם שיעים כמו האיראנים, אלא שגם נוצר בשנות ה-80 קשר הדוק בין חיזבאללה לבין חומייני. בכך, חיזבאללה נהפך לאחד הסמלים המובהקים של המהפכה האיסלאמית באיראן - שמייצגת את השליטה שלהם גם מחוץ למדינה. כאמור, חיזבאללה היא מיליציה מאורגנת ששולטת בלבנון מבחינה צבאית וכלכלית באופן אבסולוטי - ובצורה כביכול דמוקרטית. זה הישג עצום עבור המשטר האיראני״. 

על פי ברעם, האיראנים אכן ינקמו, אך הנקמה תתבצע באופן שלא יסכן את קיום חיזבאללה: ״הסלמה קיצונית בלבנון - שעלולה לקרות בעקבות נקמה מצד חיזבאללה ולאחריה תגובה חריפה של ישראל, תסכן את התמיכה הציבורית של תושבי לבנון בחיזבאללה. הם עוד זוכרים את ההרס הרב שנגרם ללבנון ב-2006, ויודעים שחיזבאללה עלול להמית חורבן בשנית על מדינתם. כאשר יראו שחיזבאללה תוקף באופן יזום את ישראל בשביל נקמה - יסלדו מהארגון ויאשימו אותו בהרס ובחוסר התחשבות בתושבי דרום לבנון שיסבלו כתוצאה מתקיפות צה״ל. ברגע שתמיכת הציבור הלבנוני תרד, גם הצירים בפרלמנט הלבנוני שתומכים כעת בחיזבאללה - יעבירו את תמיכתם למפלגות שמתנגדות לחיזבאללה".

נזקי תקיפת צה''ל בדרום לבנון (צילום: רשתות ערביות)
נזקי תקיפת צה''ל בדרום לבנון (צילום: רשתות ערביות)

"בתרחיש כזה, שבו יהיה רוב בממשלה, הפרלמנט הלבנוני סוף סוף יוכל להצביע ולבחור נשיא חדש, שיתנגד לחיזבאללה. בסמכות הנשיא, שנעדר מתפקידו בלבנון כבר יותר משנה, להוציא צו נשיאותי שדורש לקיים את החלטת מועצת הביטחון 1701 - ומורה להרחיק את חיזבאללה מדרום לבנון ולדרוש שיתפרק מנשקו. בין היתר, הנשיא מוסמך ליישם את ההחלטה ולתת פקודה לצבא הלבנוני להכריח את חיזבאללה לסגת צפונית לליטני. במידה שתרחיש כזה יקרה, המצב יהיה מביך נורא לאיראנים - והשם הטוב שלהם בעולם הערבי ייהרס. בנוסף, אם חיזבאללה ייזום את הנקמה ויסלים את המצב - החורבן בלבנון יהיה באשמתו והציבור במדינה יבוז לו״, הוא מסכם.