תושבי ח'אן יונס נחשפו לראשונה להרס הרב בעיר עם חזרתם לאחר נסיגת כוחות צה"ל ממנה שלשום. מומחים אמריקאים מעריכים על בסיס ניתוח תמונות לוויין כי למעלה ממחצית מהמבנים (45 אלף) נהרסו או נפגעו במהלך הקרבות. 

הלילה הדרמטי של צה״ל ברצועה: ״המסר לא היה לסינוואר אלא לקטאר״
"לא נגמרה המלחמה. סיימנו עם חאן יונס, רפיח בדרך"

אחד מהתושבים אמר כי "זה נראה כמו אחרי רעידת אדמה, אנחנו לא יודעים לאן ללכת. אני לא מזהה את הרחוב בו התגורר מילדות. א יכולתי למצוא את הבית שלי בגלל ההרס. איפה המקום שלי? איפה הבית?". 

חאן יונס (צילום: Palestine Red Crescent Society/Handout via REUTERS)
חאן יונס (צילום: Palestine Red Crescent Society/Handout via REUTERS)

ח'אן יונס (צילום: REUTERS/Doaa Rouqa)
ח'אן יונס (צילום: REUTERS/Doaa Rouqa)

כאמור, שלשום כלל הכוחות המתמרנים של צה"ל ברצועת עזה חזרו הלילה לשטח ישראל. אוגדה 98 יצאה מח'אן יונס לאחר ארבעה חודשי לחימה. מדובר למעשה בשלוש חטיבות שפעלו לאחרונה בשטח, והפעילות שלהן באזור מוצתה, כך על פי החלטת הצבא. צה"ל מסביר את יציאת הכוחות מח'אן יונס ואומר כי הכוחות בדרום הרצועה עוברים באופן מלא ל"שלב ג'" - שיטת הפשיטות והמבצעים הממוקדים מבוססי המודיעין.

ח'אן יונס (צילום: REUTERS/Ahmed Zakot)
ח'אן יונס (צילום: REUTERS/Ahmed Zakot)

לוחמי צה''ל בח'אן יונס  (צילום: דובר צה''ל)
לוחמי צה''ל בח'אן יונס (צילום: דובר צה''ל)

בצה"ל מבהירים כי כעת לאחר שחטיבת ח'אן יונס של חמאס פורקה, הכוחות יוכלו לשוב ולפשוט על ח'אן יונס לפי צורך מבצעי.  בצה"ל אומרים כי יש תכניות להמשך הדרך שהוצגו לדרג המדיני - לא רק רפיח, אלא יש גם תכניות נוספות. במסגרת הפעילות ברצועה, אותרו שלוש מנהרות התקפיות שהיו במעקב מודיעיני וטכנולוגי של צה"ל בשנים האחרונות, ולאחר פעילות קרקעית ממוקדמת מופו והושמדו. הפעילות בוצעה בשיתוף פעולה בין מערך ההנדסה של פיקוד הדרום, אוגדת עזה, אוגדה 98 ויחידת יהל״ם.