הבחירה של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בסמפכ"ל המשטרה ניצב אבשלום פלד לעשות קפיצה בתפקידו ולכהן כמפכ"ל הבא של משטרת ישראל התקבלה במשטרה בהבנה והערכה רבה למפכ"ל הנכנס מחד, ובביקורת על עצם המינוי של קצין שלא מילא לכאורה תפקיד של מפקד מחוז, והוא מועדף של השר לביטחון לאומי מאידך. "היו מועמדים מובילים שמכהנים או כיהנו כמפקדי מחוז. הארגון חייב לעבור מהפכה ולשדרג את מעמדו עוד יותר, אחרת הוא צפוי לטלטלה. התעלמות מאותם קצינים היא בעצם הבעת אי אמון בהם וחלקם שהגיעו לגיל שבו הם יכולים לפרוש לא יהססו לעשות זאת, אירוע שהמשטרה והמפכ"ל הנכנס יצטרכו להתמודד איתו", אומרים בכירים בארגון.

דיפלומט מעלה מחירים אחרי פסח- אלה המוצרים שיתייקרו בקרוב | הרשימה המלאה
טורקיה זאת רק ההתחלה? מדינות נוספות עלולות להטיל סנקציות על ישראל

הדעות בעניין חלוקות לחלוטין ולצד המבקרים יש לא מעט תומכים הן במינוי והן במפכ"ל הנכנס. 

"הוא אוטודידקט, למדן, ייצוגי וחד כתער. צנוע מאד, איש רציני ועם כל זאת חובת ההוכחה היא עליו כעת. אנחנו כקצינים בכירים חייבים לעשות כדי שהוא יצליח כי מה שצריך להיות חשוב בעיננו זו טובת הארגון וטובת המדינה כי זה הכי חשוב בסופו של דבר. המשטרה הוכיחה שהיא גוף איכותי שבשעת אמת מהווה את חוד החנית המגן על הציבור ומכאן אבשי חייב לשמור על זה ולקדם את המשטרה והוא בהחלט מסוגל".

"יש לנו היכרות של עשרות שנים בארגון מהתקופה שהוא היה מפקד תחנת בית שמש, ומדובר בקצין ערכי ואיכותי ללא ספק שצמח בתוך הארגון וזה יתרון משמעותי, מה גם שבשנה האחרונה הוא עשה קפיצת דרך משמעותית ולמד מתוך המטה לא מעט", אומרת קצינה בכירה בארגון ומקבלת חיזוק לדבריה מבכירים נוספים שמציינים: "ניצב פלד הוא הסמפכ"ל הראשון לעניות דעתנו שהצליח לעשות קפיצת מדרגה ולהגיע לתפקיד המפכ"לות, כי קודמיו, לפחות ב-20 השנים האחרונות, לא קיבלו את המנדט לשמש כמפכ"לים".

ומה לגבי הטענות שעולות על הקשר שלו עם השר לביטחון לאומי?
"ראשית לא בגלל זה הוא קודם בארגון ומי שראוי לשמש כניצב ראוי בהחלט להוביל את הארגון. מעבר לזה יכול להיות שהקשר הזה יכול לסייע לשיפור המערכת מבפנים. אם יש אינטרקציה טובה בין השר למפכ"ל זה יכול גם לתרום להצלחת הארגון לא?!".

השר איתמר בן גביר, מפכ''ל המשטרה קובי שבתאי ואבשלום פלד בעת מינויו לסמפכ''ל (צילום: אלון חכמון)
השר איתמר בן גביר, מפכ''ל המשטרה קובי שבתאי ואבשלום פלד בעת מינויו לסמפכ''ל (צילום: אלון חכמון)

יש טענות שהוא עלול להפוך חותמת הגומי של השר בן גביר?
"מעניין מי משמיע את הטענות הללו. עם כל הכבוד לכולם אם תרצו לעשות כתבה מחמיאה יהיו לכם עשרות מפרגנים, ואם תבואו בכוונה להוציא את הכביסה המלוכלכת יהיו לכם עשרות שיסכימו להצטרף ובעילום שם. ישנם כאלה לרבות בארגון וגם כאלו שבקרב הגמלאים שכל עוד לא שומעים לדעות שלהם ולא מתייעצים איתם לפני קבלת ההחלטות הם ישר יוצאים נגד, והם עשו את זה נגד כל מי שכיהן כמפכ"ל בשנים האחרונות לרבות יוחנן דנינו, מוטי כהן, בנצי סאו, רוני אלשייך, קובי שבתאי ועכשיו אבשלום פלד. כמובן שאי אפשר להתעלם מהסיכול לגל הירש. אז לכן מכל דבר כזה צריך לקחת את הדברים בפרופורציות. אנחנו מאמינים שאבשי אהוב על רבים".

וממה הוא צריך להיזהר ?
"בעיקר מלא לעסוק בפוליטיקה ולא להיות ממלא רצונם של אדונים. הוא חייב לפעול מקצועית בכל החלטה ולדעת לעמוד על העקרונות לטובת הארגון והמשטרה, כשכמובן טובת הציבור היא נר לרגליו, אם כי זה יוביל למאבקים מול השר המכהן".

כמובן שישנם כאלה שהרימו גבה לנוכח המינוי של השר לביטחון לאומי וההחלטה שקיבל. "הוא חיפש מישהו שהוא יעשה את דברו. ניצב פלד לא פסול ואפילו ראוי אבל הקשר עם בן גביר יכול להיות בעוכריו. השר לביטחון לאומי מנסה להטביע את חותמו על המשטרה והוא מצליח לעשות את זה במקרים לא מבוטלים. הוא מקבל החלטות ברורות לגבי מינויים ושיבוצים של בכירים בעיקר".