מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה האשים אתמול בנאומו את ישראל בחיסולו של חסן מהדווי, בכיר משמרות המהפכה שנהרג בתקיפה בשגרירות איראן בדמשק. בין היתר אמר כי ״התקיפה הייתה למעשה לעבר אדמה איראנית, לפי הנוהג הבינלאומי, זה לא היה בבית או בדרך אלא מה שהותקף היה הקונסוליה - ולכן זו תקיפה נגד איראן. זו אדמה איראנית שהותקפה - ועכשיו נשאר לחכות מה תהיה התגובה״.

נסראללה לועג: "הטעות של הציונים בחיסול בדמשק זירזה את ביידן"

זה לא צחוק: המהלך שעשה נסראללה במלחמה בהשפעת "ארץ נהדרת"

במילותיו, שככל הנראה הוכתבו על ידי איראן, אומר נסראללה כי יש למדינה לגיטימציה לתקוף בשטח ישראל: ״הוא מנסה לגרום לישראלים לחשוב שאיראן הולכת לתקוף את המדינה, ובכך אני מעריך שהוא מנסה להשיג שני דברים: קודם כל, יכול להיות שהוא מנסה לגרום לרגיעה בשגרירויות והקונסוליות הישראליות בחו״ל. הוא חוזר מספר פעמים על כך שהתקיפה תתרחש בתוך שטח ישראל - וייתכן שמדובר בניסיון להסחת הדעת והורדת הכוננות של המוסד בשגרירויות השונות - כדי להנחית מכה פתאומית עליהן. כך יהיה יותר קל עבור האיראנים לתקוף בחו״ל״, מפרש את נאומו פרופ׳ אמציה ברעם, חוקר והיסטוריון של המזרח התיכון באוניברסיטת חיפה. 

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

מעבר לכך, בנאומו יש אלמנט של לוחמה פסיכולוגית: ״נסראללה מנסה להפחיד את הישראלים, לזרוע פאניקה, רוצה שיבזבזו כספים על קניית מוצרים לשעת חירום. בין היתר, האסטרטגיה הזו מתבצעת כדי שלא נחשוב על תקיפות אפשריות בחו״ל - כי כל המערכים מתכנסים לחשוב איך לטפל בבעיה הביטחונית בתוך ישראל. הוא רוצה שהאזרחים יבזבזו זמן, אנרגיה - ויילחצו כמה שיותר כדי שיחלשו״, מסביר פרופ׳ ברעם. ״להערכתי, האיראנים יעדיפו לתקוף בחו״ל - מאחר שיודעים שאם תהיה פגיעה בישראל, לא תהיה לנו ברירה - אלא לתקוף את טהרן״.

לדבריי נסראללה "תפקידם של היועצים האיראנים הוא לסייע להתנגדות בפלסטין ובלבנון נגד ישראל. אין בסיס לשיח לגבי התערבות איראן בהחלטות סוריה". ״איראן מעבירה דרך הנאום של נסראללה מסרים לבשאר אל אסד מנהיג סוריה בכך שמדגיש כי ישראל תקפה איראנים בריבונות הסורית, שהייתה אמורה להגן על הקצינים שחוסלו בשגרירות בשטח המדינה. הם רומזים לו שהוא לא פועל נגד ישראל, יושב ׳על הגדר׳, ורוצים שגם הוא יצטרף למלחמה - מאחר שתקפו קונסוליה בעיר הבירה שלו״, מסביר הפרופ׳. 

בנוסף, נסראללה חשף פרטים מעניינים על מהדוואי שחוסל: ״מאז ה-8 באוקטובר, הוא רצה להגיע לדרום לבנון ולהצטרף לאנשי הארגון בלחימה מול ישראל. הוא כבר ארז מזוודה, אמרנו לו שלא כי זה יסכן אותו. אחרי החיסול של סולימאני לפני 4 שנים, הוא בא ללבנון ואמר, אני רוצה להצטרף לחאג' קאסם״. 

ברעם מסביר כי כוונת נסראללה במשפט זה הוא להגיד לאיראנים - כי אין צורך שיצטרפו גם הם למלחמה של חיזבאללה ושל חמאס כנגד ישראל: ״נסראללה מספר שהגנרל מהדווי שחוסל בשגרירות רצה לחצות את הגבול מסוריה, להיכנס ללבנון - ולהילחם בגופו יחד עם לוחמי חיזבאללה כנגד ישראל. הוא מדגיש כי לא היה אכפת למהדווי למות שאהיד כמו ׳חאג׳ קאסם׳ - הכוונה לסולימני, שהיה בכיר איראני גם כן שחוסל בשנת 2020. בדבריו עוד מדגיש נסראללה כי הוא לא רוצה שאיראן תצטרף למלחמה - ולא מוכן שאיראנים ייהרגו במלחמה עבור הפלסטינים. חשוב לו להדגיש דברים אלו מאחר שיש באיראן קיצוניים שלא מבינים מדוע חמינאי לא מצטרף ללחימה נגד ישראל ומסייע לחיזבאללה - וכאשר נסראללה, שנחשב עבורם למנהיג דגול אומר שאין צורך שהם יצטרפו ללחימה - נרגעות הרוחות באיראן. בסופו של דבר זה משרת את חמינאי - המנהיג העליון ומשתיק את הקולות הקיצוניים באיראן״.