הניו יורק טיימס מדווח כי איראן מפעילה נתיב הברחה חשאי ברחבי המזרח התיכון ומפעילה כנופיות פשע, כדי להעביר נשק לפלסטינים בגדה המערבית, כך על פי גורמים מארצות הברית, ישראל ואיראן. המטרה, כפי שתוארה על ידי שלושה פקידים איראנים, היא לעורר תסיסה, על ידי הצפת האזור בנשק רב ככל האפשר. המבצע הסמוי מגביר את החשש שטהרן רוצה להפוך את הגדה המערבית לזירת עימות הבאה בין ישראל לאיראן.

איראן תרד מהעץ? זו הסיבה שהתגובה לחיסול בדמשק מתעכבת

כלי נשק רבים שהוברחו לגדה המערבית עוברים ברובם בשני נתיבים - דרך עיראק, סוריה, לבנון וירדן, כך על פי הגורמים הרשמיים. כשהנשק חוצה את הגבולות, הוסיפו הפקידים, הוא מפוזר בקרב צוות רב לאומי, הכולל חברי כנופיות פשע מאורגנות, חמושים קיצוניים, חיילים ופעילי מודיעין.

הקבוצה מרכזית במבצע הם מבריחים בדואים, שאוספים את הכלים במעבר הגבול הירדני, לשם הוא מגיע דרך סוריה. ה"טיימס" ראיין בכירי ביטחון וממשל עם ידע על מאמציה של איראן להבריח נשק לגדה המערבית, כולל שלושה מישראל, שלושה מאיראן ושלושה מארצות הברית. הפקידים מכל שלוש המדינות ביקשו להישאר אנונימיים.

"האיראנים רצו להציף את הגדה המערבית בנשק, והם השתמשו ברשתות פליליות בירדן, בגדה המערבית ובישראל, בעיקר בבדואים, כדי להעביר ולמכור את הכלים", אמר מתיו לויט, מנהל התכנית ללוחמה בטרור במכון וושינגטון למדיניות המזרח הקרוב ומחבר המחקר על נתיב ההברחה.

פלסטינים מהגדה חוצים את המחסום לישראל (צילום: מרק ישראל סלם)
פלסטינים מהגדה חוצים את המחסום לישראל (צילום: מרק ישראל סלם)

ההברחות לגדה המערבית, על פי אנליסטים, התחילה לפני כשנתיים, כאשר איראן החלה להשתמש בנתיבים שהוקמו בעבר להברחת סחורות אחרות. לא ברור בדיוק כמה כלי נשק הגיעו ליעדם באותה תקופה, אם כי האנליסטים טוענים שרובו הוא נשק קל. במשך שנים, מנהיגי איראן דיברו על הצורך בחימוש הפלסטינים בגדה המערבית. הגורמים הרשמיים האיראנים אמרו כי אין לטהראן ארגון מסוים אותו היא מעוניינת לחמש, המטרה היא להציף באופן נרחב את השטח ברובים ובתחמושת באופן רנדומלי.

אפשון אוסטובר, פרופסור חבר לענייני ביטחון לאומי בבית הספר לתארים מתקדמים בחיל הים ומומחה לצבא איראן, אמר כי איראן מתמקדת בגדה המערבית מכיוון שהיא מבינה שהגישה לעזה תצומצם בעתיד הנראה לעין. "הגדה המערבית צריכה להיות הגבול הבא שאיראן תחדור ותפיץ נשק לתוכו, כי אם הם מסוגלים לעשות את זה אז הגדה המערבית תהפוך לבעיה גדולה לא פחות, אם לא גדולה יותר, כמו עזה", אמר הפרופסור.

ארגון הפת"ח האשים בשבוע שעבר את איראן בניסיון "לנצל" פלסטינים לאמצעים משלה על ידי הפצת כאוס בשטח. בהצהרה, הארגון אמר כי לא יאפשר לאיראן "לנצל את המטרה הקדושה שלנו ואת הדם של עמנו". משלחת האו"ם של איראן לא הגיבה לדיווחים על מבצע ההברחה, אך הדגישה את החשיבות של הפעלת נשק ע"י פלסטינים כנגד ישראל.

"ההערכה של איראן טוענת שהדרך האפקטיבית היחידה להתנגדות לכיבוש היא באמצעות התנגדות מזוינת", אמר אמיר סעיד אירוואני, שגריר איראן באו"ם. "לכוחות ההתנגדות הפלסטיניים יש את היכולת לייצר ולרכוש את החימוש הדרוש למטרתם".

על פי האנליסטים, רוב כלי הנשק המוברחים הם כלי נשק קלים כמו אקדחים ורובי סער. איראן מבריחה גם אמצעי לחימה מתקדמים, לפי גורמים אמריקאים וישראלים, כגון טילי נ"ט. שב"כ דיווח לאחרונה כי תפס ציוד צבאי מתקדם שהוברח לגדה המערבית. בהודעה נמסר כי השב"כ "לוקח בחומרה רבה מעורבות בפעילויות המכוונות על ידי איראן ושלוחותיה וימשיך לנקוט בכל עת צעדים אקטיביים למעקב וסיכול כל פעילות המסכנת את ביטחון מדינת ישראל".

מפקד כוח קודס האיראני קאסם סולימאני (צילום: AFP)
מפקד כוח קודס האיראני קאסם סולימאני (צילום: AFP)

נתיב הברחה השני ומאתגר יותר מדלג על ירדן ומוביל את הנשק מסוריה ללבנון, אמרו שניים מבכירי ארה"ב. משם, רבים מכלי הנשק מוברחים לישראל, דרך כנופיות פשע שאוספות אותם מהגבול הצפוני ומעבירות אותם לגדה. הנתיב דרך לבנון, על פי לויט, קשה יותר עבור איראן, במיוחד מאז שהמלחמה בעזה החלה, מכיוון שהגבול שבו פועל חיזבאללה מפוקח יותר על ידי צה"ל וכוחות השלום של האו"ם.

חלק ניכר מהעבודה בתיאום נתיבי ההברחה נעשית על ידי פעילים איראנים מכוח קודס, סוכנות הביון החיצונית של משמרות המהפכה, עליה פיקד הגנרל זהדי שחוסל, כך על פי שניים מהגורמים האיראנים המזוהים עם המשמרות. הפקידים האמריקאים ושניים מהגורמים הישראלים אמרו כי סדרת תקיפות בסוריה כוונו נגד שתי חטיבות מודיעין איראניות המעורבות בהברחה. יחידה אחת, המכונה דיוויזיה 4000, נמצאת בפיקוח ישיר על ידי משמרות המהפכה. השנייה, אוגדה 18840, מופעלת על ידי כוח קודס.

עלי חמינאי (צילום: רויטרס)
עלי חמינאי (צילום: רויטרס)

ימים לפני התקיפה הישראלית על בניין השגרירות בדמשק, המנהיג העליון של איראן, האייתוללה עלי חמינאי, נתן את חותמת האישור האישית שלו לחמושים הפלסטינים שמקבלים רבים מנשקיה של איראן. בטהרן הוא נפגש עם מנהיגי שתי קבוצות חמושים: זיאד אל-נחלה מהג'יהאד האסלאמי הפלסטיני ואיסמעיל הנייה, המנהיג הפוליטי של חמאס.

חמינאי, שהוציא לפני שנים בפומבי הוראה לחמש את הגדה המערבית, אמר לשני המנהיגים, לפי התקשורת הממלכתית, שאיראן לא תהסס לתמוך בפלסטינים ובמטרתם. "לא היה קל לעם הפלסטיני לעמוד בקרב הזה, אלמלא התמיכה המתמשכת והעקבית של איראן בכל הרמות המדיניות, הצבאיות והביטחוניות", אמר אל-נחלה בנאומו בטהראן.