ד"ר עומר דוסטרי, מומחה לצבא ולביטחון לאומי וחוקר ב"מכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון" ובתנועת "הביטחוניסטים", שוחח עם "מעריב" והסביר מהו הלך הרוח באיראן, זאת על רקע הפיגועים במדינה והמתיחות עם ישראל לאחר חיסול הבכיר האיראני בדמשק. 

מלחמת הסייבר עולה מדרגה - מומחה איראני מנסה לעשות סדר
המבצע החשאי של איראן נחשף: כך היא מבריחה נשק לאיו"ש

מה ניתן לומר על הפיגועים האחרונים בתוך איראן?
"על-מנת לנתח את ההתנגדות למשטר האיראני, יש להבין קודם לכן את מאפייניה הדמוגרפיים והגיאוגרפיים של איראן כמדינה. איראן היא מדינה רב-אתנית. אף על-פי שהיא מזוהה עם פרס הקדומה, בפועל רק כמחצית מן האוכלוסייה במדינה הם פרסים. היתר משתייכים למספר מיעוטים, ובכללם אזרים, כורדים, תורכמנים, ערבים ובלוצ'ים. מיעוטים אלה מתגוררים בעיקר בריכוזים באזורי הגבול של איראן, ורובם מקיימים קשרים עם מיעוטים אתניים זהים במדינות שכנות.

בכך, איראן מהווה מוקד לארגונים איראניים מקומיים המבקשים להיאבק נגד המשטר האסלאמי המהפכני בטהראן, במטרה להקים לעצמם שלטון עצמי. הכורדים מהווים כ-10 אחוזים מהאוכלוסייה האיראנית, ומרביתם חיים באזור צפון-מערב איראן. הערבים האהווזים מהווים כשני אחוזים מאוכלוסיית איראן, ומתגוררים בעיקר במחוז ח’וזסטאן שבדרום מערב איראן, הידוע בשל היסטוריה ארוכה של פעילות בדלנית שמטרתה מעמד אוטונומי. 

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

ארגון הטרור "ג'יש אל-עדל" ("צבא הצדק") משתייך למיעוט הבלוצ'י, המונה כשני מיליון תושבים המהווים את רוב התושבים האתניים של המחוזות סיסתאן ובלוצ'סתאן באיראן. הארגון חותר להשגת עצמאות למיעוט הבלוצ'י באיראן, בפקיסטן ובאפגניסטן. ג'יש אל עדל הינה תנועת ההתקוממות הבלוצ’ית המרכזית היום, כאשר בשנים האחרונות הארגון היה אחראי לשורה של מתקפות נגד כוחות הביטחון האיראניים במחוז סיסטן ובלוצ'יסטן בדרום-מזרח איראן".

כיצד פועל ג'יש אל-עדל נגד איראן?
"ג'יש אל-עדל פועל נגד המשטר האיראני במסגרת של לחימת גרילה א-סמטרית, המכוונות בעיקר נגד גורמים רשמיים המזוהים עם המשטר. התקיפה האחרונה של הארגון התרחשה אתמול (9 באפריל), ובמסגרתה נהרגו שישה שוטרים וקצינים איראנים בדרום מזרח איראן, סמוך לגבול עם פקיסטן. כמה ימים קודם לכן, ב-4 באפריל 2024, ביצע הארגון מתקפה נגד שני אתרים צבאיים בדרום איראן, במהלכה נהרגו לפחות חמישה אנשי ביטחון איראניים. 

אירועים אלה מצטרפים לשרשרת של מתקפות בעבר. כך למשל, ב-17 בינואר 2024 נהרג על-ידי הארגון מפקד בכיר במשמרות המהפכה. ב-15 בדצמבר 2023 ביצעו אנשי ג'יש אל-עדל מתקפה נגד מפקדת המשטרה בעיר סארק במחוז סיסתאן־בלוצ'יסטאן ובמסגרתה נהרגו 11 שוטרים. ובשנת 2019 ביצע הארגון פיגוע התאבדות באיראן באוטובוס שהוביל אנשי משמרות המהפכה האסלאמית, שגרם למותם של 27 אנשי משמרות המהפכה.

כיצד משפיע האיום הפנימי באיראן על מדיניות החוץ שלה?
"איראן האשימה לאורך השנים בין-היתר את פקיסטן בתמיכה בארגון ובניסיון לערער את יציבות המדינה. ואמנם, ג’יש אל-עדל פועל בעיקר קרוב לקו הגבול האיראני-פקיסטני על מנת שלוחמיו יוכלו להימלט לפקיסטאן לאחר ביצוע פעולות בשטח איראן.

שיא המתיחות בין איראן לפקיסטן הגיע ב-24 בינואר 2024, אז שגירה איראן טילים וכטב"מים לעבר בסיסי אימונים של ארגון ג'יש אל-עדל בפקיסטן במחוז בלוצ'יסטן בפקיסטן, שגובל במחוז סיסטן ובלוצ'יסטן באיראן, כנקמה על פיגוע ההתאבדות בכרמאן ביום השנה לחיסולו של קאסם סולימאני על-ידי דאע"ש. בתגובה, חיל האוויר הפקיסטני תקף מטרות בדרום-מזרח איראן במחוז הבדלני סיסטן ובלוצ'יסטן.

על רקע המתיחות בין איראן לישראל, טהראן עלולה להאשים את ישראל גם במתקפות האחרונות מצד ג'יש אל-עדל, כפי שהאשימה אותה מספר פעמים בעבר בפיגועים שבוצעו על-ידי ארגוני מורדים שונים, כגון מוג'הידין חאלק. זאת, כחלק מהניסיון לגייס לגיטימציה עולמית לתגובה נגד ישראל לאחר חיסולו של מפקד משמרות המהפכה בסוריה ובלבנון, רזא זהידי".