המגעים לעסקה:  רשת CNN דיווחה היום (רביעי) כי חמאס אמר למתווכות כי אין ביכולתו לזהות ולאתר 40 חטופים חיים כדי לבצע את השלב הראשון של העסקה, כך על פי גורם ישראלי וכן גורם נוסף המעורה בפרטים. זאת, לאחר הדיווח כי ארגון הטרור הודיע שדחה את התכנית האמריקנית להפסקת אש זמנית בעזה.

אין טעם לקוות לעסקת חטופים? "לחמאס אין סיבה לשחרר אף אחד"
לא רק ישראל: האיום הפנימי שמאיים להפיל את המשטר באיראן

הדחייה ממחישה את חוסר ההסכמה הרחב בין שני הצדדים על קווי המתאר של הסכם ומשקפת את ביטחונו ההולך וגובר של חמאס שהלחץ הדיפלומטי והפנימי על ישראל לסיים את המלחמה נותן לארגון הטרור שהוכרז על ידי ארה"ב יתרון במשא ומתן. בישראל לא מאשרים את הדיווח של וול סטריט ג'ורנל, לפי חמאס דחה את בהצעה האמריקאית. בישראל טרם התקבל עדכון רשמי מהמתווכים.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

חמאס מבקש הפסקת אש קבועה ונסיגה מלאה של חיילים ישראלים מעזה בתמורה לשחרור בני ערובה המוחזקים ברצועה. ישראל הביעה פתיחות למשא ומתן על ההצעה האמריקאית להפוגה זמנית, אך רוצה את האפשרות להמשיך במערכה הצבאית לאחר מכן.

הפגנה להחזרת החטופים, עזריאלי דרך בגין (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנה להחזרת החטופים, עזריאלי דרך בגין (צילום: אבשלום ששוני)

התוכנית האמריקאית, שהוצגה על ידי מנהל סוכנות הביון המרכזית (CIA) ויליאם ברנס לבכירים מישראל, חמאס, קטאר ומצרים בקהיר, קוראת להפסקת אש בת שישה שבועות בעזה. במהלך ההפוגה בלחימה, חמאס ישחרר 40 מבני הערובה שהקבוצה מחזיקה במובלעת תמורת 900 אסירים פלסטינים מבתי הכלא של ישראל, כולל 100 המרצים עונשי מאסר ארוכים בגין עבירות הקשורות לטרור, נאמר בתוכנית. רבים מ-133 בני הערובה המוחזקים בעזה נחשבים למתים.

כזכור, קבינט המלחמה התכנס ביום שלישי בערב כדי לדון בהצעה האמריקאית, לפני שדנו בכך עם יתר השרים. בכיר ישראלי המקורב למשא ומתן אמר ביום רביעי בבוקר כי ישראל פתוחה לשימוש בהצעה האמריקאית כבסיס לשיחות, אך התוכנית נתפסת כמיטיבה עם חמאס. בכירים ישראלים רואים בתוכנית ההצעה להחזרת אזרחים פלסטינים לצפון עזה וביחס בין האסירים לבני הערובה ויתורים משמעותיים.

אך יש רוב בממשלה שיצביע בעד אשרור הסכם, גם אם יש ויתורים קשים מצד ישראל, אמר הבכיר. אם חמאס יספק הצעה נגדית שתקדם את המשא ומתן, שני הצדדים יוכלו להיכנס למשא ומתן רציני, אמר הבכיר.

בכירי חמאס אמרו למתווכים בדיונים השבוע בקהיר כי הבעיה העיקרית שלהם עם התוכנית האמריקאית היא שלא הייתה בה התייחסות לסיום המלחמה, ושבמקום זאת הם יציגו בסוף השבוע את ההצעה שלהם המבוססת על הצעה קודמת.

על פי התוכנית הזו, חמאס אמר כי ישחרר בני ערובה שהם נשים, ילדים וקשישים בתמורה לשחרור חלק מהפלסטינים בבתי הכלא הישראליים, נסיגת חיילים ישראלים מחלקים של עזה, הגדלת כניסת סיוע וחזרה לחופש תנועה של פלסטינים ברחבי הרצועה. בשלב שני של העסקה הזו, חמאס ישחרר בני ערובה נוספים בתמורה לנסיגה ישראלית מלאה מהרצועה.

ישראל אמרה שהיא פתוחה למשא ומתן בנקודות אלה, אך רוצה להימנע מחופש תנועה של עזתים לפני סיום קבוע של הלחימה כדי למנוע מחמאס להתארגן מחדש באזורים שבהם ישראל כבר הביסה את הארגון.