בזמן שהעולם כולו עסוק במלחמה בעזה - איראן ממשיכה להתקרב לנשק גרעיני: שש שנים חלפו מאז שנשיא ארה"ב לשעבר, דונלד טראמפ, הכריז על הפרישה מהסכם הגרעין, ועל פי דיווח שפורסם היום (רביעי) ב"וושינגטון פוסט" האמריקני, טהרן צוברת אורניום מועשר במהירות, ומומחים במערב חוששים שהיא קרובה לפצצת גרעין.

בעוד שאיראן טוענת שאין לה תכניות לייצר נשק גרעיני, על פי הדיווח יש לה כעת כמות מספיקה של אנרגיה כדי להעשיר אורניום לדלק גרעיני, המספיק לשלוש פצצות, בפרק זמן הנע בין כמה הימים הקרובים לכמה שבועות. עם זאת, בניית ראש הנפץ הגרעיני תימשך זמן רב יותר, כאשר גורמים רשמיים המעורים בפרטים מעריכים כי פרק הזמן עשוי להיות שנתיים, אולי יותר מכך.

הכור הגרעיני בבושהר (צילום: AFP via Getty Images)
הכור הגרעיני בבושהר (צילום: AFP via Getty Images)

איראן הצהירה לאחרונה כי היא מוכנה "לדלל" חלק מהאורניום המועשר שבידיה, כשלטענת גורמים רשמיים, הדבר נועד כדי לשלוח איתות לוושינגטון, שטהרן מבקשת למנוע את המשך הטלת הסנקציות על כלכלתה. בינתיים, היכולת של הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית לפקח את מתקני הגרעין של איראן הצטמצמה באופן דרמטי, כך שאין לה יכולת לחקור כל דיווח שמתפרסם על פעילות הנשק הגרעיני של טהרן.

מומחה איראני לפיזיקה גרעינית, שפגש בשנה שעברה את המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, אמר אמש (שני) בריאיון לטלוויזיה הממלכתית כי "חמינאי עשוי לשנות כבר מחר את התוכנית הגרעינית של איראן", הוא הוסיף: "בשלב הזה, עם יכולת הייצור הגרעינית יהיה פשוט יותר לפתח את התוכנית מאשר לעצור אותה". בתוך כך, אינדיקציות נוספות מדאיגות רומזות על הלך הרוח בטהראן: חיל האוויר האיראני העלה כוננות בקרב יחידות ההגנה האווירית. במקביל, הוטל עוצר טיסות בחלקים במדינה – ככל הנראה לצורכי תרגיל צבאי או ניסוי בנשק חדשני.