בתוך החודש הקרוב תחל לפעול בגזרת גבול ירדן יחידה נוספת שלישית במספר, שאמורה לתת מענה אופרטיבי ומודיעיני בכל תחום הברחות אמצעי הלחימה (אמל"ח) בחלקו המזרחי של הגבול והיא תהווה כאמור צלע נוספת על יחידות מג"ן ויג"ל הפועלות בתחום זה האחת בגבול הצפון והשנייה בגבול מצרים וירדן עד ים המלח. יחידת גבול ירדן (יג"י) שעל הקמתה החליטו כבר בשנת 2023 השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ומפקד מחוז ש"י ניצב עוזי לוי, תחל את פעילותה כאמור בשבועות הקרובים והיא תכלול את כלל האמצעים הטכנולוגיים והאיסופים הנדרשים לטיפול בנושא. כך נודע ל"מעריב".

בזמן ששהו ברכב: שלושה מילדיו של הנייה חוסלו בתקיפה ישראלית בעזה
"אמאל'ה זה נוחת פה": בהלה רבה בקרב תושבי נתיב העשרה | צפו

הקמתה של היחידה החדשה תסייע לטיפול האינטנסיבי של המשטרה כנגד הברחות נשק ואמל"ח דרך גבול ירדן על כל אורכו מאילת ועד לצפון.  חשוב לציין כי הפעילות המשטרתית גם ובעיקר באזור איו"ש נוכח האיום המרומז של איראן להציף את האזור בנשקים דרך ירדן, ועוד קודם לכן, מתנהלת על סמך מידע מודיעיני מדויק, בו ידוע על מיקום ההברחה המתוכננת, מועד ומטרה.

חיסול בכיר בכוח רדואן (צילום: דובר צה"ל)

מאז המלחמה הצטרף למאבק בפשיעה האמורה גם השב"כ שיחד עם היחידה ללוחמה בפשיעה (יל"פ) של מרחב יהודה שבמחוז ש"י אמונים על איסוף המידע המודיעיני לצורך סיכול ההברחות. מאז פרוץ מלחמת חרבות ברזל ביצע הכוח המשותף 25 מעצרים מינהליים של מחוללי הברחות האמל"ח בשטחי הרשות הפלסטינית , מהלך שהוביל לירידה משמעותית בתחום.

חשוב להדגיש כי במשטרה ובשב"כ הבינו כי המניע העיקרי של העוסקים בתחום ההברחות הינו כלכלי, והרי שמדובר בהליך פלילי. אלא שבהיעדר ציר כספי, ברור לכוחות הביטחון כי מדובר בהברחות מתוכננות למטרת אירועי פח"ע. האיום האיראני לא מלחיץ את אלו שחיים את הברחות האמל"ח כמידי יום.

רפ"ק רפ"ק יניב אוחנה מפקד היל"פ של מרחב יהודה במחוז ש"י, מסביר בשיחה עם מעריב. "גבול ירדן הוא הגבול הגדול ביותר של מדינת ישראל ואותו אנו מחלקים לשלושה, החלק הדרומי מאילת ועד ים המלח (גבול ירדן באחריות חטמ"ר יואב בפיקוד צה"ל), מים המלח ועד גבול סוריה כל החלק הענק הזה נשלט על ידי חטמ"ר 417 (הבקעה).

עד שנת 2022 משטרת ישראל הקצתה שתי יחידות מודיעין האחת יחידת מג"ן שחולשת על גבול מצרים וירדן עד ים המלח ויחידת נוספת יג"ל שבמחוז צפון ותפקידה לכסות את נושא הברחות האמלח מלבנון סוריה וירדן עד חסם צהוב גזרת יהודה ושומרון. כל השטח של יהודה ושומרון נותר בעצם ללא מענה". רפ"ק אוחנה מסביר כי בניגוד לגבול מצרים שבו מטופלת גם תופעת הברחת הסמים בגבול ירדן המאפיין שלו הוא בנוגע להברחות אמל"ח.

"אקדח שנמכר בירדן ב – 7,000 ₪ מגיע מחירו בשטחים ל – 37,000 ₪ ובארץ מרקיע המחיר ל – 45,000 ₪ ולכן זה מניע משתלם" מציין מפקד יל"פ יהודה. "מדובר בהרבה מאד כסף . בעיקר אנחנו מזהים ניסיונות הברחה של אקדחים, מכלולים לm16 לצורך הסבות מנשקי איירסופט ובשנה האחרונה מזהים החדרה של מטעני כלי מגור שזה שייך לציר הפח"עי לגמרי ".

נציין כי רק לאחרונה נחשפנו לשימוש במטען כלי מגור בפיגוע בצומת מגידו במהלכו נפצע אזרח באורח קשה וזה בעצם השימוש הראשונה של מטען שהוברח לישראל. 

הסיכולים והתפיסות של המשטרה חושפים נתונים נכבדים. "בשנה האחרונה נתפסו על ידי יל"פ יהודה ויג"ל  14 מטעני כלי מגור שיועדו למטרות פח"ע כנגד אזרחים ומטרות כוחות ביטחון . בהברחות האלה נעשה שימוש באזרחים ישראלים שתפקידם היה בעצם לשנע את האמל"ח אל גורמי טרור בשטחים 

העבודה בגבול היא כמו לחפש מחט בערימת שחת. צריך להבין שאם אין לך מיקום הברחה, שיטת הברחה ומועד אין כמעט יכולת לסכל אירועי הברחה" אומר רפ"ק יהודה ומוסיף. "בשנת 2022 סוכלו בגזרת חטמ"ר 417 30 הברחות אמל"ח על פי מודיעין משטרתי , נתפסו בהם 508 כלי נשק, 176 מכלולים , מאות גופי M16 . בשנת 2023 דשכבר נכנסנו לשנת מלחמה סוכלו 28 הברחות אמל"ח ונתפסו 463 כלי נשק ו – 14 מטעני כלי מגור. בשנת 2024 סוכלו 65 נשקים בשלוש הברחות אמל"ח וזאת בגלל שאנחנו בשיא מלחמה. 

משנת 2022 מנחה ניצב עוזי לוי, מפקד מחוז ש"י על כניסת יל"פ יהודה לתחום הברחות האמל"ח בגבול המזרחי ויחד עם חטיבת הסיגנט של המשטרה ויחידת מתילן של מג"ב וחטמ"ר 417 הבקעה והעמקים סיכלנו סה"כ 32 הברחות אמל"ח".

איך מבינים שמדובר בהברחה פלילית או פח"עית?
"צריך לציין לאור כל העלייה בכמות ההברחות ,איכות האמל"ח , עלייה חדה בציר הפלילי וכשלא מאתרים ציר כספי, ההבנה המיידית הינה כי מדובר בהברחה למטרות פח"ע. לאור זאת שב"כ נכנס במהלך שנת 2023 גם הוא לתמונה כשהמצב היום הינו שהשב"כ ומשטרת ישראל שילבו זרועות בתחום האיסוף המודיעיני בגבול המזרחי, וכלל צירי ההברחה מנוהלים מודיעינית בשת"פ מלא בין שני הגופים". 

רפ"ק אוחנה חוזר ומציין את הסיבות לירידה במספר ההברחות "מתחילת מלחמת חרבות ברזל ועד היום בוצעו 25 מעצרים מנהליים , של מחוללי הברחות האמל"ח ברשות הפלסטינאית , פעילות זו הובילה לירידה משמעותית בתחום הברחות האמל"ח בחודשים האחרונים".