ד"ר מיכאל מילשטיין, ראש הפורום ללימודים פלסטיניים (אוניברסיטת תל אביב), שוחח היום (חמישי) עם ניסים משעל וטל שלו ברדיו 103fm והתייחס לחיסול של שלושה מילדיו ונכדיו של איסמעיל הנייה, ראש הלשכה המדינית של חמאס בתקיפה ישראל ברכב שהותקף במחנה הפליטי שאטי בעזה. 

ההכנות לתקיפה באיראן עולות מדרגה: המהלך הדרמטי של חיל האוויר
צה"ל: "בניו של הנייה - פעילי טרור"; הדקות הדרמטיות לפני התקיפה בעזה

"חשוב מאוד, אנחנו נורא נסערים מהאירועים של 24 השעות האחרונות, אבל צריך להגיד, הנייה הוא לא ייחודי בהקשר של מנהיגים בחמאס שנפגעים להם בני משפחה. הם גם מהבחינה הזו זוכים להמון קרדיט בדעת הקהל הפלסטינית. נראה לי שהאירוע הזה, שהוא כמובן דרמטי, יוצר סוג של תסבוכת או אולי יותר יצריות בשיח בחמאס, אבל הוא לא זה שמטה את השיח בחמאס לכאן או לכאן".

עוד המשיך ותיאר מילשטיין: "אתמול יוצא הנייה, ובמסגרת כל הראיונות שהוא נותן לאחר החיסול, הוא אומר 'אנחנו מקבלים החלטות בצורה עניינית, האירוע שקרה לי לא אמור להטות את הדברים'. צריך לזכור עוד משהו, מי שקובע את הדברים בנושא של העסקה וגם כמובן בנושא המשך הלחימה הוא לא הנייה אלא בעיקר סינוואר. נכון לעכשיו נראה שהתשובה שכנראה מגובשת, ויכול להיות שתפורסם בימים הקרובים, לא מאוד תושפע מהאירוע הזה של אתמול".

"אצלנו אחת הקונספציות שמאוד התקבעה זה שאולי אפילו סינוואר לא רוצה עסקה - אני חושב שסינוואר רוצה, הוא רק רוצה אותה בתנאיו ובנסיבות הנוחות לו", טען. "כשנכנס סיוע הומניטרי בהיקפים כל כך גדולים, שצפון הרצועה הוא אזור שפחות או יותר חמאס משחזר את השליטה עליו, יש לחץ בינלאומי גובר על ישראלי וכוחות שיוצאים, אפשר להמתין. הבעיה הגדולה שלא הפעלנו את הלחץ הצבאי, אנחנו נמצאים כרגע עם חטיבה אחת בעזה".

זירת החיסול בו נהרגו ילדיו של הנייה (צילום: רשתות ערביות)
זירת החיסול בו נהרגו ילדיו של הנייה (צילום: רשתות ערביות)

עוד הדגיש כי "אנחנו כמעט ארבעה חודשים בשלב השלישי, שלאט לאט נכרסם ביסודות החמאס, זה ממש לא עובד. כל מי שראה את התמונות מחאן יונס, איך חמאס חוזר לכל המקומות, אמור להבין שאין באמת לחץ צבאי. זה מעולם לא בא לידי מבחן, אנחנו הולכים ומרוקנים את הרצועה מכוחות צבאיים".

"הגענו לצומת, יש לנו או ללכת לכיוון עסקה והמשמעות היא הפסקת המלחמה כרגע, או שאתה באמת רציני בנושא של מיטוט חמאס אבל המשמעות היא שצריך לכבוש את כל עזה ולהישאר שם", סיכם.

עריכה: שני רומנו 103fm