ישראל והעולם נערכים לקראת התגובה הצפויה של איראן לחיסולו של בכיר משמרות המהפכה בדמשק, והיום (חמישי) פעילים איראניים הפיצו רמז לגבי המיקום האפשרי של פעולת הנקמה.

ביטול טיסות, אזהרת מסע ומראה חריג באיראן: העולם נערך לנקמה של טהרן

בתמונות שהפיצו פעילים איראנים מוצגים, בתמונת אילוסטרציה, מל"טים איראניים של שאהד וטילי שיוט מדויקים מתפוצצים מעל נמל התעופה בן גוריון, לצד הכיתוב "איזה מקום אתה אוהב? הבחירה בידיים שלך".

בתוך כך, ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בביקורו בבסיס חיל האוויר בתל נוף: "אנחנו בימים מאתגרים. אנחנו בעיצומה של המלחמה בעזה שנמשכת במלוא עוזה, במקביל אנחנו ממשיכים במאמצים שלא נפסקים כדי להחזיר את חטופינו, אבל אנחנו נערכים גם לתרחישים של אתגרים מזירות אחרות. קבענו עיקרון פשוט, מי שפוגע בנו, אנחנו פוגעים בו. אנחנו נערכים לענות על הצרכים הביטחוניים של מדינת ישראל גם בהגנה וגם בהתקפה".

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

חיסול הבכיר האיראני מחמד רזא זאהדי. קרדיט: רשתות ערביות (צילום :רשתות ערביות)

ב"אלחדת" הסעודי דווח כי בסוריה מתנגדים לתגובה איראנית משטחה. כמו כן, גורם אמריקאי צוטט כשהוא טוען שוושינגטון הזהירה את טהרן מפני מתקפה אפשרית על ישראל. 

בתוך כך, מפקד פיקוד מרכז של צבא ארצות הברית, הגנרל אריק קורילה, מגיע היום (חמישי) לישראל, על מנת לקיים פגישות תיאום והיערכות עם הרמטכ"ל הרצי הלוי ושר הביטחון יואב גלנט. זאת, לקראת המתקפה האפשרית מצד איראן. כמו כן, בימים ובשעות האחרונות מתנהלים מגעי התיאום אינטנסיביים בין מערכי ההגנה של ישראל וארצות הברית.

לצד זאת, מתוך ההערכות הפנימיות של המומחים עולה כי יתכן שאיראן דווקא תבחר באסטרטגיית ההפחדה והלחץ, והתסריט הפסימי של תקיפה מסיבית משטחה לא יתממש לבסוף.

ברשת ABC דווח כי לפי גורם אמריקאי, איראן עשויה להגיב בתגובה מידתית המכוונת למתקן דיפלומטי ישראלי או בפגיעה ישירה בישראל. כזכור, נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, אמר אמש במסיבת עיתונאים כי לארה"ב יש "מחויבות ברזל" להגנה על ישראל מפני האיומים של איראן. עוד הוסיף כי "האיראנים מאיימים לפתוח במתקפה משמעותית נגד ישראל".

ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)
ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)

אתמול, רשת בלומברג האמריקאית דיווחה כי  לפי מידע מודיעני בוושינגטון, קיים חשש ממתקפת טילים על ישראל בטווח הזמן המיידי. על פי הדיווח, ארה"ב ובעלות בריתה מאמינות שבמתקפה, שתכלול גם כלי טיס בלתי מאוישים, ייקחו חלק שלוחותיה של טהרן באזור, והיא תהיה כנגד מטרות צבאיות. כמו כן, ייתכן כי התקיפה לא תתחיל בהכרח בצפון הארץ.

הפרסומים בתקשורת הבינלאומית, הפסקת טיסות של חבאת התעופה הגרמנית 'לופטהאנזה'  לטהראן, תימרון בשמי טהראן, שיחות של שרי החוץ הערבים עם שר החוץ האיראני ועוד – כל ההתרחשויות האלה אכן מעידות שאיראן כנראה מתכננת לתקוף משטחה.  למרות כל זאת,  המומחים מעריכים כי בסבירות לא נמוכה איראן עשויה לשנות את דעתה ברגע אחרון ולא תממש את איומה.

 ייתכן כי האיראנים מבצעים הכנות בצורה כזו כדי כל ארגוני המודיעין ידווחו על תקיפה אפשרית ויכניסו את כולם לפאניקה, אך התקיפה ממש לא תשרת אותם. 

אמנם תקיפה מתוך איראן כביכול יכולה להגביר את ההרתעה בעיני הציבור, אך יתכן שהתקיפה גם תיכשל וזה יעצים את היכולות של ישראל.

מקור אמריקאי שוחח עם רשת אל-ג'זירה הקטארית ושלח מסר לאיראן: "לא פוסלים פעולת תגמול משותפת עם ישראל". על פי הדיווח בערוץ, ארה"ב תסייע לישראל אם זו תהיה נתונה למתקפה מצד איראן ושלוחותיה. לדברי המקור, "ארה"ב תסייע לישראל ביירוט טילים וכלי טיס בלתי מאוישים, אם אלו ישוגרו אליה".

קודם לכן, נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, שלח אתמול מסר נוסף לטהרן והצהיר כי "כמו שאמרתי לנתניהו - המחויבות שלנו לביטחון ישראל אל מול האיומים האלה מצד איראן והשלוחות שלה באזור הינה מחויבות ברזל". גם שר הביטחון יואב גלנט, שלח היום מסר לאיראן והבהיר כי "מי שיתקוף אותנו - נדע לתקוף אותו בשטחו".