בעולם הערבי ממשיכים לעקוב בימים אלה מקרוב אחר ההתפתחויות בגבול ישראל-לבנון, וממתינים לראות כיצד תגיב איראן לחיסול בכירי משמרות המהפכה בסוריה. העיתונאי הלבנוני איברהים ריהן העריך ב"אל חדת'" כי "איראן לא מעוניינת לערב את חיזבאללה במלחמה נגד ישראל מחשש לאבד את הזרוע החזקה ביותר שלה באזור".

"טילים איראניים" על נתב"ג: הרמז מטהרן לקראת פעולת הנקמה

"זירת הגולן דומה לזירה הלבנונית מכמה סיבות", הסביר בפתח דבריו, בהתייחס לאפשרות שאיראן תנחה את חיזבאללה לתקוף את ישראל משטח סוריה. "הסיבה הראשונה היא העובדה שחיזבאללה נוכח בזירה הזו, כך שגם אם חיזבאללה יבצע תקיפה משטח סוריה ישראל תפרש זאת כתקיפה שבוצעה מאדמת לבנון, ותגיב עליה בהתאם בשטח לבנון. עד כה איראן לא רצתה לשלב את חיזבאללה במלחמה נרחבת נגד צה"ל על מנת להימנע מאובדן הפלג הבולט ביותר שלה באזור, זה שמעניק לאיראן דריסת רגל באזור הים התיכון".

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

כרזה לנקמה בישראל באיראן (צילום: Majid Asgaripour/WANA (West Asia News Agency) via REUTERS)
כרזה לנקמה בישראל באיראן (צילום: Majid Asgaripour/WANA (West Asia News Agency) via REUTERS)

"באשר לחזית הסורית, גם במקרה הזה איראן לא רוצה לפתוח את החזית הזאת, ולמעשה כל האופציות שעומדות בפני איראן הן קשות, בין אם מדובר בלבנון, תימן, עיראק, סוריה או אפילו מאיראן עצמה", הוסיף.

עם זאת, הסביר כי "יש לחזית הסורית ייחודיות הנוגעת לעובדה שהגולן לא רחוק מדמשק, ולכך שהאזור אינו מורכב כמו בדרום לבנון למשל. למעשה, בין הגולן לבין הבירה הסורית מפרידים 50 או 60 ק"מ בלבד, דהיינו מדובר במרחק קצר. על כן, איראן אינה מעוניינת לסבך את המשטר בסוריה וכן את הפלגים שלה בסוריה בעימות כזה".

"האופציה שנותרה", לדבריו, "היא לתקוף מתימן או מעיראק, ושתי האופציות האלה גם בעייתיות מאוד. למעשה, אפילו תגובה מאיראן עצמה היא אופציה מורכבת מכיוון שכיום איראן ניצבת מול שלוש אפשרויות. הראשונה היא היעדר תגובה וניסיון לתרץ את היעדר התגובה במו"מ המדיני שלה עם ארה"ב. השנייה היא תגובה תואמת שמשמעותה היא הרחבת המלחמה, מכיוון שישראל הבהירה שתגובה פרופורציונלית תהיה בלב איראן. האפשרות השלישית היא תגובה בלתי הולמת שלא תרתיע את ישראל מלבצע פעולה כלשהי נגד איראן, שכן לתגובה קלה אין משמעות, וכאילו לא קרתה. במקרה כזה ישראל לא תורתע ותמשיך להכות באיראן ובמטרות שלה בסוריה ובמקומות אחרים".

הטקסט תורגם באמצעות ביירון - חברת תרגום וכתיבה