ארצות הברית הודיעה לאחרונה לבעלות בריתה כי תגובתה של איראן עשויה להיות קרובה, כך דווח הערב (חמישי) ברשת אל-ג'זירה. על פי הדיווח, גורם אמריקאי בכיר טען כי במהלך הימים האחרונים וושינגטון עקבה אחר תנועות צבא איראניות הקשורות למתקפה אפשרית על ישראל ולכן התקבלה ההערכה

איראן ועיראק בדרך להתנגשות? "צריך למצוא פתרון כדי למנוע מלחמה"
איראן בפרנויה מהחיסול בקונסוליה: זה החשוד המרכזי שהעביר לישראל את המידע

בשעה הקרובה קבינט המלחמה יתכנס לדון במתיחות עם איראן. בכירים בישראל אומרים, כך על פי הדיווח בחדשות 13, כי אם התגובה תגיע משטח איראן ישראל תצטרך להגיב בעוצמה וללא כל דיחוי. עוד דווח כי ממשל ביידן מעריך שאחרי ההצהרות הפומביות של הנשיא - עוצמת התגובה האיראנית תפחת.

בתוך כך, נשיא צרפת עמנואל מקרון אמר בפגישה בארמון האליזה עם יושב-ראש הכנסת אמיר אוחנה כי "הזהרנו את איראן לבל תתקוף בישראל". קודם לכן, אמר ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק כי לישראל הזכות להתגונן מאיומי איראן. "האיומים של איראן אינם מקובלים. אנו, כמו האמריקנים, תומכים לחלוטין בזכותה של ישראל להתגונן מפניהם", הדגיש.

גם דובר צה"ל התייחס לדריכות השיא ואמר כי "תקיפה משטח איראן תהווה הוכחה ברורה לכוונות האיראניות להסלים את המצב במזרח התיכון ולהפסיק להסתתר מאחורי השלוחים. יש לנו יכולת הגנה רב שכבתית שהוכיחה את עצמה עם אלפי יירוטים מוצלחים, אך ההגנה לעולם אינה הרמטית".

במקביל, כלי תקשורת במפרץ מדווחים כי נושאת המטוסים האמריקאית USS Dwight Eisenhower התקרבה לסעודיה   כדי לסייע ביירוט טילים או כטב"מים מאיראן ככל שזו תחליט לתקוף את ישראל.

איראן: "אם האו"ם היה מגנה את החיסול בדמשק - לא היינו מענישים את ישראל"

איראן מתקפלת? החשבון האיראני הדיפלומטי הרשמי של המדינה כתב אחר-הצהריים (חמישי) ברשת ה-X כי לו האו"ם היה מגנה את התקיפה הישראלית בדמשק, ו"מעמיד את מבצעיה לדין" - ייתכן והתגובה האיראנית הייתה נמנעת. ההודעה פורסמה בחשבון שנקרא "הנציגות הקבועה של איראן לאו"ם, ניו יורק".

ההצהרה הזו מגיעה כיומיים אחרי ש"איראן אינטרנשיונל", כלי תקשורת המזוהה עם האופוזיציה האיראנית שממוקם בלונדון, דיווח כי דיפלומט ערבי אנונימי טען כי טהרן הבטיחה לוושינגטון לא להגיב על חיסול הבכירים מצד ישראל, בתמורה להפסקת אש בעזה.

התקיפה בדמשק (צילום :רשתות ערביות)

מאז פרסום הדיווח, עיתון אל ג'רידה הכוויתי ציטט מקור במשרד החוץ האיראני שטען כי ההצעה האחרונה של וושינגטון לטהרן, בתיווך שוויצרי, דיברה על משא ומתן ישיר מול ישראל כדי להגיע להבנות, במטרה להפחית את המתיחות באזור. בינתיים, כמה איראנים ברשתות החברתיות הגיבו במהירות לדיווח וטענו כי ככל הנראה מדובר בתעמולה של המשטר, המסווה את העובדה שלטהרן אין את האומץ להשיב אש כנגד ישראל.

מחמד רזא זאהרי הוא הבכיר שחוסל בשגרירות איראן בסוריה, ומדובר באיראני הבכיר ביותר שחוסל מאז חיסול ראש תכנית הגרעין מוחסן פחריזאדה ב-2020. המבנה שהותקף הוא מבנה הקונסוליה האיראנית בו משתמש שגריר איראן בסוריה כמקום מגורים. ישנם דיווחים לא רשמיים על שישה הרוגים. מוחמד האדי רחימי, עוזרו של זאהדי בכוח קודס, הוא גם בין ההרוגים.

זאהדי, בכיר מאוד בכוח קודס של משמרות המהפכה, פיקד בעבר גם על חיל האוויר של משמרות המהפכה ועל דיוויזיית האימאם חוסיין. יעד החיסול היה מפקד יחידת 18000 של כוח קודס, יחידה שאחראית בין היתר על כל הברחות האמל"ח והנשק המדויק ללבנון.

מחמד רזא זאהדי (צילום: רשתות ערביות)
מחמד רזא זאהדי (צילום: רשתות ערביות)