ניצב בדימוס דוד צור, לשעבר מפקד מחוז תל אביב ומשמר הגבול במשטרת ישראל, שוחח היום (שישי) עם אריה אלדד ורון קופמן ברדיו 103fm והתייחס למינוי מפכ"ל המשטרה החדש אבשלום פלד בידי השר בן גביר.

יום טוב סמיה בביקורת חריפה: "יש במדינה כאוס 25 שנה, לא מופתע מ-7 באוקטובר"
בגובה מאות מיליוני שקלים: נחשפו הוכחות למימון חמאס בידי איראן

"בסוף השלב הזה של מינוי מפכ"ל, וצריך גם לבדוק למה האירוע הזה הופך להיות כל פעם אירוע שנשמעים כאלה קולות, כי ההליך כנראה של הבחירה הוא די עקום", אמר צור. "יש מסורת, יש היגיון בריא, וכמובן שבעיקר הביקורת כאן היא על הממנה ולא על הממונה. קולות תמיד היו ויהיו, במיוחד כי השר הזה, ובצדק, מושך אליו הרבה מאוד אש - לקחו פה טרלול והפכו אותו לנורמה. כל מינוי שלו מיד יגידו 'זה עושה דברו', זו חובת ההוכחה של אבשלום, שהוא בסוף יהיה איש מקצוע, נאמן לתפקיד שלו ולחוק, ולא לשר כמי שמינה אותו".



עוד הוסיף: "המינוי של בן גביר לשר לביטחון פנים הוא לא רק שהוא לא ראוי, הוא לא איש מקצוע, ולדעתי הוא כמעט מופקר. איך הרשויות תחתיו אמורות לתפקד עם שר שגם נכנס למשרד באג'נדה שאומרת 'אני לא הולך להיות עציץ, ואני רוצה לקחת עליי סמכויות של הפעלת הכוח'. אנחנו התנגדנו, הדימוסים לשעבר, מתוך הבנה וראייה איך משרד כזה אמור לפעול. לגיטימי ששר שנכנס ירצה לממש את המדיניות שלו, וזה בסדר גמור שגם יאמר אותה".

"למשל, יכול שר לקבוע במדיניותו שהטיפול בפשיעה במגזר הערבי היא בראש סדר העדיפויות שלו", הסביר. "מפכ"ל צריך לקבוע איך הוא עושה את זה, הוא צריך להחליט שהוא הולך לטפל בפשיעה יותר מאשר בגרפיטי ביו"ש. זה לגיטימי שהשר יתבע את המדיניות הזו, אבל לא לגיטימי יגיד לו 'תעשה ככה וככה'. גם בבג"ץ נבלמה המגמה של שינוי החקיקה שהוא ביקש לעצמו עוד טרם כניסתו למשרד. הגענו לכנסת כדי להתריע ששינוי בפקודת המשטרה, בעיקר בהקשרים של החקירות".

עוד הדגיש כי "הוא יכול לומר 'אני רוצה שאת תנאי הכליאה של מחבלי הנוח'בה וכו' יהיו כאלו שיקבלו את המינימום הנדרש', הוא לא יכול לעבור על החוק ולתבוע מאיש חוק לעשות משהו שהוא לא בתוך מסגרת החוק. כאן, יש חוקים מאוד ברורים וגם בינלאומיים. לכן המשנה ליועמ"שית בא ואמר את מה שהוא אמר. יש דברים שאנחנו תחת זכוכית המגדלת של הקהילה הבינלאומית".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm