ב"ניו יורק טיימס" נחשפו היום (ראשון) פרטים חדשים על המתקפה האיראנית הלילה. בדיווח בעיתון האמריקאי נטען כי ישראל עמדה בפני מתקפה איראנית מתוחכמת יותר מכל מה שהתמודדה איתה עד כה.

המטוסים כבר היו בדרך לאיראן - אבל אז הגיעה השיחה הדרמטית של ביידן

לא רק 99 אחוזי הצלחה: למערכות היירוט יש יתרון ענק נוסף

על פי הדיווח, בעבר, ישראל עמדה בפני התקפות אוויריות מצד חמאס והג'יהאד האיסלאמי, שארסנל הרקטות שלהם כולל רקטות 122 מ"מ קצרות טווח (12 עד 25 מייל) ולא מדויקות במיוחד ממשפחת הגראד, וכן רקטות M-302 סוריות ייצור עם טווח של כ-100 מייל. לחמאס יש גם רקטות פאג'ר-5 מאיראן וגרסה מקומית דומה של פאג'ר-5, שתיהן בטווח של כ-50 מייל.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

הנשק שאיראן השתמשה בו בשבת יכול לנסוע הרבה יותר רחוק, וחלקו יכול לנסוע הרבה יותר מהר. ועדיין, ישראל אמרה כי כמעט כל הטילים והמל"טים שאיראן שיגרה יורטו, רבים בעזרת כוחות ארה"ב. בהתקפה של יום שבת נורו לעבר ישראל 185 מל"טים, 36 טילי שיוט ו-110 טילי קרקע-קרקע, לפי גורמים בצבא ישראל. רוב השיגורים היו מאיראן, אם כי חלק קטן הגיע מעיראק ותימן, לדברי הבכירים.

פביאן הינץ, מומחה לצבא האיראני במכון הבינלאומי ללימודים אסטרטגיים בברלין, אמר בציוץ ברשת X (טוויטר) כי סביר להניח שאיראן משתמשת בטיל שיוט שפותח על ידי משמרות המהפכה האסלאמית, ה-Paveh 351. יש לו טווח של יותר מ-1,200 מייל - די והותר להגיע לישראל מאיראן. לדבריו, גרסאות שונות של טיל זה סופקו גם לחות'ים בתימן ולכוחות העממיים העיראקיים.

ג'פרי לואיס, חבר במועצה המייעצת הבינלאומית לביטחון במחלקת המדינה של ארה"ב, צייץ כי איראן משתמשת בטילי שיוט תוקפי-יבשה שיכולים לשאת כטון חומרי נפץ. הוא ציין גם שלרוב הארסנל של איראן של טילים בליסטיים יש טווח ארוך מספיק כדי להגיע לישראל. ואף על פי שהרחפנים של איראן נושאים מטען נפץ קטן בהרבה מטילים, יש להם יתרון שהם יכולים לרחף ולשנות מטרות.

בעשורים האחרונים, איראן התמקדה בעיקר בהרתעה, טילים ארוכי טווח, מל"טים והגנה אווירית. יש לה אחד מארסנלי הטילים הבליסטיים והמל"טים הגדולים ביותר במזרח התיכון, לפי מומחי נשק, והיא גם הופכת ליצואנית נשק מרכזית ברחבי העולם.

בשנה שעברה, לאחר ההתקפה של חמאס באוקטובר, ישראל ביקשה מארצות הברית עוד תחמושת מונחית מדויקת למטוסי הקרב שלה ועוד יירוטים למערכת ההגנה מפני טילים "כיפת ברזל". הארסנל של ישראל כולל טילים מתקופת וייטנאם, שלחלקם שיעור כישלון של עד 15 אחוזים.