בהמשך להתפתחויות הדרמטיות אמש (שבת) סביב המתקפה האיראנית שבוצעה לכיוון ישראל, שוחחנו עם ד"ר עומר צנעני, מנהל היחידה המדינית-ביטחונית של קרן ברל כצנלסון, במטרה להבין כיצד מדינת ישראל צריכה להתמודד כעת עם החזית החדשה שנפתחה מול האיראנים.

גנץ ואיזנקוט רצו לתקוף מיידית בטהרן: הדרמה הלילית בקבינט נחשפת

בעקבות המתקפה האיראנית: עליה של 400% בפניות מצוקה נפשית

"מתקפת הטילים והכטב"מים אמש סימנה את תחילתו של עידן חדש במאבק בין ישראל לאיראן", אומר ד"ר צנעני, "זה כבר לא מאבק שמתנהל בצללים אלא עימות פומבי שעלול להפוך למלחמה בכל רגע. כדי לנהל את המאבק הזה בצורה מושכלת ויעילה, עלינו לעצב כבר עכשיו אסטרטגיה חדשה".

בהקשר לתגובת ישראל אמש, אומר ד"ר צנעני: "בלימת התקיפה האיראנית אמש היא הצלחה מהדהדת. מאות טילי שיוט, טילים בליסטיים וכטב"מים שוגרו משטח הרפובליקה האיסלאמית לישראל – והנזק שנגרם היה מזערי בלבד. זו הצלחה גדולה – אבל היא לא רק שלנו. היא גם של ירדן, שיירטה עשרות טילים וכטב"מים בשטחה לפני שהספיקו להגיע לשמי ישראל, וגם של ארצות הברית ובריטניה, שהתייצבו לצידנו ברגע האמת".

ד"ר צנעני מתאר את הפתרון להתמודדות עם האיום מטהרן: "כדי שהמאבק נגד איראן יהיה מוצלח ואפקטיבי, ככה בדיוק הוא צריך להתנהל: לא ישראל לבד מול כל העולם, אלא ישראל כחלק מקואליציה אזורית ובינלאומית של מדינות בהובלת ארצות הברית, שנאבקת ביחד, בתבונה ובנחישות מול איראן. התוצאות של הבלימה המוצלחת אמש צריכות להימדד במונחים הללו, בטווח הארוך, לא בטווח של ימים".

נאום ביידן 10 באוקטובר (צילום: רויטרס)
נאום ביידן 10 באוקטובר (צילום: רויטרס)

"לכן השאלה החשובה ביותר אינה כיצד, אם בכלל, נכון להגיב למתקפת הטילים מאמש – אלא כיצד שומרים על הקואליציה האזורית, מבצרים ומחזקים אותה, כדי להפוך אותה לברית אסטרטגית של ממש שתבודד את איראן", קובע ד"ר צנעני, "התשובה לכך היא, ראשית, לפעול תמיד בשיתוף פעולה ובתיאום מלא עם ארצות הברית. עימותים מיותרים עם ביידן הם אבני נגף מיותרות שפוגעות בשיתוף הפעולה ומחלישים את המוכנות שלנו מול איראן".

עוד אמר כי: "המשך המתיחות מול הממשל האמריקאי סביב המלחמה בעזה, רפיח והמשבר ההומניטרי הוא אבן נגף שכזאת. כדי להעניק לאיום האיראני את תשומת הלב הראויה לו, לא תהיה ברירה אלא לעצב אסטרטגיית יציאה מהמלחמה בעזה שתאפשר לצה"ל להתפנות ליתר האיומים, תסייע לפתור את המתיחות מול ארצות הברית וגם מול מדינות ערב הידידותיות".

פעילות הכוחות ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)
פעילות הכוחות ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)

"לא נוכל לחזק את הקואליציה האזורית כל זמן שהמלחמה בעזה נמשכת וכל זמן שהבעיה הפלסטינית נותרת ללא מענה", מוסיף ד"ר צנעני, "אסטרטגיית היציאה תצטרך לכלול, כחלק מסיום המלחמה, עסקה להחזרת כל החטופים, ביסוס אלטרנטיבה פלסטינית מתונה לחמאס בעזה, הרגעת החזית הצפונית והשבת התושבים לבתיהם – וגם התקדמות מדינית מול הפלסטינים. יחסי ישראל והעולם, האיום האיראני והזירה הפלסטינית – הדברים כרוכים זה בזה, ולכולם יש פתרון אחד".

לדברי ד"ר צנעני: "עד היום ישראל נקטה בגישה מסוכנת וכושלת מול איראן, גישה של "עם לבדד ישכון". הגישה הזו הפכה את איראן למדינת סף גרעינית, בין השאר בחסות הדחיפה של נתניהו לביטול הסכם הגרעין. ההתנקשות בבכיר האיראני על טריטוריה איראנית בדמשק, ללא תיאום עם ארצות הברית, הייתה מהלך מופקר נוסף, שבוצע בניגוד למטרות המלחמה שממשלת ישראל עצמה קבעה, והיא הביאה עלינו את מתקפת הטילים".

יירוט טילים איראניים (צילום: REUTERS/Amir Cohen)
יירוט טילים איראניים (צילום: REUTERS/Amir Cohen)

בתום השיחה סיכם ואמר: "המשך המדיניות הזו תביא עלינו במוקדם או במאוחר מלחמה אזורית שאין לנו מה להרוויח בה, ויש לנו הרבה מאוד מה להפסיד ממנה. המאבק באיראן דורש פעולה סבלנית, שיתוף פעולה ישראלי-אזור-אמריקאי והרבה שיקול דעת. אם ההנהגה הנוכחית תמשיך בגישתה הנוכחית, תמשיך להנציח את המלחמה ותגיב בצורה פזיזה ומופקרת לתקיפה, היא תשחק ישר לידיים של חמינאי".

ד״ר (סא"ל מיל’) עומר צנעני הוא מנהל היחידה המדינית-ביטחונית של קרן ברל כצנלסון ומכון מיתווים.