התמונה של מטח הטילים האיראניים מעל כיפת הסלע של מסגד אל־אקצא מיטיבה לתאר את תמונת האירוע שלו היינו עדים בשבת בלילה.

הקואליציה של שלוחי איראן - חמאס, חיזבאללה, החות'ים ואחרים - צהלו לרגע. שכן, הם ראו בכך התגשמות שאיפתם לאיחוד כוחות אסלאמי כנגד מדינת ישראל.

דובר צה"ל בנבטים: הבסיס נפגע, אבל מתפקד | צפו בתיעוד הנזק
"מוחזקת כבת ערובה": מדוע הקהילה היהודית באיראן משבחת את המתקפה על ישראל?

אך האמת שונה בתכלית. בשבת היינו עדים לכישלון צורב וחד־משמעי של המתקפה האיראנית. ישראל ובנות בריתה מנעו התקפה רצחנית, שיכולה הייתה לגרום לנזקים כבדים בנפש וברכוש. יש להוסיף לכך כי לראשונה נוצרה קואליציה אנטי־איראנית אזורית, בסיוע מסיבי של ארה״ב ובתמיכה של חלק גדול ממדינות המערב.

סעודיה ומצרים סירבו לשתף פעולה אקטיבי וירדן עשתה מספר צעדים תומכים. אולם, הקואליציה שנוצרה פותחת פתח מדיני לשיתוף פעולה אזורי ורחב היקף. ישראל יכולה להביע שביעות רצון מהמעטפת ההגנתית שניתן לומר כי היא כמעט בלתי עבירה ושהנזק שנגרם מועט יחסית. בשבת באו לידי ביטוי יכולות טכנולוגיות מרשימות - וראויים העושים במלאכה לכל שבח. זוהי הפעם הראשונה שאיראן תוקפת את ישראל משטחה.

למרות צהלות הניצחון שנשמעו בטהרן, יש לאיראנים סיבה טובה לבדוק את עצמם ואת יכולת הטילים שלהם. מסתבר כי חלקים גדולים מהירי לא חצו את הגבול האיראני ורוב רובו של המערך הטילי האיראני יורט על ידי ארה״ב וישראל. כעת אנו עדים לחילוקי דעות נרחבים בשאלה אם, באיזו מידה ומתי צריכה ישראל להגיב. אין ספק כי אל לישראל להשאיר את אירוע התקיפה, למרות ההצלחה בסיכולו, ללא תגובה.

עיני העולם כולו ובמיוחד מדינות המזרח התיכון מצפות לתגובה ישראלית ואי־ביצועה ישדר חולשה וחשש. אולם, על ישראל לשקול בזהירות רבה את עיתוי התגובה ועוצמתה. לא מדובר בהחלטה פשוטה ויש לשקול את השלכותיה על המזרח התיכון ומעמדה של ישראל באזור זה.

לישראל יכולות רבות ומגוונות והבחירה באחת מהן קריטית בתוצאותיה. יש לזכור כי ישראל נמצאת עדיין במערכה ברצועת עזה, במערכה בצפון הארץ ויש עלייה מדאיגה של פעולות טרור ביהודה שומרון ועזה.

את כל אלה יש להביא בחשבון בבוא המחליטים לקבל את ההחלטה על צורת התגובה ועיתויה. כולנו עברנו ביממות האחרונות ניסיון קשה וחדש לנו. חשוב שהתנהגות העורף האזרחי לא תקשה על מקבלי ההחלטות ויותר מרצוי שנניח בעת הזו את הוויכוחים הפוליטיים. משימת החזרת החטופים הינה משימה עליונה וקדושה ובמיוחד בימים הקשים האלה אסור ששיקולים זרים יסבכו את החזרתם לחיק משפחותיהם.

בתמונה הגדולה והרחבה, כשישראל נמצאת בכל כך הרבה מערכות לחימה, ישנה חשיבות עליונה לחזור ולהוכיח את עוצמתה של המדינה ואסור להזניח את אלה שזקוקים להצלה מיידית.