ההשפעות האסטרטגיות לאחר התקיפה האיראנית על ישראללמרות ההכחשות מצד בכירים ערביים, סעודיה ואיחוד האמירויות שיתפו מודיעין עם ארצות הברית, שתרם להצלחה גדולה ביירוט המתקפה האיראנית בליל שבת האחרון. עם זאת, סעודיה נמנעה מלתת לצבא האמריקני את השימוש במרחב האווירי שלה ליירוט הטילים וכלי הטיס הבלתי מאויישים, כל לפי גורמים רשמיים המעורים בפרטים.

התקיפה האיראנית הוכיחה כי לסעודיה ולאמירויות יש לה קושי לשמור על איזון בין איראן והשותפות הגדולות שלהן באזור - ארה"ב. אם הלחימה בין ישראל ואיראן תתרחב, למדינות המפרץ תהיה כנראה החלטה ברורה - לאפשר לכוחות האמריקנים לפתוח במתקפה דרך הבסיסים באותן מדינות, ולהסתכן בתגמול איראן. מאז המתקפה, איחוד האמירויות קראה לאיפוק משני הצדדים, וקראה להפעיל ערוצים דיפלומטיים כדי למנוע הסלמה באזור.

מוחמד בן סלמאן וג'ו ביידן (צילום: רויטרס)
מוחמד בן סלמאן וג'ו ביידן (צילום: רויטרס)

יירוט טילים איראניים (צילום: REUTERS/Amir Cohen)
יירוט טילים איראניים (צילום: REUTERS/Amir Cohen)

מה שמוסיף למורכבות הסעודית, היא הדחיפה להגיע להסכם נורמליזציה שיכיר בישראל, בתמורה להתחייבויות ביטחוניות מצד ארה"ב וסיוע בתכנית הגרעין של ריאד. המומנטום של העסקה, נעצר כאמור בגלל המלחמה ברצועת עזה, אך הסעודים ציינו שהם עדיין רוצים ערבויות ביטחוניות מצד וושינגטון. פקיד בכיר לשעבר בפנטגון הסביר כי "בהיעדר מחויבות של ארה"ב לביטחונה של סעודיה, היא תמשיך להגביל את שיתוף הפעולה שלה".

במקביל, ה"וול סטריט ג'ורנל" דיווח כי פקידים סעודים ואמירתיים נפגשו בשבועות האחרונים עם גורמים מארגון חיזבאללה במאמץ להחליש את הלחימה עם ישראל. בכיר סעודי מסר כי יורש העצר בן סלמאן אינו רוצה שהמלחמה "תסיח את הפעולות השאפתניות שלו לשיפור הכלכלה בממלכה", וכי "המלחמה וההסלמה בין ישראל לחיזבאללה מעמידים את תכניתו בסיכון גדול". גורמים באיחוד האמירויות הצהירו מצדם כי "הדרך הנבונה כעת היא להתרחק מהסלמה ולהתמקד באינטרס הלאומי שלנו ובביטחון שלנו. אנחנו לא רוצים להסתבך בלחימה בצורה כזו אוחרת".