גורמים אמריקנים מעריכים כי התגובה הישראלית למתקפה האיראנית בליל שבת תהיה מוגבלת ויכולה לצאת לפועל "בכל עת", כך דווח הבוקר (שלישי) ברשת NBC האמריקנית. ההערכה מבוססת על שיחות בין בכירים בוושינגטון לבכירים ישראלים. הגורמים הדגישו כי לא עודכנו לגבי ההחלטה הסופית של ישראל לגבי אופי התגובה, וכי האפשרויות היו עשויות להשתנות עד להחלטה הסופית.

עוד דווח מפי ארבעה גורמים המעורים בפרטים, כי בוושינגטון מעריכים שהתגובה הישראלית תכוון לכוחות איראניים ולשלוחותיה של טהרן מחוץ לאיראן. לדבריהם, "ישראל הודיעה למדינות באזור כי התגובה למתקפה האיראנית תכלול תגובה נגד כוחות הפרוקסי באזור, וכי היא עשויה להיות מוגבלת".

הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית - סבא''א (צילום: REUTERS/Leonhard Foeger)
הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית - סבא''א (צילום: REUTERS/Leonhard Foeger)

הכור הגרעיני בבושהר (צילום: AFP via Getty Images)
הכור הגרעיני בבושהר (צילום: AFP via Getty Images)

בתוך כך, ראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) רפאל גרוסי, אמר כי הוא חושש מכך שישראל עלולה לתקוף מתקני גרעין בשטח איראן. לדבריו, "אנחנו מודאגים מהאפשרות הזאת" וקרא לצדדים לשמור על איפוק. עוד אמר גרוסי כי איראן סגרה את מתקני הגרעין שלה ביום ראשון בגלל "שיקולי ביטחון".

כפי שפורסם לראשונה ב"מעריב", לאחר המתקפה האיראנית, ובהמשך לשיחותיו עם שרי החוץ של צרפת, בריטניה, מצרים ומדינות נוספות בעולם, שר החוץ ישראל כ"ץ שיגר אתמול 32 מכתבים למקביליו מהאיחוד האירופי וממדינות נוספות כדי לקדם הטלת סנקציות על פרויקט הטילים האיראני והכרזה על משמרות המהפכה כארגון טרור.

יירוט טילים איראניים (צילום: REUTERS/Amir Cohen)
יירוט טילים איראניים (צילום: REUTERS/Amir Cohen)

במכתביו קורא כ"ץ לעמיתיו לפעול. "התקיפה נגד מדינת ישראל על ידי המשטר האיראני מערערת את היציבות, מפירה את החוק הבינלאומי ומהווה איום כבד על השלום הבינלאומי", כותב כ"ץ. "בליל ה־13 באפריל, איראן פתחה במתקפה ישירה מתוך שטחה עם שיגור של יותר מ־350 מל"טים, טילי שיוט וטילים בליסטיים לעבר ישראל תוך הפרה ברורה של אמנת האו"ם והחוק הבינלאומי".

"משמרות המהפכה האיראניים (IRGC) לקחו בפומבי ובגאווה אחריות על התקיפה. המתקפה הברוטלית הזו באה בעקבות תפיסתה של ספינת משא אזרחית פורטוגזית וחטיפת צוותה על ידי משמרות המהפכה", הוסיף. "איראן היא המקור והשורש של חוסר היציבות האזורית והעולמית במשך שנים, באמצעות שלוחיה חמאס, החות'ים, המיליציות השיעיות, חיזבאללה ושחקנים נוספים. המתקפה האיראנית האחרונה נגד ישראל משטחה היא חסרת תקדים בהיקפה ובגודלה. "יתרה מזאת, התנהלותה של איראן בשנים האחרונות מצביעה על כך שאסור שלעולם לאיראן לא יהיה נשק גרעיני".