ב-11 לחודש מרץ האחרון, בוצעה תקיפה אווירית על מבנה הנמצא מזרחית לעיר הנמל בניאס בצפון מערב סוריה. כתוצאה מהתקיפה נהרג קצין בדרגת קולונל בחיל הים של משמרות המהפכה בשם רצ’א זארעי. חשוב לזכור כי הנמל הימי של בניאס מהווה אחד מנתיבי הכניסה של מסדרון הנשק הימי מאיראן לסוריה וללבנון ולכן נראה כי חיסולו של זארעי באזור זה אינו מקרי.

"הישג חסר תקדים": מסתמן - האיחוד האירופי מתקרב להטלת סנקציות נגד איראן
סערה בדובאי: הים עלה על גדותיו וסחף מטוס בעת נחיתה - צפו בתיעוד

על פי החוקר טל בארי, ממכון המחקר ״עלמא״ לביטחון בצפון, זארעי עסק בקליטה והטמעה של מערכות שונות הקשורות לפיתוח היכולות הימיות של חיזבאללה והמיליציות השיעיות בסוריה: ״מערכות כאלה יכולות להיות תחנות מכ"מ חופיות, טילים נגד ספינות - או טילי שיוט. חיסולו של זארעי הפנה את הזרקור לזרוע הים של משמרות המהפכה ולפעילותה״, הסביר. 

חיל הים של משמרות המהפכה התפתח ממחצית שנות ה-80 - והפך כיום לאחת מהזרועות המרכזיות של המשטר בכל הנוגע להגנה על האינטרסים של איראן במפרץ הפרסי. בנוסף לכך, משמש החיל כלי מרכזי בהקרנת הכוח ויישום מדיניות החוץ של איראן.

כמו יתר זרועות משמרות המהפכה גם חיל הים פועל במקביל לחיל הים של צבא איראן, אך עם זאת הוא נהנה מתקציבים רבים יותר, ציוד, אימונים ויכולות טובים הרבה יותר.

״לצד הפעילות המוכרת במפרץ הפרסי ובמפרץ עומאן החל חיל הים של משמרות המהפכה לבסס את נוכחותו גם בזירות נוספות - אלה כוללות כיום גם את הים הערבי, הים האדום והים התיכון. פעילות מתרחבת זו, לצד התקדמותה של איראן בפיתוח כטבמי"ם, טילי שיוט וטילים נגד ספינות, הפכו אותה לאיום ממשי על תנועת הסחר הימי העולמי ועל מדינות רבות ברחבי המזרח התיכון ואף מעבר לו״. 

על פי דו״ח של החוקר בועז שפירא, אמנם, המטרה המוצהרת של הנוכחות האיראנית בזירות השונות היא הבטחת חופש השייט, אך בפועל המטרות אחרות לגמרי. הספינות האיראניות ממלאות תפקיד מרכזי בהברחות אמצעי לחימה, נפט וסחורות מאיראן לבעלות בריתה. פעילות זו מתרכזת בעיקר בחות'ים בתימן, משטר אסד בסוריה, חמאס וגא"פ ברצועת עזה.

השתלטות איראנית על ספינה בבעלות ישראלית חלקית (צילום: רשתות ערביות)
השתלטות איראנית על ספינה בבעלות ישראלית חלקית (צילום: רשתות ערביות)

בנוסף, משמשות הספינות כבסיסים קדמיים לפעילות תקיפה, חטיפה והטרדה של ספינות סחר השטות באזורים אלה וכבסיס יציאה לפעולות של כוחות מיוחדים. לפעילות הימית חשיבות נוספת, שכן היא מאפשרת קיומו של מסדרון ימי איראני לסוריה וללבנון. מסדרון זה, הפועל בנוסף לציר היבשתי והאווירי נותן לאיראן יכולת אופרטיבית ודריסת רגל בים התיכון ובאזורים אסטרטגיים נוספים. 

אחת הדרכים בהן פועלת איראן להגברת השפעתה ולחיזוק מעמדה כמעצמה אזורית היא באמצעות תמיכה בכוחות פרוקסי במספר זירות במזרח התיכון ומחוצה לו. תמיכה זו מתבטאת בסיוע כלכלי נרחב, אימון לוחמים, העברת ידע, תמיכה פוליטית וכן בהעברת ציוד, אמצעי לחימה ומערכות נשק.

״פעילות זו נפרשת על פני מספר עשורים ומקיפה מספר גדול של מיליציות, ארגונים וכוחות שונים. לאורך השנים איראן חימשה ואימנה מיליציות וארגונים בעיראק, סוריה, לבנון, תימן, עזה, סומליה, אריתריאה, בחריין, סודן, מערב סהרה, ניגריה, אפגניסטן, פקיסטן ועוד״, מסביר החוקר בארי.

במסגרת מאמציה, סייעה איראן גם בהקמת היחידות הימיות של חיזבאללה והכוחות החות'ים ובהכשרת אנשיהן, לעתים על אדמת איראן: ״יחידות אלה הוקמו מתוך הבנת חשיבות התווך הימי בזירות אלה. חופי תימן שולטים על מיצר באב אל-מנדב, המנתב דרכו אחוז ניכר מהשייט המסחרי למערב - ואילו שליטה בחופי לבנון תקשה מאוד על הפעילות הימית של צה"ל בעימות עתידי עם חיזבאללה. בנוסף, מאיימת נוכחות זו גם על נכסים אסטרטגיים ישראליים כמו אסדות גז ונמלים וכן מאפשרת דריסת רגל איראנית בים התיכון״, הוסיף. 

לאורך שנות המלחמה בתימן הצליחו המורדים החות'ים לקבל מאיראן ארסנל צבאי נרחב. בין היתר מחזיקים כיום החות'ים יכולות בליסטיות מפותחות, מגוון רחב של מלטי"ם וחימושים משוטטים וכן יכולות ימיות בדמות סירות מהירות, פריסת מוקשים ימיים והפעלת כלי שיט בלתי מאוישים - "מתאבדים": ״חלק ניכר ממערכות הנשק והטילים הללו, שתחילה הוברחו למדינה על ידי איראן, מיוצרים כיום בתימן עצמה לאחר שמשמרות המהפכה השקיעו מאמץ רב בהעברת ידע ויכולות טכניות, הקמת תשתית תעשייתית מתאימה ובהכשרת מומחים מקומיים״.

החות'ים (צילום: REUTERS/Khaled Abdullah)
החות'ים (צילום: REUTERS/Khaled Abdullah)

באופן דומה, כך מציין בארי, עשתה איראן מאמצים רבים לאורך השנים על מנת להגדיל גם את יכולותיו של חיזבאללה. בכל הקשור לפיתוח יכולות ימיות, ישנן ידיעות כי אנשי הארגון אומנו על ידי אנשי הכוחות הימיים המיוחדים האיראניים, הן באיראן והן בלבנון, וכי נעשו מאמצים רבים להעביר לידי הארגון אמצעי לחימה - לצד ידע וטכנולוגיות הדרושים לייצורם על אדמת לבנון.

להערכת ״עלמא״, מאמצים אלה הובילו לכך שבידי חיזבאללה יש כיום כמה עשרות טילים נגד ספינות מדגמים שונים. ״לצד זאת, הקים חיזבאללה גם יחידת קומנדו ימית. פרט ליכולות הלחימה הגנריות הקשורות בפעילות בתווך הימי, מפעילה יחידה זו יכולות מיוחדות נוספות בהן הפעלת סירות מהירות ואולי אף צוללות זעירות וכלים תת-ימיים להובלת לוחמים, בדומה למודל האיראני״, טוענים במכון המחקרי. 

יואב גלנט מאיים על חיזבאללה (צילום :אלעד מלכה)

יתכן גם כי ברשות חיזבאללה סירות אזרחיות מוסוות אשר ישמשו לפעילות צבאית בעת הצורך. כבר היום יש בידי מכון המחקר מידע כי חיזבאללה משתמש בסירות דייגים, היוצאים בעיקר מנמלי הדייג בדרום לבנון, לצורך ביצוע מעקב ותצפית לאורך הגבול הימי עם ישראל באזור ראש הנקרה.