חמישה ימים לאחר המתקפה האיראנית על ישראל, וההמתנה לתגובה ישראלית בעיצומה. אלוף (מיל') עמוס גלעד, ראש המכון למדיניות ואסטרטגיה באוניברסיטת רייכמן ולשעבר ראש האגף המדיני ביטחוני במשרד הביטחון, שוחח הערב (חמישי) עם רוני בר און ודוד פורר ב-103FM.

יעד התקיפה כבר נקבע? "יש תשובות למערך ההגנה של איראן" | האזינו

"האיום האיראני הוא האיום המרכזי, היה לי את הכבוד להציג אותו במאה הקודמת בשנת 1996 לראש הממשלה נתניהו, הם מדינת סף גרעין כעת, ועכשיו צריך לקבל החלטות. גם בעתיד נצטרך להסתמך על עוצמתנו הצבאית ותבונתנו המדינית, לאחר ההישג הפנומנלי של בלימת המתקפה האיראנית עכשיו אנו נמצאים במצב של חופש פעולה, אם אנו רוצים לתקוף צבאית זה צריך להיות מול מטרה עם תועלת אסטרטגית וכדאי שתהיה מקובלת בפני ארצות הברית, מה שאומרים שארה"ב אומרת שנתקוף אלה שמועות, לא הודעה רשמית, רק שיקוף של מה שהנשיא אמר או לא אמר לראש הממשלה", פתח גלעד את דבריו.

עמוס גלעד (צילום: אבשלום ששוני)
עמוס גלעד (צילום: אבשלום ששוני)

"השאלה מהן המטרות האסטרטגיות, אם יושב סינוואר במחילה שלו ואמר שיש סדקים בין ישראל וארה"ב, ושהוא מנע ברית בין ישראל לסעודיה, והצפון ריק, השאלה היא לא על היכולת, הפגנו יכולת מדהימה, השאלה איך אתה משתמש ביכולת. ה"ניצחון המוחלט" זו אמירה סתמית, אם לא יבוא מישהו וייקח את האחריות בעזה שהוא אינו המנהל האזרחי או צה"ל כי זה יהיה אסון. אם יהיה כיבוש ישיר של עזה אנחנו לא נוכל לנהל את האזור עם 2.2 מיליון איש שהוא עתיר מחלות הזה וזה יקרוס לנו על הראש. צריך לצד הפעילות הצבאית ניהול אזרחי ומטרות אסטרטגיות, ואת זה רק מדינות ערב בגיבוי האמריקנים יכולות לספק והרשות הפלסטינית תצטרך להיכנס", הוסיף.

"הרשות הפלסטינית תישאר כי אנחנו נקבל יד חופשית וגם העולם הערבי יתערב. פרשיות מן העבר לא רלוונטיות להווה ולעתיד, אנחנו צריכים אחריות אזרחית ושיקום עזה. אי אפשר לטאטא את הרחובות בגלל ההרס, נדרש שם שיקום ואם לא יהיה שיקום יהיה אסון הומניטרי ואנחנו נגיע בסוף להאג, ולזה בדיוק סינוואר מחכה, ואז הוא יוכל לחזור. בסופו של דבר צה"ל צריך אסטרטגיית יציאה ואם לא תהיה אסטרטגיית יציאה מח"ט סדיר בצה"ל יהיה מושל ח'אן יונס מחר וזה אסון נוראי", המשיך גלעד.

"אפשר לפתור את הצפון בשתי דרכים. יישום החלטה 1701 שכוח רדואן ייסוג מעבר לליטני, או שאתה מסלק אותם בכוח, שזה אומר עימות כללי עם פגיעה בכל רחבי ישראל עם הרבה קורבנות והריסות, אנחנו מוכנים לזה? יש לנו ממ"דים בצפון? יש היערכות כלכלית? צריכים לחתור להסדר גם בעזה, וברגע שזה יפסק בעזה זה ייפסק גם בצפון. אני קורא שהחיזבאללה לא רוצה עימות כולל עם ישראל כי זה יוביל לפגיעות קשות בו, וסוף רק תבונה מדינית עם העוצמה הצבאית תוציא אותנו", סיים גלעד את דבריו.

עריכה: אליעזר בן יהודה