אלוף במיל' פרופ' יצחק בן ישראל, ראש מרכז הסייבר באוניברסיטת תל אביב ולשעבר ראש סוכנות החלל הישראלית, כתב כי "אם לאיראן יהיה נשק גרעיני - היירוט של מתקפה כזו יהיה משימה אחרת לגמרי. התקיפה האחרונה הייתה עם ראשי קרב קונבנציונליים, דהיינו – פצצות עם חומר נפץ. איראן היא מדינת סף גרעינית כבר היום: יש לה מספיק חומר בקיע לפצצות ראשונות, וזה משנה את המשחק לתמיד". הפרופ' התארח הבוקר (שישי) בתוכניתם של רון קופמן ופרופ' אריה אלדד ב-103FM והתייחס לדברים על רקע תקיפת ישראל באיראן

באיראן טוענים: "לא ידוע מי עומד מאחורי המתקפה, אין צפי לנקמה"
תקיפה באיראן: נערכים לתגובה האיראנית - ליל הסדר במקלטים? 

"כשאתה מפיל טיל בליסטי שמעיפים עליך מאיראן, היירוט לא שונה אם יש בתוכו ראש גרעיני, חומר נפץ או משהו אחר, רק מה, הדרישה הרבה יותר גבוהה", אמר בפתח השיחה. "כשזה טיל עם חומר נפץ, וזולג לך אחד מתוך 360 שהם ירו, זו הצלחה גדולה מאוד, אבל אם האחד הזה הוא גרעיני זה סיפור אחר לגמרי. אתה לא יכול כשמדובר בטילים גרעיניים, אי אפשר להסתפק רק בהגנה מהסוג שלנו".

"זה אומר שמלבד היירוט, חץ 3, שגם הוא לקח חלק לפני שבוע, מיירט אותם מחוץ לאטמוספרה, מחוץ לגבולות מדינת ישראל. אם במקרה היה ראש גרעיני זה לא יהיה מעל ישראל, אבל אתה לא יכול להרשות לעצמך שהם ירו עליך 300 ו-2 יגיעו עם ראש גרעיני, זה איום בלתי נסבל. זה אומר שאתה צריך להכניס למשוואה דברים אחרים, זה לא רק יירוטים מול טילים".

מתקן הגרעין האיראני בנתנז, ארכיון (צילום: רויטרס)
מתקן הגרעין האיראני בנתנז, ארכיון (צילום: רויטרס)

לדברי בן ישראל, "מול איראן נכשלנו בגדול, בסדרה של מעשים מטופשים, והמצב היום שזה כבר אבוד. בדרך כלל לוקח המון שנים לעשות פצצה גרעינית, לא בגלל הבעיה ההנדסית, לוקח המון שנים להשיג את החומר הגרעיני, או להשיג את החומר על ידי העשרה. בשביל להשיג חומר בכמות שמתאימה לפצצה, אתה צריך כמה אלפי צנטריפוגות שיעבדו 24 שעות ביממה, שנה שלמה, בשביל פצצה אחת. הדבר הזה הוא תהליך איטי שלוקח שנים, והאיראנים סיימו אותו".

"הם עשו את זה והעולם גילה את זה בלי פקחים והפעיל עליהם סנקציות כלכליות, ואז הם ביטלו בתמורה לדברים שהמערב נותן להם, ואנחנו לחצנו על האמריקאים לא לאשר את ההסכם והאיראנים חזרו להעשרה ועברו את הסף. עכשיו יש להם חומר, וכמו שנאמר מקודם, זו מדינת סף - היא רק צריכה להחליט שהיא עושה את זה", הוסיף הפרופ'.

תיעוד התקיפה של ישראל באיראן (צילום :רשתות ערביות, שימוש לפי סעיף 27 א')

על שיגורי הכטב"מים לצפון אמר בן ישראל כי "הראש הקרבי הוא קטן וזה כמו רקטה. למה יש לנו תשובה לרקטות? בגלל אסטרטגיה משולבת של יירוט מצד אחד ומיגון מצד שני. גם רקטה, קרה לנו במלחמת לבנון השנייה שרקטה אחת הרגה לנו 20 ומשהו חיילים. באופן כללי, אם אנשים ממושמעים, נכנסים למבנים, ומערך היירוט מופעל, זה לא צריך לקרות. הם לא משנים משהו במשוואה האסטרטגית".

"כטב"מים יש לך משני סוגים, אחד כמו רקטה, מכוונים אותו לכיוון מסוים, הוא טס ונופל על מה שהוא נופל והדיוק מאוד קטן. השני, אתה רוצה שהוא יפגע במטרה, בשביל זה אתה צריך או שמישהו יכוון אותו, נגיד שיש על הכטב"ם מצלמה, או לשים מערכת ניווט כמו GPS שאתה מביא לה את המטרה והכטב"ם יטוס אל המטרה. בשני הדברים אתה צריך שלכטב"ם יהיה דו שיח עם העולם החיצון, שאותו אפשר, אם רוצים, לשבש באמצעות לוחמה אלקטרונית. השאלה אם אתה מעריך את זה כאיום רציני. מבחינת קושי טכני, אפשר לעשות את זה בקלות", אמר לסיום.

סייעה בעריכת הכתבה: שני רומנו, 103FM