שרון תורג'מן הוא יו"ר פורום כיתות הכוננות "הנני" המאגד מעל 360 כיתות כוננות, בהן אלפי מתנדבים ברחבי הארץ. הפורום שוקד עדיין בעת הזאת על השלמת ההצטיידות, האימונים ואסדרת פעילות כיתות הכוננות מול גורמי הביטחון.

ישראל חשפה את נקודת התורפה של טהרן והעבירה מסר לבעלות הברית
הנשק החדשני שחמק מתחת לראדר: פרטים חדשים על התקיפה באיראן

תורג'מן סבור ש"מחבל יכול להמריא במצנח ממונע מקלקיליה ובתוך דקות, הוא יכול לנחות בצור יגאל, או  בכפר סבא. אותו הדבר יכול להתרחש גם בחדירה מטול כרם לבת חפר, או לנתניה, או מג'נין ליישובים הסמוכים". הוא קורא להחליף דיסקט באופן מיידי ולהיערך לחדירה כזאת, שתהיה מאוישת או של כטב"מים שיישאו חומרי נפץ.

הפורום שבראשו הוא עומד, מגבש בימים אלה מסמך מפורט, שעתיד להיות מוגש לגורמי הביטחון. המסמך יכלול הצעות אופרטיביות להגברת ההיערכות של כיתות הכוננות לשלל האיומים העלולים לסכן את יישובי קו התפר, הערים בקרבת קו התפר וכלל כיתות הכוננות באשר הן. ההבנה שלהם היא שהאיומים יכולים להפתיע, כפי שלצערנו התרחש ב-7 לאוקטובר.

"היום ברור לחלוטין, שלא מדובר רק בסכנה לחדירת מחבלים לשטחנו, מהיבשה, אלא גם בדרך האוויר באמצעים זולים ופשוטים כמו מצנחים ממונעים, או החדרת כטב"מים  ורחפני נפץ, זו סכנה ברורה ומיידית" מזהיר שרון תורג'מן, "חייבים לצייד גם  את כיתות הכוננות בציוד מתאים להתמודדות מול האיום".

כיתת כוננות היא כוח אבטחה המיועד לפעול מקומית במהירות ולתת מענה ראשוני לאירוע בטחוני אם חס וחלילה יתרחש, עד להגעת כוחות ביטחון נוספים.  ב-2017 נידונה בכנסת פעילות כיתות הכוננות והוכרה באופן רשמי חשיבותן.

למרות זאת, בשנים שלאחר מכן, צה"ל צמצם את כמות הנשקים הארוכים שלרשות כיתות הכוננות ביישובי עוטף עזה וכן באלה שפרוסים בגבולות הצפוניים של ישראל. צה"ל טען אז שהצמצום הוא בשל גניבות כלי נשק, ובהקשר של יישובי העוטף הצדיק זאת גם במכשול הגדר, שלתפיסת הצבא דאז הפחית סיכון ליישובים.

תקיפת בור שיגור בבית חאנון (צילום :דובר צה"ל)

במתקפה של ארגוני הטרור על העוטף באוקטובר 2023, כיתות הכוננות היו כמעט המענה הבלעדי שהגן על היישובים ובלם באופן חלקי בשעות הראשונות את המתקפה על היישובים. חברים רבים בכיתות הכוננות נהרגו באותה שבת. הפקת לקחים ממתקפת החמאס הביאה להחלטת השר לביטחון לאומי ומפכ"ל המשטרה על הקמת כיתות כוננות גם בערים.

בסוף אפריל 2022, כחצי שנה לפני השבת השחורה, 'פורום קהלת' פרסם מאמר של יאיר אנסבכר תחת הכותרת "אזרחים מיומנים בשימוש בנשק הם מכפילי עוצמה". במאמר נכתב בין השאר: "התזה המבקשת להוציא נשק מידי אזרחים המתאימים לנשיאת נשק, לסגור כיתות כוננות ולהטיל את הסמכות והאחריות לנשיאת נשק על מנגנוני המדינה בלבד היא מסוכנת".

בנובמבר 2023 גם הנמסיס של קהלת, ארגון 'אחים לנשק' הכיר בחשיבות של הכוח הייעודי הזה כשקבע: "כיתות הכוננות הן קו ההגנה הראשון שלנו", וקרא לבעלי רקע באבטחה להתנדב ולתרום בהכשרת כיתות הכוננות.

בימים האלה, פורום כיתות הכוננות "הנני" יוצא בקריאה דחופה לכל גורמי הביטחון, השרים וחברי הכנסת, לפעול באופן מיידי להיערכות למענה לאיום הממשי, להכין ולצייד את כיתות הכוננות למענה אפקטיבי לאיום המסוכן. 'הנני' מוטרדים: "מדובר בסכנה ברורה ומיידית, כפי שאנחנו רואים מידי יום במלחמה בצפון ובחדירת כתבמי"ם גם בדרום באזור אילת".

אריק קולר חבר כיתת כוננות בצפון מסביר: "מפקדי וחברי כיתות הכוננות מתמודדים מידי יום עם אירועים שרבים מהם לא מדווחים בתקשורת, חלקם אירועים פליליים העלולים להפוך לאירועי פח"ע, כל זאת עם מגמה של צמצום כוחות בכיתות הכוננות ואפילו סגירה של כיתות כוננות.

חשוב להבין שאותם חברים עושים זאת בהתנדבות מלאה במקביל לעיסוקם האזרחי בשוטף, וזמינים 24/7 לכל אימון, תרגיל , קריאה ולכל התרעה על סכנת חדירה ליישוב בו הם מתגוררים, הם המענה הראשוני וכיפת הברזל של התושבים".

הפורום טוען שהפיגוע הקשה בבנימין שהתרחש בחודש מרץ, מבהיר שוב באופן הברור, שאין תחליף לכיתות הכוננות, בוודאי בשלב הראשון של אירוע בטחוני שבתוך דקות עלול להידרדר. תוך זמן קצר מתחילת האירוע בבוקר, זיהה הרחפן שהופעל ע"י כיתת הכוננות של "כרם רעים" הישוב הסמוך, את המחבל ועקב אחריו, עוד לפני הגעת מסוק הקרב.

הפורום מתגאה בכך שגייס תרומות, רכש וחילק עשרות רחפנים לכיתות הכוננות, כאשר היה ברור להם ששימוש ברחפן יכול להציל חיים. הדבר נכון לתפיסתם, במיוחד כשהמידע חסר וכוחות הביטחון טרם הגיעו למקום. זה יכול לאפשר לדעתם שליטה בזמן אמת באירוע וסיוע להכוונת כוחות הביטחון בשטח. 

אנשי הפורום מעדכנים בכך שכמעט מידי יום ולילה, מוקפצים מתנדבי/ות כיתות הכוננות עקב חשד לאירועי פח"ע  בגיזרה בה הם מתגוררים, כדי להגן על התושבים.

אריק קולר מתריע: "המלחמה עם איראן כבר פה. זרועות התמנון האיראני נשלחות לכך כיוון, אנו עדים להברחת כמויות אמל"ח מתקדם ליהודה ושומרון, כמגמה מובהקת של האיראנים לפרק את ישראל מבפנים. מול זה אנו אמורים להתמודד עם ציוד דל ותחמושת מוקצבת. נוצר מצב אבסורדי בו מדינת ישראל החזקה עומדת חלשה באמצעים מול אויביה!"

מול הרצון וההתגייסות המדהימה של אלפי חברי כיתות הכוננות להתנדב ולהיות מוכנים לקריאה  24/7, פורום "הנני" טוען שלמרבה הצער, מוסדות המדינה, האחראים על הביטחון, טרם הפנימו את חשיבותן של כיתות הכוננות.  הם מצביעים על אבסורדים לדעתם שעדיין נוכחים, כמו למשל: ציוד חיוני שניתרם בחו"ל, כמו אפודים קרמיים, כוונות לנשק, אמצעי ראיית לילה ועוד, שתקוע בנתב"ג ומסיבות בירוקרטיות לא מגיע ליעדו בכיתות הכוננות.

פעילות סיירת חרוב בנור א-שמס. קרדיט: דובר צה"ל (צילום :דובר צה"ל)

תורג'מן, קולר וחבריהם זועקים: "מישהו מהגורמים האחראים על הביטחון במדינה, חייב להתעורר ובהקדם, ולדאוג להשלמת הפערים ההצטיידות והסדרת פעילות כיתות הכוננות, באופן מיידי לפני חלילה המחדל הבא".