בצל ייחוס תקיפת הבסיס האווירי באספהאן לישראל, ההשערות לצעד הבא וההערכות למתרחש כעת באיראן, אנליסטים מסרו אמש (שבת) למגזין 'סאן' כי בעקבות התקיפה הישראלית באספהאן ישנו צפי לחידוש לחימה בעזה והדבר יכול להיגרר אף לסכסוך כלל עולמי.

"צה"ל ימצא דרך להתגבר": הסנקציות על "נצח יהודה" לא ישפיעו על הצבא?
ראש המועצה בצפון רומז: ההחלטה על מלחמה בצפון התקבלה - זה היעד

ראיסי, נשיא איראן, אמנם הגיב למתקפה בזלזול ובאדישות יחסית, וברוסיה גיבו וחיבקו את איראן; "רוצים שהיא תנצח", אך חמיש דה ברטון-גורדון, מפקד הצבא הבריטי ואנליסט צבאי לשעבר, טוען כי "התקיפה הישראלית תאלץ את איראן לפנות לשליחות ולקבוצות הטרור שלה".

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

התקיפה באיראן (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')
התקיפה באיראן (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')

פרופ' אנתוני גליס, מומחה להתמודדות עם טרור, לאבטחה ומודיעין, סבר כי המליציות השליחות של איראן, ביניהן חמאס, חיזבאללה, החות'ים ומשמרות המהפכה האיראנית "בהחלט מסוגלות להמיט הרס על ישראל". פתיחתה של ישראל בתקיפה לעבר מתקני הגרעין האיראניים, מה שנראה "מפתה לנתניהו", לדבריו,  עשוי להיות מסוכן מאוד; "זה יגביר באופן קיצוני את הסיכויים למלחמה רחבה יותר במזרח התיכון ואפילו למלחמת עולם שלישית".

"מלחמה חדשה זו תתחיל בשימוש בנשק קונבנציונלי על ידי שני הצדדים, אך אם היא תהפוך למלחמה כללית יותר, היא תוביל כמעט בוודאות לפריסת נשק גרעיני", מזהיר גליס. 

מומחה צבאי אחר אמר ל'סאן': "ישראל כרכה את ידה על צווארה של איראן, ולוחצת אותה מספיק חזק. איראן יודעת שהדרך היחידה לעצור את החנק הזה היא להפסיק לנסות לתקוף את ישראל, לחזור לצללים. הדרך היחידה שלהם להתקדם היא אותה דרך שבה הם התנהגו בעשר או ב-20 השנים האחרונות, שהיא דרך קבוצות הטרור שלהם".

פרופ' עלי אנסארי, חוקר ללימודי איראן, לועג ב'סאן' לתקיפה הישראלית בשבת ("הבליץ הכושל היה מביך עבור טהרן") ומחזיק בעמדה מעט נגדית לגליס ולשאר המומחים: "חיזבאללה לא יתערב, אבל זה יכול להשתנות. תלוי מה ישראל תעשה אחר כך". עוד הוסיף אנסארי כי אתרי הגרעין של איראן יהוו מטרה טבעית לישראל, מה שעלול לעורר מלחמה".