רוב הפרשנים בעולם הערבי מצטטים את הדיווח מה"וול סטריט ג'ורנל" על כך שחברי הלשכה המדינית של חמאס שוקלים לעזוב את קטאר בשל הלחץ האמריקאי המופעל על המדינה. לדיווח זה מצטרפות ידיעות על כך שחברי קונגרס אף דורשים לשקול מחדש את יחסיה של ארה"ב עם הנסיכות.

לפני כחודש דווח כי שר החוץ אנטוני בלינקן דרש מהנהגת קטאר לאיים על בכירי חמאס בגירוש אם ימשיכו לסרב לעסקת חטופים. מסתבר כי צעד של גירוש חברי הלשכה המדינית אינו חסר תקדים. כבר הספקנו לשכוח שהיא לא תמיד שכנה בנסיכות העשירה.

ההסתדרות הרפואית לבתי החולים: "טיפול במחבלי חמאס הוא מחובתנו כרופאים"
התיעוד הפלסטיני שמעורר מחלוקת: בכיר הג'יהאד האסלאמי בטול כרם באמת חוסל?

עמאן-דמשק-דוחא
חמאס הקים את הלשכה המדינית ב-1992 והשפעתה על החלטותיה של ארגון הטרור הלכה וגברה עם השנים. המושב הראשון שלה היה בירדן, שם גם פעלה תנועת האם - "האחים המוסלמים" באופן חוקי בפרלמנט. ב-1997 ניסה המוסד להתנקש ביו"ר הלשכה ח'אלד משעל. אמנם הפעולה נכשלה, אך ירדן החליטה כי שהותם של חברי הלשכה מסכנת את שלום הממלכה וגרשה את חבריה.

בנובמבר 1999 עברה הלשכה לדמשק. למרות הכבוד והסיוע שקיבלו חברי הדסק מהנשיא בשאר אל-אסד, בשעת המבחן כאשר האופוזיציה איימה על יציבות שלטונו, הם בגדו במשטר ותמכו באופוזיציה. בינואר 2012 הסכימה קטאר לתת להם חסות חלופית והם עברו לבירה דוחא.

קטאר החלה לתמוך כלכלית בחמאס בעזה כבר מאז פסגת דוחא ב-2009. ב-2012 אף ערך אמיר קטאר השיח' חמד בן ח'ליפה אאל ת'אני ביקור בעזה. מאז רק הלכו וגדלו סכומי הסיוע של קטאר לחמאס בתירוץ של סיוע לשיקום עזה אחרי סבבי הלחימה נגד ישראל. מאז 2016 שילמה קטאר גם את המשכורות לפקידי ממשלת חמאס. הכל כמובן באישורה של ממשלת ישראל. כיום אנו יודעים לאן הלכו רוב התקציבים הקטארים הנדיבים: שכונות יוקרה למשפחות בכירי חמאס, ייצור ורכישה של נשק, והמטרו של עזה.

הכסף הקטארי שהועבר לרצועת עזה (צילום: רויטרס)
הכסף הקטארי שהועבר לרצועת עזה (צילום: רויטרס)

כבר עזבו את קטאר בעבר
בשני מקרים כבר עזבו בכירים בחמאס את נסיכות קטאר. מקרים אלה עשויים אולי לבשר את העזיבה המוחלטת של הפעילים בזמן הקרוב. ב-2017 התפרסמו ידיעות כי בעקבות החרם שהטילו עליה סעודיה ובעלות בריתה באזור (בחריין, האמירויות ומצרים), נאלצה קטאר לדרוש מבכירים בחמאס, בראשם צאלח אל-ערורי, לעזוב את המדינה.

ייתכן וכי הלחץ על קטאר בא גם מכיוון ארה"ב, אחרי שבאותה שנה הצהיר הנשיא דונלד טראמפ בפסגת ריאד על ארגון חמאס כארגון טרור. חמאס בזמנו הכחיש את הידיעות על גירוש חבריה מקטאר. דובר חמאס חוסאם בדראן טען כי זו הייתה החלטה פנימית של חמאס להעביר חלק מבכיריה למדינות אחרות בעקבות בחירות בתנועה וכי אסמעאיל הנייה צפוי להחליפם בדוחא.

הפעם השנייה בה נדרשו בכירי חמאס להתפנות מהנסיכות, הייתה לזמן מוגבל. בתקופת המונדיאל ב-2022 עזבו רוב חברי הלשכה המדינית, בראשם הנייה, את קטאר לטורקיה ואלג'יריה ושבו אליה רק אחרי תום המשחקים. לעזיבה הזמנית היו שתי סיבות עיקריות: הראשונה היא החשש בקרב בכירי חמאס, כי בשל הגעתם של ישראלים למשחקים באישורה של הנסיכות, עלולים להסתנן אנשי מוסד שיחסלו אותם.

הסיבה השנייה, היא המשחק הצבוע של קטאר שהשתמשה במונדיאל כדי לקבל לגיטימציה עולמית. הנהגת קטאר חששה כי אמצעי התקשורת של כל העולם יתחילו להעלות שאלות מטרידות, במידה וייתקלו בבכירי ארגון הטרור השוהים בנסיכות תחת חסותה ובמימונה.

דגל פלסטין במשחקה של נבחרת קטאר במונדיאל 2022 (צילום: רויטרס)
דגל פלסטין במשחקה של נבחרת קטאר במונדיאל 2022 (צילום: רויטרס)

הצהרת קטאר לפני כמה ימים כי היא עשויה לסיים את תפקידה כמתווכת בנושא החטופים מרמזת כי היא שוקלת את המשך חסותה לתנועת חמאס. אין להוציא מן הכלל כי גם ירידת כוחה של תנועת "האחים המוסלמים" במזרח התיכון מקרינה באופן שלילי על מעמדו של חמאס.
חשוב לציין, כי הצעדים נגד ארגון האם של חמאס - "האחים המוסלמים", אינם מבשרים טובות לחמאס.

שיח' יוסף אל-קרדאוי האב הרוחני של האחים המוסלמים בעשורים האחרונים, שהיה גם בקשרים טובים עם חמאס וביקר בעזה, הלך לעולמו בגיל 96 בספטמבר 2022. לפני כחודשיים נשללה אזרחותו של מחמוד חוסיין מדריך האחים המוסלמים בטורקיה ואח"כ גזר בית המשפט במצרים גזר דין מוות על מחמד בדיע מדריך התנועה במדינה. צעדים משפטיים נגד התנועה ננקטו בשנים האחרונות בסעודיה, בחריין, האמירויות, מצרים וירדן. בסוריה כל חבר בתנועה הוא בן מוות מאז החיסול הגדול של התנועה בחמאת ב-1982.

לאן ילכו?
פרשנים בתקשורת הערבית ניסו להעריך לאן יפנו חברי הלשכה המדינית, במידה וקטאר אכן תחליט לגרש אותם. טורקיה אמנם מסתמנת כנותנת חסות מרכזית, אך היא עלולה להיות נתונה ללחץ מערבי להימנע מצעד זה, כי היא חברה בנאט"ו וחוששת לפגוע ביחסיה עם ארה"ב. אופציה נוספת שהועלתה, היא נסיכות עומאן הרחוקה, אלא שאופציה זו בעייתית נוכח עמדתה הניטראלית של עומאן, נסיכות המתאמצת להיראות כמתונה.

אפשרות אחרת היא מעבר לתימן, הנמצאת קרוב יחסית לקטאר, לאור התמיכה הפעילה של החות'ים במאבק התנועה בעזה. האופציה הזו תהיה בטוחה יותר עבור בכירי חמאס מאשר האופציה הלבנונית. חיסול אל-ערורי בלב הדאחיה הוכיח כי בלבנון יהיה לישראל יותר קל לחסלם. ישנן אופציות נוספות שנשקלות כגון אלג'יריה ואיראן.

בכירי חמאס (צילום: רויטרס)
בכירי חמאס (צילום: רויטרס)

האקזיט של קטאר?
לקטאר יש כעת הזדמנות בלתי חוזרת להתנער מתנועת חמאס ולעשות "אקזיט" מתמיכה בטרור. אחרי שנחשף בכל העולם כי כספי קטאר לעזה נוצלו לתשתיות טרור, על האמיר תמים בן חמד לחשוב על היום שאחרי המלחמה בעזה, כיצד יוכל לשפר את תדמיתה של הנסיכות בעולם. אם חמאס יאבד את שליטתו בעזה, קטאר לא תוכל עוד להשתמש בתירוץ, לפיו הסיוע לחמאס מהווה תמיכה בעם הפלסטיני בעזה. חמאס הופך כעת עבור קטאר מנכס לנטל. הדחייה החוזרת של חמאס את ההסכם המוצע ע"י ארה"ב לחמאס פוגע ביוקרתה של קטאר.

מצב זה יוצר הזדמנות עבור הנסיכות לייצר משבר עם ארגון הטרור. קטאר תוכל כעת "להלבין" את הנסיכות בעיני העולם. היא תוכל לטעון כי בעבר שילמה מיליוני דולרים לחמאס כי רצתה רק בשיקומה של עזה, שלכאורה היא לא ידעה על השימוש בכספיה לצרכי טרור, שהיא גם לא ידעה על כוונת חמאס להתקיף ב-7 באוקטובר (וזה אולי נכון) ושהיא תרמה משמעותית לשחרורם של 112 חטופים ישראלים בחיים (וזה נכון). לבסוף, תוכל קטאר לטעון  כי כאשר ניסתה להביא לסיומו של המשבר ולשחרורם של שאר החטופים, נתקלה בסירוב עקשני של חמאס ובלחץ אמריקאי נאלצה לגרש את פעילי חמאס. 

רוב הפרשנים טוענים כי מעברם של אנשי הלשכה המדינית למדינה אחרת עלול לפגוע בסיכויים לעסקת חטופים. אך נכון לעכשיו, גם תחת לחצה הכבד של קטאר אין עסקה. יש לקוות כי אכן איום לסילוק מהנסיכות העשירה רובץ מעל ראשם של בכירי חמאס בקטאר, איום שמשמעותו גם סיומה של התמיכה הכלכלית הקטארית בארגון. זהו מנוף הלחץ האחרון שנותר לעסקה לשחרור החטופים.

ד"ר ירון פרידמן הוא חוקר מרצה ומורה לערבית בחוג ללימודי המזרח התיכון והאיסלאם באוניברסיטת חיפה. ירון מנהל את הניוזלטר "השבוע במזרח התיכון", שאליו אפשר להצטרף כאן: https://did.li/CWtlC