לאחר התקיפה שמיוחסת לישראל באיספהאן, נפגש היום (ראשון) המנהיג העליון של המשטר, האייתוללה עלי חמינאי, עם בכירי הצבא ושיבח אותם על ביצועיהם. זאת, על אף שהודה שהטילים ששיגרה איראן לישראל לא פגעו ביעדיהם.

רגע לפני החתונה: מת מפצעיו קצין צה"ל שנפצע בתקיפת כטב"ם הנפץ בגליל
לא רק לישראל: זה הסכום האסטרונומי של חבילת הסיוע האמריקאית לאוקראינה

על פי סוכנות הידיעות האיראנית, המנהיג אמר בפגישה כי ״מה שחשוב הוא להראות את הכוח שלנו, לא את מספר הטילים או המטרות״. עוד אמר כי סוגיית מספר הטילים ששוגרו ושפגעו במטרות אינה חיונית במבצע זה והוסיף כי הבסיס לפעולת הכוחות היה להציג את יכולותיו ורצונו של העם האיראני בזירה הבינלאומית.

בהמשך לדבריו הפרדוקסליים, ד״ר תמר עילם גינדין, מומחית לאיראן מרכז עזרי מאוניברסיטת חיפה, מסבירה כי ״לאחר שהבין חמינאי שהוא לא יכול לשקר לעם תוך תיאור מציאות אלטרנטיבית שבה הנקמה בישראל הייתה קשה ומסיבית - הוא שינה את הנרטיב שלו בעניין התקיפה בישראל. לדעתי, כך הם חשפו את הנרטיב האמיתי שלהם - שלפיו הם פעלו מלכתחילה״.

יירוט טילים איראניים (צילום: REUTERS/Amir Cohen)
יירוט טילים איראניים (צילום: REUTERS/Amir Cohen)

היא מתארת כי ״מיד לאחר התקיפה של ישראל באיראן, כלי התקשורת האיראנים חגגו בעקבות ה״מתקפה המוצלחת והמכה הניצחת״ והפגיעות בבסיס הישראלי שממנו יצאו המטוסים לתקוף את הבכירים האיראנים בדמשק. באותם כלי תקשורת התפרסמו אף ״פייק ניוז״, שבהם העריכו באופן רב מדי את הנזק בישראל, וטענו טענות שקריות כי נהרגו 45 אנשי מוסד וכי בסיסי חיל האוויר נפגעו לגמרי. הייתה שמחה גדולה ברחובות בעקבות התקיפה".

"יום לאחר התקיפה, ניסיתי להיכנס שוב לאתרים האיראנים - אך האינטרנט היה איטי לגמרי. היו דיווחים נוספים של גולשים איראניים על בעיות אינטרנט - ואני מעריכה שהסיבה לכך היא מכוונת. ככל הנראה, המשטר האיראני רצה לחסום מהציבור את האופציה לקרוא על כך שהתקיפה לא באמת הייתה כל כך מוצלחת כפי שתוארה״, מסבירה. 

איומים נגד ישראל בטהרן (צילום: Majid Asgaripour/WANA (West Asia News Agency) via REUTERS)
איומים נגד ישראל בטהרן (צילום: Majid Asgaripour/WANA (West Asia News Agency) via REUTERS)

״ברגע שחזר האינטרנט לפעול באיראן, האזרחים קיבלו יותר מידע אמין על התקיפה - ולא נותרה לחמינאי ברירה מלבד להגיד שלא התכוון לפגוע במתקנים בישראל. לא רק שלא הייתה פגיעה כפי שהאיראנים תיארו בליל התקיפה - אלא שגם ישראל יירטה 99 אחוזים מהכטב״מים. לכן, הם היו חייבים להציל את הכבוד שלהם - ולטעון שלא הייתה מראש כוונה לפגוע".

"להערכתי, באיראן ידעו שישראל תבלום ותיירט את המתקפה, אך בכל זאת רצו לתקוף כדי להראות למבקרים מהבית קרי האופוזיציה האיראנית ולקולות הימין שדורשים לתקוף את ישראל - שהם פועלים. להערכתי הם לא התכוונו לפגוע כפי שאמרו כדי לא להוביל להסלמה גדולה ולארח את מלחמת העולם השלישית. לאחר שהבינו שלא יכולים לשקר לעם - שינו נרטיב״.

תיעוד היירוט מאיראן, דובר צה"ל (צילום :דובר צה"ל)