בנאום לקראת חג הפסח, ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר היום (ראשון) כי "בימים הקרובים נגביר את הלחץ הצבאי והמדיני על החמאס כי זאת הדרך היחידה לשחרר את חטופינו ולהשיג את ניצחוננו". זאת, על רקע כינוס הקבינט הערב, שצפוי לדון בקיפאון במגעים לעסקת החטופים.

חשש בישראל: רק כ-40 מהחטופים בעזה נותרו בחיים | דיווח
קדימה לרפיח? המבצע הצבאי עלול להסתיים במותם של חטופים רבים | ג'קי חוגי

משפחות החטופים אזקו עצמם במהלך דיון בכנסת (צילום :מטה משפחות החטופים)

עוד אמר יו״ר המחנה הממלכתי והשר בני גנץ בהצהרתו כי ״אנו בונים מנופי לחץ נוספים – מדיניים, צבאיים וכלכליים. מחבלי חמאס, רוצחים אכזריים, צריכים לדעת שהם לא חסינים בשום מקום – לא במנהרות, ולא במלונות פאר". מדבריהם, משתמע כי יוגבר הלחץ על חמאס בדרכים ובפעולות שונות. 

הפגנת משפחות החטופים (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנת משפחות החטופים (צילום: אבשלום ששוני)

בהמשך להצהרותיהם, מפרט בראיון ל-״מעריב״ מיכה קובי, בכיר לשעבר בשב״כ וחוקרו של סינוואר בכלא - מה ״מנועי הלחץ״ שלדעתו ישראל תפעיל בקרוב כנגד חמאס: "ייתכן שהמנהיגים הבינו שיש להפעיל לחץ צבאי מסיבי ומתמשך בעזה ושיש להיכנס לרפיח ולטהר את מחנות המרכז ברצועה מחדש. בשביל זה, יצטרכו לגייס כוחות מילואים נוספים - מאחר שכעת בקושי חטיבה אחת נלחמת בעזה - בעוד שבתחילת המלחמה נלחמו 5 אוגדות".

לוחמי צה''ל בעזה (צילום: דובר צה''ל)
לוחמי צה''ל בעזה (צילום: דובר צה''ל)

"בנוסף, בנאומם גנץ ונתניהו אומרים שירדפו את ראשי חמאס בעזה ובחו״ל. באשר לראשי חמאס שבקטאר, ייתכן שיגרמו לכך שארה״ב תשכנע את קטאר להפסיק להגן ולספק מקלט לראשי חמאס שמסתתרים במדינה. באשר לראשי חמאס בעזה -  ייתכן שהכוונה היא לחסלם. לחסל את יחיא סינוואר או בכירים אחרים בחמאס, בפעולה שבה יפגעו מינימום חטופים ישראליים. צריך להילחם כנגד סינוואר ולדחוק וללחוץ אותו פיזית".

תיעוד יחיא סינוואר במנהרות החמאס  (צילום: דובר צה''ל)
תיעוד יחיא סינוואר במנהרות החמאס (צילום: דובר צה''ל)

"אם זה אכן יקרה, המשוואה תשתנה - וצריך לפעול ולחתור לפעולה כזאת בזמן הקרוב ככל האפשר", הסביר. "כמו כן, ייתכן שהלחץ יופעל דרך מעצרים של כל בני המשפחה של סינוואר שנמצאים בתוך רצועת עזה. להערכתי, פעולה כזו יכולה לקדם את השבת החטופים - מאחר שמשפחתו של סינוואר חשובה לו - להבדיל ממחבלי חמאס - שלא אכפת לו אם יישארו בחיים או ימותו. בדרך אחרת, יהיה ניתן להפעיל כוח באמצעות הפסקת הסיוע לתושבי עזה והורדת אספקת וכמויות המזון שהם מקבלים", מציג קובי את האופציות שלהערכתו דרכן ישראל תפעיל לחץ כלכלי, צבאי או מדיני על החמאס ומנהיגיו. 

הצנחת סיוע הומניטרי בעזה (צילום: REUTERS/Kosay Al Nemer)
הצנחת סיוע הומניטרי בעזה (צילום: REUTERS/Kosay Al Nemer)

בנוגע ללחימת צה״ל בחודשיים האחרונים ברצועת עזה מוסיף קובי כי "צה״ל נמצא במצב של דשדוש, יש פעולות בודדות למען טיהור עמדות חמאס שנכבשו מחדש. הכוח הצבאי שנמצא כעת ברצועה לא מספיק על מנת לבצע את הפעולות  - ולכן חייב לגייס כוחות מילואים נוספים".

"מעבר לכך, לא ייתכן שישנן הפגזות חדשות של רקטות לעבר דרום הארץ. כל רקטה שנורית מצפון רצועת עזה - מורידה את המורל לתושבי העוטף, ומעוררת בהם התלבטויות בנוגע לשאלה האם בטוח לחזור לעוטף. צריך לעצור את הטפטוף רקטי - זה חייב להיפסק בכל מחיר - על ידי הפעלת כוח צה״לי הרבה יותר גדול בעזה", אמר.

בכל הנוגע לסינוואר, אמר כי הוא לא מעוניין בעסקה - "הוא רק מתעתע בנו ובעולם כולו ומצליח לשסות משפחות שכואבות בממשלה ובצה״ל". עוד אומר על פעולות צבאיות להשבת החטופים כי "ככל שאני מעריך, צה״ל ידע בזכות מידע מודיעיני במספר מקרים היכן נמצא יחיא סינוואר ורצה לחסלו - אך מאחר שהיה בקרבת חטופים - ידעו שיש סיכוי גדול מאוד כי היה מפעיל מלכוד - וגורם למוות של עצמו ושל החטופים ששהו לצידו".