"אחרי הטבח ב־7 באוקטובר היחידה קיבלה אירועים רבים לטיפולה. היו המון התרעות מודיעיניות של השב"כ על תושבי השטחים והרצועה שנמצאים בשטח ישראל ומתכוונים לבצע פיגועים בטווח הזמן המידי. קיבלנו את המודיעין הרלוונטי, ובתוך דקות ספורות הגענו למקום כדי לטפל באירוע".

את הדברים האלה אומר לנו אחד מחברי טריגון, יחידת העילית של משטרת ישראל, המורכבת מיוצאי היחידות המיוחדות של צה"ל. בחצי השנה האחרונה ידיהם של חברי היחידה מלאות עבודה, והם מספרים על אירועים רבים שדורשים את התערבותם המידית.

תא"ל אוליאל נזכר ב-7 באוקטובר ומצהיר: "צה"ל יודע להתמודד עם רפיח"
 ישראל פגעה לאיראן בנקודה רגישה - השלב הבא יהיה גרוע הרבה יותר

"באחד הימים קיבלנו התרעה על תושב הרצועה שנמצא בשטח ישראל ומנסה לארגן לעצמו אקדח כדי לבצע פיגוע", מדגימים חברי היחידה. "הגענו למקום, ובתוך שניות מרגע הפריצה למבנה הוא נעצר במקצועיות רבה. במקרה אחר כמה צעירים שרפו חנות אופניים בטייבה וירו עליה. הגענו אליהם בזכות מידע מודיעיני מוכוון, ביצענו מעצר והתקפלנו במהירות, כדי לא לייצר חיכוך. אלה היו ימים משוגעים לחלוטין, וצלחנו אותם בצורה טובה ונקייה".

שנתיים וחמישה חודשים לפני המחדל הצבאי החמור בתולדות המדינה הייתה זו המשטרה שנתפסה עם המכנסיים למטה, עם פתיחת מבצע שומר החומות וההתפרעויות החמורות שביצעו חלק מערביי ישראל. 12 ישראלים נרצחו במהלך המבצע, בזמן שכחולי המדים לא הצליחו להשיב את הסדר על כנו. רק כעבור כמה ימים הגיעה ההתעשתות.

האירועים החלו בערים המעורבות, בתוך שטחי מדינת ישראל, במקום שבו על פי חוק ללוחמי צה"ל אין סמכות להגיב, גם אם היו קרובים לאירועים הקשים. משהבינו במערכת הביטחון כי לוחמי היחידות המיוחדות של המשטרה יכולים בהחלט לתת מענה באירועים כאלה, הוחלט להקים את יחידת טריגון, שמטרתה להיות הכוח הראשון והמקצועי ביותר שקופץ לאירועים לאומניים המסלימים במהירות.

בימים אלה היחידה מקבלת משנה תוקף לחשיבותה, נוכח ההערכות המודיעיניות והחשש מפני חדירות מחבלים מאזור ג'נין. עוד נערכים במשטרה להקים יחידות מקבילות באזורים נוספים, לרבות במרכז הארץ בסמוך לערים מעורבות, במטרה להכפיל את כוחה של המשטרה באירועי קיצון. במקביל המשטרה מסתייעת ביחידת טריגון צפון, לטיפול בפשיעה במגזר הערבי ומול ארגוני פשיעה.

כשאני שואל את חברי היחידה על תחושת הפחד, אני נענה בחיוך ציני. "אנחנו לא מכירים את המילה פחד, זה משהו שרחוק מאיתנו", הם משיבים מיד. "אנחנו אוהבים את הסכנה וחיים אותה. במקום פחד תגיד טירוף, זה נשמע יותר טוב".

ציונות נטו
לפני שמתחילה השיחה עם הלוחמים, חשוב להדגיש כי מדובר ביחידה המורכבת מחיילי מילואים, כולם יוצאי יחידות מובחרות, חלקם כבר בעלי משפחות. הטירוף הזה, כפי השגדירו אותו, האדרנלין ותחושת השליחות מנחים אותם. כשאומרים "לא רואים בעיניים", מבינים שהם קולעים בדיוק להגדרה.

ועכשיו בואו נשמע מה יש להם לספר.
"ברגע שקוראים לנו אנחנו קופצים. בלי פשרות, ובזמן הכי קצר", פותחים חברי היחידה. "בניגוד ליחידות אחרות, ובדומה לימ"מ, אנחנו מחזיקים את כל הציוד הנדרש להיות מוכן ודרוך ללוחמה: נשקים, ציוד מיגון - הכל כדי שכשמגיעה קריאה, בתוך שעה וחצי לכל היותר אנחנו כבר בפעולה. הנשים שלנו וההורים כבר כמעט לא שואלים, הם הבינו שמדובר במטרה ובשליחות שלנו. מי שנמצא פה רוצה להיות פה ועשה ויתורים ומאמץ כדי להיות פה. אנחנו דרוכים כמו קפיץ לכל משימה, והפכנו ממש למשפחה".

"טריגון היא יחידה שהוקמה כלקח מאירועי שומר החומות", אומר ב"כ, מפקד הצוות. "צריך להבין שלהרבה חבר'ה שמשרתים בצבא כלוחמי יחידות מיוחדות, מבצע שומר החומות היה סטירה מצלצלת. מבחינה חוקית לא הייתה לנו יכולת להגיב ולהצטרף. זה הביא לרעיון להקים יחידה משטרתית של יוצאי יחידות קרביות צבאיות, שיידעו לתת מענה בזמן אמת. במקור הרעיון היה להקים יחידה המתבססת על יוצאי שייטת שתטפל בפשיעה במגזר הערבי. אחרי שומר החומות היחידה עברה אבולוציה".

כמה זמן אתה נמצא ביחידה הזאת?
"אני כבר שנתיים פה, הגעתי לכאן מהשייטת בגיל 40 ובשיא האנרגיה. צריך להבין שזאת לא יחידת מילואים רגילה. אנחנו בכוננות מלאה 24/7, ואחת לחודש אנחנו עוברים אימונים ותרגול כדי שנהיה דרוכים כל הזמן ונשמור על כשירות. בינתיים אנחנו מסייעים למשטרה לטיפול בפשיעה במגזר הערבי, כדי להבהיר לעבריינים שיש בעל בית בשטח".

א"ז (29), טייס במקצועו, נאלץ להפעיל קשרים ולעשות מאמצים כבירים כדי להצטרף ליחידה, אחרי ששהה במשך חמש שנים בהשלמת לימודיו בארה"ב. "כמה חודשים אחרי שהגעתי החלה מלחמת חרבות ברזל", הוא מספר. "אני אוהב את ישראל ומעולם לא חשבתי לעזוב. חיפשתי יחידה למילואים שבה אוכל לשמר את היכולות שלי כלוחם, וזה אומר להיות ביחידה שחיה את הלוחמה, מתאמנת ומקנה את האופציה להיכלל בתוך כוח תגובה".

אז המורעלות לא עזבה אותך.
"בהחלט. זה פחד מסיטואציה שבה אם יקרה משהו לא אוכל להגיב, וזה דבר שלא אסלח לעצמי כל חיי. מעבר לזה, אם היחידה לא הייתה מוקמת זה היה בזבוז כוח אדם איכותי".

כמה זה גוזל ממך במהלך השנה?
"מילואים אני עושה בלי קשר, אבל כאן אני רוצה להיות הרבה יותר יעיל. הצבא יכול למשוך אותך למילואים מאוד לא יעילים, אבל עם קצת יוזמה ותושייה אתה יכול להיות הרבה יותר משמעותי ואפקטיבי. לצבא קשה לאתר את האנשים שרוצים ויכולים, אז כשאתה יוזם תמצא את עצמך במקום הנכון בזמן הנכון".

שבוע לפני 7 באוקטובר נולדה בתו הקטנה של ל"פ (38). אחרי שירות ביחידת 504 גם הוא שמע על טריגון והחליט להצטרף. "אני מכיר את החומר האנושי פה ויודע באמת ובתמים שכל אחד מאיתנו ייתן את הנשמה שלו, כי אנחנו פה מהיבט ציוני נטו, וזה מה שחשוב לי. אני אלך בעיניים עצומות אחרי המפקד שלי, וזה לא מפני שביום שהתגייסנו שמנו יד על הספר וצעקנו 'אני נשבע'. לכולנו יש רצון להגן ולהגיב ברגע האמת".

אני מזהה אצל כולכם מוטיבציה גבוהה והמון אחווה.
"אני באמת חושב שיש פה אהבה אמיתית, רעות, חברות. זאת באמת לא סיסמה. כשזה עובד זה עובד, הכימיה עושה את זה למוצלח".
"כשאתה בצבא ואתה נקלע לאירוע כמו שומר החומות, אז אתה יושב בבית עם ידיים כבולות ואוכל את עצמך, כי אתה יכול, אתה מסוגל - אבל אסור לך", אומר א"ק, הצעיר שבחבורה, שהגיע מחטיבת כפיר ובמקצועו עובד במשרד הביטחון. "כששמעתי שמקימים את היחידה, הבנתי מיד שנפתח בפניי פתח ושאני חייב להיות שם כדי לתת מענה לאירועים דומים בעתיד, בתקווה כמובן שלא יתרחשו".

ב־7 באוקטובר התקווה לא התממשה.
"לצערי זה קרה, והרבה יותר גרוע מזה. בגלל זה אנחנו עדיין פה וחדורי מוטיבציה. לצערי, עדיין יש לנו סיבה להיות פה".

איפה הייתם ביום הקשה הזה?
"היינו מראשוני המגיבים. בתוך שעה וחצי היחידה, שחבריה נמצאים בפיזור ארצי, הייתה כבר בנקודת הריכוז, בדרך למתן תגובה".

כמו כלב אמסטף
רס"ב יגאל כהן, מפקד בסיס ההפעלה של היחידה, הוא היחיד שיכול להיחשף בפניו ובשמו המלא. "נכון להיום היחידה מונה 80 לוחמים בכל הארץ, כולם לוחמי קצה של היחידות המובחרות בצה"ל ובמשטרה כמו ימ"מ, ימ"ס, שייטת וסיירת מטכ"ל".

לקחתם את הטופ של הטופ.
"לא לקחנו - בחרנו את האנשים קודם כל כדי שהחיבור הזה, האהבה והנתינה לצד המקצועיות, יהיה הגרעין החזק של היחידה. כך אנחנו יודעים שאפשר לסמוך עליהם 24/7. ב־7 באוקטובר הם התייצבו בתוך שעה וחצי ברכביהם הפרטיים לבסיס במרכז הארץ, כשהם מחכים להוראות מהפיקוד".

היית אומר שזאת יחידה מקבילה לימ"מ?
"יותר נכון מקבילה ללוט"ר אילת. במסגרת מה שנקרא 'הגן בגזרתך', אנחנו מכוונים לאזור הצפון וממוקדים שם עם מקסימום יכולות לתת מענה מהיר לכל מה שקורה ומתרחש בגזרה".

"יש שוני מיחידה כמו ימ"מ", מוסיף כהן. "הימ"מ זאת עבודה, זה מקצוע. הלוחמים בפריסה ארצית ובמצב דריכות ומוכנות תמידית בכל הארץ. טריגון היא אומנם יחידה שללוחמיה יש הרבה מוטיבציה, אבל זאת עדיין יחידת מילואים. כשנקבל מעמד זהה ליחידת לוט"ר אילת יחד עם מפקד מחוז צפון, נגיד אשרינו".

חשוב להדגיש כי לוחמי היחידה מבצעים את השירות שלהם בהתנדבות ונוסף לשירות המילואים. "כשקוראים להם הם לא צריכים לעבור שרשרת גיוס כמו חיילי מילואים אחרים, כי הם עם הציוד בבית. מרגע שקוראים להם הם בפעילות. כולם בהתנדבות, ובגלל זה הערכות והנשקים נשארים אצלם. אנחנו מקיימים ערבי צוות יחד. לוחם התחתן, וכולם פה הפסיקו פעילות כדי להשתתף בחתונה שלו. יש כאן אהבה, אחווה וטוטאליות כלפי ההצלחה במשימות".

ופחד אין?
"פחד ממה? כל החבר'ה האלה התגייסו ליחידה הזאת כי הפחד זה לא דבר שהם מכירים. שריטה כן, בהחלט. זאת יחידה התנדבותית בהגדרה, ואם אתה לא רוצה אז אין לך מה לעשות כאן. הפחד אצלנו נמחק איפשהו בגיל 18. עשינו 'בטל' והמשכנו הלאה במשימות".

יש גיל מקסימלי?
"יש רמת כושר מינימלית. אנחנו לא מקבלים כל לוחם ליחידה אלא בהתאם להכשרה וכמובן למבחני כושר. אז גם אם יש לך הכשרות מתאימות, אבל יש שינוי גופני או שינוי ביכולת, אתה לא יכול להיות פה".

על דבר אחד כולם מסכימים: המפתח להצלחה קשור לכמה תנאים עיקריים: הדריכות והיכולת שלהם לקבל החלטות בזמן אמת, יחד עם הקשר המיוחד שנוצר ביניהם, התיאום, המוטיבציה וכמובן התרגול.

"נכנסנו לעזה והבנתי למה אני חייב להיות פה", מספר כהן. "ראיתי את אופן ההתנהגות של החברים ביחידה, את המוכנות של כל אחד, הנחישות. הרגשתי לרגע כמו בשיא השירות הסדיר שלי, וזה לא מובן מאליו בשירות מילואים ובטח התנדבותי. זה לא קורה ביחידות מילואים אחרות, שאתה לא מתרגל ולא נושם את היום־יום אחד עם השני. ברגע האמת זה משהו שחוזר אליך. לכולנו יש אחדות צה"לית וקור רוח של היחידות המיוחדות. זה מעצים את היכולות שלנו ואתה מרגיש כאילו זה הצוות האורגני שלך".

מיד עם פתיחת המלחמה וקריאתם למילואים, עוד לפני שנכנסו לעזה, סופחו חברי היחידה לפיקוד המרכז, וסייעו למעצרים של תושבי השטחים שכלפיהם עלה החשד לכוונה לבצע פיגועי טרור בישראל. "פעלנו על סמך התרעות שהועברו. ביחד עם יחידות נוספות ביצענו מעצרים. ברגע שהודיעו שהביאו את צוות טריגון, זה היה כמו שמביאים כלב אמסטף", מתגאה כהן.

איך רואים אתכם בתוך המערכת?
"אני יודע בלב שלם שאנחנו זוכים להערכה רבה. ישנן תחנות משטרה שרואות בנו כוח מושיע, וזה הרגיע אותם כי יש כוח אפקטיבי לעבוד".
החשיבות של היחידה מקבלת משנה תוקף בפעילות בערים מעורבות ובקרב ארגוני פשיעה, שם מתקשים השוטרים להתנהל מול העבריינים. "הגעה של לוחמים שאופן ההתנהגות שלהם שונה בתכלית, וכשאין היכרות מוקדמת, מגבירה את המתח. זה גורם לצד השני, עבריינים כבדים, לחשוש ולהבין שהפעם המשחק הוא שונה", מדגיש מפקד הבסיס.

הוקמתם לסייע בטיפול בפשיעה במגזר הערבי, אבל המספרים לא יורדים.
"צריך לראות את המפה בכללותה. 7 באוקטובר יכול היה להוביל את ערביי ישראל לכאוס, אבל הם שמרו על נורמות התנהגותיות ולא פרצו בהשתוללות. זה מלמד שיש תקווה בנוגע ליחסים בינינו. חלק לא מבוטל מערביי ישראל גם הודו שהמעשים האלה לא מייצגים אותם. אין לנו עסק עם ערביי ישראל, אלא עם הפשיעה בקרבם ועם ההסתה ללאומנות. מפקד מחוז צפון ותחנות המשטרה בגזרה יודעים לדרוש אותנו ולעשות בנו את השימוש שנדרש עבורם, ואנחנו עושים את זה בהרמוניה מלאה איתם".

מפקד מחוז צפון ניצב דני לוי התריע על חדירת מחבלים מאזור ג'נין. אתם נערכים לכך?
"זה חלק מהייעוד שלנו בימים האלה. אנחנו ערוכים ודרוכים להיות חומת המגן של תושבי הצפון, ושל תושבי מדינת ישראל בכלל".

מסכם את הדברים מפקד מרחב צפון במג"ב נצ"מ ערן לוי: "במשמר הגבול יש מערך מילואים המונה כמה פלוגות, שהתפקיד שלהן הוא לתת מענה בחירום ובמבצעים מיוחדים. בתוך הפלוגות יש פלוגות חוד שזמן התגובה שלהן הוא מיידי. אנחנו בתהליך הקמה של כמה יחידות כאלה, ובינתיים נשענים על יחידת טריגון במחוז צפון, שכל עולמה הוא להגן ולתרום לביטחון המדינה.

"האיכויות שלה הובילו לייעוד הזה - לתת מענה מיטבי לאירוע מתפרץ בזמן נתון. היחידה זמינה לכל תרחיש, ולכן מאפשרת גמישות מבצעית רחבה ונכונה יותר. אנחנו בשלבי הקמה של יחידות נוספות דומות, כדי לתת מענה לכל תרחיש".