אלוף פיקוד מרכז, יהודה פוקס, הודיע לאחרונה לרמטכ"ל הרצי הלוי על פרישתו מצה"ל. בשנה האחרונה התקיימו מספר התנגשויות בין האלוף לפוליטיקאים בעקבות החלטותיו ביהודה ושומרון, בהן תרגיל צבאי שדימה חטיפת פלסטיני על ידי מתנחלים. על הפרישה דיווח לראשונה היום (שני) יוסי יהושע בווינט. לפי הדיווח, במכתבו ציין פוקס כי הגיע ל"תחושת מיצוי", ויש לציין כי שמו לא נקשר במחדלי טבח שבעה באוקטובר.

פוקס משרת כמפקד פיקוד המרכז מזה שלוש שנים. קודם לכן שימש, בין היתר, נספח צה"ל בארצות הברית, מפקד אוגדת עזה, קצין חי"ר וצנחנים ראשי, מפקד חטיבת הנח"ל ומפקד בה"ד 1. בחודש פברואר, כאמור, התקיים תרגיל אוגדתי בגזרת איו"ש שדימה תרחיש קיצון של אירועי חטיפת חיילים, טבח ביישובים ופיגועים קשים בדומה לטבח בעוטף עזה. התרגיל, שדימה בין היתר מתיישב ישראלי שחוטף פלסטיני, עורר סערה במדינה וביקורות רבות על צה"ל ועל מובילי התרגיל.

ההפגנה מול ביתו של אלוף פיקוד מרכז יהודה פוקס בחורשים (צילום: באדיבות המפגינות)
ההפגנה מול ביתו של אלוף פיקוד מרכז יהודה פוקס בחורשים (צילום: באדיבות המפגינות)

בחודש נובמבר האחרון, בשיא גל הפיגועים ביהודה ושומרון, התקיימו הפגנות של תושבות ההתנחלויות מול ביתו ביישוב חורשים. הן דרשו לאפשר מעבר בכבישים באזור חווארה ליהודים בלבד, ולחסום מעבר רכבים פלסטינים. ח"כ הכנסת לימור סון הר מלך, השתתפה אף היא בהפגנה קראה "הכתובת שזהרה על הקיר כבר התממשה, לא נחכה לאסון הבא". 

בקיץ האחרון הופצה תמונתו של פוקס ברשת כשהוא במדי נאצים בדמות היטלר ובשילוב צלבי קרס ודגל המפלגה. לאחר בירור של שב"כ נמסר כי "מבדיקות שבוצעו ביחס לפרופיל שבאמצעותו פורסמה תמונתו של האלוף יהודה פוקס, מפקד פיקוד מרכז במדים של נאצי, מוערך בסבירות גבוהה כי מדובר בפרופיל פיקטיבי המתופעל על ידי גורמים איראנים".

ברשת החברתית טוויטר צייצה אותה משתמשת חשודה את התמונה של מפקד הפיקוד וכתבה: "יהודה פוקס הוא רודן ודיקטטור שמפעיל אמצעים דיקטטורים כדי להשתיק מי שיפרסם ביקורת נגדו". הפוסט כבר הוסר מהרשת, אך הועבר לבדיקת המשטרה והפרקליטות שלא מצאו היבט פלילי בפרסומו.

ראש אמן, האלוף אהרון חליוה (צילום: תומר נויברג פלאש 90)
ראש אמן, האלוף אהרון חליוה (צילום: תומר נויברג פלאש 90)

מוקדם יותר היום, הודיע ראש אמ"ן אהרון חליוה על פרישתו מצה"ל, זאת כ-200 ימים לאחר הטבח הרצחני שביצעו מחבלי החמאס בדרום הארץ. הוא הניח את מכתב ההתפטרות של שולחנו של הרמטכ"ל, והודיע שיסיים את תפקידו במהלך השבועות הקרובים. 

חליוה התלבט רבות במהלך השבועות האחרונים בנוגע לתזמון הפרישה, כשעל פי גורמים ביטחוניים, התבקש על ידי הרמטכ"ל להמתין בסוגיה זו. מי שצפוי להחליפו בתפקיד הוא  תת אלוף שלומי בינדר, כך דווח ב"וואלה!".