תנועת הביטחוניסטים הוקמה על ידי בכירים במערכת הביטחון המאמינים בדרך הציונית ובכך שביטחונה של ישראל חייב להיות מבוסס על יכולתה להגן על עצמה בכוחות עצמה ולמנוע באופן אקטיבי התפתחות איומים על ביטחונה. בתנועה חברים כיום מעל ל-22,000 קצינים, לוחמים ואזרחים.

לא ליפול בפח: למה החליט החמאס לפרסם את סרטון החטוף דווקא עכשיו?

הם מאמינים שביטחון ישראל הוא תנאי יסוד לקיומה כמדינת הלאום של העם היהודי. בראש התנועה עומד תת אלוף במילואים אמיר אביבי, שמזה תקופה הוא ובכירי התנועה הינם פאנליסטים ומרואיינים מבוקשים בתקשורת כפרשנים ביטחוניים, בשל תפיסת הביטחון המרעננת שהם מציגים.

כך למשל בנוגע לסוגיית "היום שאחרי", לביטחוניסטים אין ספק שנוכחות צבאית של ישראל ברצועה לאורך זמן הכרחית. בתקופה של התפכחות מקונספציות, הביטחוניסטים מביאים עימם תפיסת ביטחון מגובשת ושונה, שכבר הוכיחה במספר הזדמנויות ובנושאים מהותיים שהיא מסוגלת לקרוא את המציאות טוב יותר מאחרים. יש להזכיר שבינואר 2022 התריע אביבי, שחמאס אינו מורתע, אלא רק מחכה לשעת כושר. מילותיו המדויקות היו: "אין הרתעה! חמאס לא יורה בגלל שהוא נבנה, לא בגלל שהוא מורתע". באותו מעמד הוא ציין שיתכן שנצטרך לכבוש את עזה, כדי להסיר את האיום.

תא"ל במילואים אביבי שירת במספר תפקידים משמעותיים בצה"ל ביניהם: סגן צבאי למבקר מערכת הביטחון, מפקד ביה"ס להנדסה צבאית, מפקד חטיבת שגיא, סגן מפקד אוגדת עזה וראש לשכת הרמטכ"ל. אביבי הוא בעל תואר ראשון במדע המדינה ובהיסטוריה אמריקאית בהצטיינות יתירה, תואר שני במדעי המדינה ותואר שני נוסף בהצטיינות במנהל עסקים.

מעריב ביקש להבין דרך עיניו של תא"ל במיל' אביבי את הסוגיות שעל הפרק כעת, בנוגע למצב ברצועת עזה בכלל ולאפשרויות ישראל לשחרור חטופים בפרט. לתפיסתו של אביבי "כל היכולת של צה"ל ושל מדינת ישראל להרתיע את החמאס, יושבת על הפעולה ברפיח". לדבריו, בכל התקדמות שצה"ל עשה כל פעם, החמאס נסוג מאותו שטח וכנראה כמעט כל החטופים שנשארו, חמאס נסוג איתם לתוך רפיח.

דם על הידיים, מיצג משפחות החטופים בכיכר הבימה (צילום: אבשלום ששוני)
דם על הידיים, מיצג משפחות החטופים בכיכר הבימה (צילום: אבשלום ששוני)

אביבי טוען שהכניסה לרפיח לא תראה דומה למה שהיה עד עכשיו. הוא חושב "שהסבירות שנגיע לחטופים ונחסל את ההנהגה של חמאס היא מאוד גדולה". ראשית משום שזה תא שטח קטן יותר ואפשר לסגור עליו וגם משום שבצפון הרצועה הושמדו חטיבות חמאס ושאר המחבלים שלא חוסלו, התפזרו. אלה, "באיזשהו שלב יצאו החוצה התחילו להתארגן ולהתקבץ בכל מיני מקומות. כל פעם הצבא מחכה לראות איפה הם מתקבצים, ולמודיעין מדויק ואז בעצם נכנסים ומטפלים בהם". זה למעשה ע"פ ההבהרה של אביבי ההבדל בין שלב הכיבוש לשלב הטיהור, שהנו "תהליך מתגלגל וארוך טווח".

לדבריו של אביבי, מהלך של "חטופים תמורת סיום המלחמה" משמעותו "שמדינת ישראל תפסיד את המלחמה". הוא מאמין שחמאס יוכל לשקם את עצמו ומדינת ישראל תמצא את עצמה בעוד כמה שנים בדיוק באותו מקום של השבעה באוקטובר. אם כך יוחלט, אביבי טוען, ש"כל מה שקרה, היה לשווא, כל הקורבנות, כל הלחימה". הוא מתנגד לכך ודעתו היא ש"זו לא אופציה!".

אביב מבהיר: "מדינת ישראל הגדירה מטרות מלחמה מאוד ברורות ונכונות, שכוללות את חיסול חמאס כארגון צבאי ושלטוני, את החזרת החטופים ואת זה שבעצם לא יהיה עוד פעם צבא טרור בעזה. כל זה לא יכול לקרות בלי כיבוש רפיח מקצה לקצה, השתלטות על גבול מצרים, השמדת כל המנהרות ויצירת קו הגנה על הגבול הזה". הוא מוסיף שנדרשת "השמדת כל היכולות הצבאיות והבכירים ובסוף להגיע לחטופים, הרצועה היא לא אינסופית" ומסכם שיש "להשתלט על רפיח, אין ברירה אחרת".

רפיח (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)
רפיח (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)

אביבי חוזר בסוגיית "היום שאחרי" ושיקום הרצועה לדעה המוצקה של התנועה שבראשה הוא עומד: "ביום שאחרי, ברגע שחמאס נופל, האופציה שאין לה כמעט תחליף היא, שמדינת ישראל תהיה אחראית על הרצועה". אביבי קובע: "צהל צריך לתפוס שם אחריות. זה לא משנה אם זה לחודש חצי שנה, לשנה". הוא מסביר: "היום שאחרי חמאס, זה לא יום אחד - זה תהליך".

הוא רואה למול עיניו תהליך מתגלגל, שהדרך הנכונה בהתחלה היא ליטול מהחמאס את השליטה באזרחים. הדרך שבה החמאס שולט באזרחים לדבריו היא דרך הסיוע ההומניטרי. "בסוף כרגע מה שקובע - זה האוכל" הוא אומר וממשיך: "אם אנחנו לא משתלטים על זה ומנהלים את זה, החמאס עלול להמשיך במנגנונים האזרחיים שלו לשלוט באוכלוסייה". 

חשוב לו להדגיש, שעד שהאוכלוסייה לא תראה שחמאס נפל ולא שולט, לא תהיה שם מוטיבציה להנהגות המקומיות לבוא ולעשות איתנו משא ומתן. "מצד אחד אתה צריך להפיל אותו צבאית ולהשמיד את הגדודים שלו ברפיח ומה שנשאר במחנות המרכז, כמובן להעמיק את ההישג בכל עזה דרך מעצרים ופשיטות כל הזמן. מצד שני, נדרש לנתק את חמאס אזרחית, את זה רק ישראל יכולה לעשות". שוב הוא חוזר ומחדד את דבריו: "אי אפשר לקפוץ לשלב הזה ולהגיד אנחנו רוצים לדבר עם חמולות, זה לא יקרה כל עוד הם מאמינים שחמאס שולט".