חיזבאללה פרסם סרטון ושתי כרזות, במלאת 200 ימים מאז החליט נסראללה להשתתף באופן חלקי במלחמה. לפי רישומי חיזבאללה, הארגון ביצע בתקופה הזו 1650 מבצעים, בהם הנחיל לישראל "אלפיים הרוגים ופצועים". לטענת הארגון, בזמן הזה הוא הפיל חמישה כטב"מים, פגע בחמש סוללות כיפות ברזל, גרם לפינוי של 43 יישובים ו-230 אלף תושבים בישראל. 

האמריקאים לא איתם: הנתונים החשובים באמת מאחורי ההפגנות בקמפוסים בארה"ב
על כל מצה - ביצה: כך תכינו מצה בריי

חשוב לציין כי במקביל בפרק הזמן הזה איבד חיזבאללה כמות לא מבוטלת מחבלים - 287, מתוכם שישה מפקדים בכח רדואן המקבילים לדרגת מח"ט. לפי הצהרת שר הביטחון גלנט מדובר במחצית מסך המפקדים בכח רדואן.

ד''ר יוסי מנשרוף, חוקר איראן ואיסלאם (צילום: באדיבות המצולם)
ד''ר יוסי מנשרוף, חוקר איראן ואיסלאם (צילום: באדיבות המצולם)

 כביטוי נוסף להתלכדות הזירות, חיזבאללה פרסם באחד הכרזות הנ''ל מידע מפורט לגבי כמות התקיפות שבצעו החות'ים והמליציות השיעיות העיראקיות. נראה כי הפרסום עשוי להעיד על כך שחיזבאללה מודע לכך שבשורה התחתונה, סך האבידות והנזקים שספג גבוה משמעותית ממה שהצליח לחולל לישראל. 

 חיזבאללה אינו מצליח לחמוק מהציד הישראלי נגד מפקדים בכירים יחסית בשורותיו. זאת חרף ההנחייה הפומבית של נסראללה לתושבים לשמור על ביטחון מידע.

 הודות לדיכוי שיטתי של מבקריו ותעמולה שיטתית בשופריו (בראשם ערוץ הטלוויזיה אל-מנאר, ערוץ הרדיו נור והעיתון אל-אח'באר), הוא מצליח להדוף ביקורת מצד תושבי דרום לבנון, על ההרס שנגרם לחייהם.

 כפי שנחשף ע״י רועי קייס, לפי הערכת גורמי מודיעין באזור, באיראן מאוכזבים מהיקף ההשתתפות של חיזבאללה בליל המתקפה האיראנית הישירה נגד ישראל. כזכור, חיזבאללה הסתפק בעשרות בודדות של שיגורים.

 חיזבאללה הצליח בפרק הזמן המדובר להרוג 23 חיילים ואזרחים בישראל, לחולל נזק חלקי לתשתיות צבאיות ונזק משמעותי לאלו האזרחיות. הפינוי חסר התקדים של עשרות אלפי תושבים בצפון מספק לחיזבאללה הישג תודעתי בדמות רצועת ביטחון שקמה, הלכה למעשה, בשטח ישראל.

 חיזבאללה ציין שהוא מגביל את מתקפותיו בפרק הזמן הזה ל-15 ק"מ מהגבול, אך היעדים הצבאיים האחרונים אליהם כיוון לדבריו - בסיס חטיבת גולני באזור עכו וחופי נהריה - מהווים עליית מדרגה. חיזבאללה בוחר בקפידה את המטרות שאותן הוא מנסה לתקוף, ונראה שהוא מנסה להישאר במגרש המתוחם אליו הוא מגביל את הלחימה אך למנף את הישגיו, במיוחד למול תקיפות העומק מצד ישראל וחיסול מפקדים בשורותיו.

 ישראל מעדיפה להתמקד בלחימה בעזה, אך היא נדרשת כבר כעת לגבש אסטרטגיה הולמת שתאפשר להרחיק את האיום מצד חיזבאללה מול תושבי הצפון, ולהסיר את האיום הבלתי נסבל שהקימה איראן בחזית הצפונית. דומה שהמאמצים הדיפלומטיים ליישום החלטה 1701, אותה הפרו איראן וחיזבאללה מראשיתה, אינם ברי תוחלת.

 הכותב הוא חוקר איראן, חיזבאללה ומליציות שיעיות במכון משגב לביטחון לאומי ולאסטרטגיה ציונית, בירושלים.